JG-2 verseny üzemanyag adalék - termékismertető

1. Elõzetes:

JG-2 - Cégünk 2001. óta foglalkozik a SPURI, mint alaptalálmány fejlesztésével. Eljutottunk a SPURI JG-2 kék színû folyadékhoz, melynek tulajdonságai kimagaslók lettek a hosszantartó tesztelések folyamán. Az adalék megfelel minden rally -ban használatos széria benzinhez, megfelel a környezetvédelmi elõírásoknak. Ezt oly módon teszi, hogy a kipufogógáz összetétele pozitív irányba változik. Befizetésre kerül a jövedéki adója és megfelelünk mindenféle vám- és pénzügyõri szabálynak. A SPURI JG-2 -es szabad forgalomba árusított energia itala minden jármûnek (így a vele elkészített 102-es kísérleti oktánszámig) homológ. Széria benzinnek számít akkor is, ha két kiskereskedelmi forgalomban kapható, különbözõ olajtársaságtól vásárolt benzint pl.: fele-fele arányban használunk. (A vegyi hatás lehet, hogy kiszámíthatatlanul rosszabb!). A saját benzinkút hálózat is adalék csomaggal árulja a benzint, sõt téli-nyári idõszaki sûrû változtatásokkal. Innen pedig csak egy lépés legálisan megvásárolni az olajtársaság adalékát. Igen, de a benzinnek kb. 20 féle paramétere van, viszont 20 féle adalékot nem árulnak.
- Öt év tapasztalata után elmondhatjuk, hogy bármilyen autó típusban jól vizsgázott a JG-2 adalék, azaz a jégbenzin adalék. Van téli viszonyokra kifejlesztett JG-3 típus is. Ezt külön gyártjuk, a hideg viszonyokra. Minden benzin, amelybe adalékolunk más, így nyilván segítség, ha a Szaki Kft az analizált benzinhez megadja a JG-2-es adalékolási arányszámát, vagy fizikailag is segít homológ módon a két széria terméket összerakni, nehogy 102-nél több legyen a kísérleti oktánszáma. Fontos tény még, hogy a motorra kell szabni az üzemanyagot, a motor tulajdonságait figyelembe véve kell az arányt meghatározni. Konkrét recept nincs! A két ezreléktõl a húsz százalékig bármi jó és homológ, ha az autóra van szerkesztve.
- Szólnunk kell azokról a vásárlóinkról is, akik nem versenyautóba öntik, hanem a szalonból vásárolt, gyári széria jármûvükben használják. Itt a két ezrelék és egy százalék között mozoghat csupán az adalékolás, hisz az ezek feletti energia többletet nem tudják kiaknázni - gondoljunk a sûrítési viszonyra - , de több számos tényezõ is korlát lehet, pl.: fordulat - szabályzás, teljesítmény - szabályzás, elektronika, méretezési korlátok, stb.

2. Alapkoncepciók, célok:

 -Olyan energia folyadék kifejlesztése, amely minden alternáló mozgású belsõ égésû robbanómotorban a mûködési tulajdonságokat javítja. Élettartamot növelje, ugyanakkor gazdaságos legyen. A termék ára térüljön meg, sõt hasznot hozzon a felhasználónak.
- Károsodást semmilyen jármûben nem okozhat, környezetvédelmi szempontból nem tartalmazhat nehéz fémet, halogén környezetkárosító és rákkeltõ anyagot.
- További cél a kipufogógázok káros emissziójának csökkentése oly módon, hogy tökéletes égéshez közeli eredmény keletkezzen.

 

Funkciók


1. Kezelhetõség, üzemanyag tankban való viselkedés:


a) Habzás: rögtön az üzemanyag kútnál a betankoláskor tapasztaljuk, hogy a habzás milyen bosszantó, különösen gázolajoknál, erre szolgál a habzásgátló tulajdonsága a SPURI JG-2-nek. További elõnyöket nyújt rázós terepviszonyoknál, ahol a rázkódás miatt az ellátó vezetékrendszerbe olyan mennyiségû levegõ kerül, amit a légtelenítõ rendszer nem tud kidolgozni magából, ebbõl ellátási gond és pillanatnyi szárazon-futás léphet fel.

b) Hideghûtõ képesség: A gázolajoknál a dermedéspont és a szivattyúzhatóság téli idõjárásban igen fontos! Az adalék javítja a tûrõképességet. Fontos megjegyezni, hogy az is számít mennyi adalékot öntünk a gázolajhoz. Javasolt: 0,2 - 0,6%-ig, attól függõen milyen hideg van, valamint milyen gázolajhoz töltjük, a kutaknál is téli - nyári átállások vannak. Benzines jármûveknél a hideg nem okozhat gondot.

c) Lerakódások: Alapvetõen a tárolási stabilitásra vezethetõ vissza. Az üzemanyag állaga - összetétele megváltozik, szerepet játszik az idõ, a hõmérséklet, a nyomás és az alap üzemanyag minõsége. Ezeket a káros átalakulásokat az adalékcsomagok késleltetik vagy megakadályozzák.
Idõrendben két funkció különül el: 1. lerakódás megelõzés, 2. a lerakódás feloldása

d) Benzin: Ezen az oldalon az adalékok helyzete, megelõzés jellege két részre osztható: fizikai oldott állapotban való tartásra, valamint a kémiai öregedés késleltetésére. Súlyosbítja a helyzetet a jármû üzemanyagtank úgynevezett lélegzése, melynél a ki - be áramló levegõ számos korrozív anyagot szállít. A hõmérséklet különbség hatására még a lecsapódó kondenzvíz is súlyosbítja a helyzetet. Télen jégdugót okozhat, nyáron vízgyûjtõ dugulást, ezen túl pedig lökésszerû porlasztó - befecskendezõbe való jutást - felmelegedve ez az egyenetlenség korrozív folyamatot indít el, mely a tönkremenetelhez vezet. A JG-2 adalék feloldja, majd apró diszpergátumban szétosztja az üzemanyagban. Az üzemelõ motor így észre sem veszi, sõt vannak olyan konstruciós motorok, ahol légbeömlõ oldalon vízporlasztást alkalmaznak, ezzel növelve az expanziót. Tehát kis mértékben pozitív hatása van.
Vegyi oldalon a SPURI JG-2 adalék úgy juttat be stabilizáló anyagot a benzinbe, hogy a heterogén folyadék nagyobb szénatom számú molekulái sem gyantásodni, sem "gum - képzõdésre" nem lesznek hajlamosak.

e) Gázolaj: Fontos, hogy tankolás elõtt még fagypont feletti tartományban keverjük el a SPURI JG-2 adalékot. Az adalék kettõs hatással dolgozik, szétválasztva, külön lebegtetve tartja a parafin kristályokat, valamint hozzárendel egy síkosító anyagot, ami nem engedi összetapadni a sok apró ragacsos parafint. Hidegtõl függõen az adagolás 100 - 300 ml-ig/50 liter, ez azonban az alap gázolajtól függ, illetve az észter - aromás tartalmától. Így a tankot és olajszûrõt meg lehet védeni az eltömõdéstõl és a dugulástól. Az utólag adalékolt, lefagyott gázolaj - rendszer is talpra tud állni, de idõ kell ahhoz, hogy a motortól felmelegedett résolaj csöveken, vagy a fûtött gázolajszûrõn keresztül ismét oldatban legyen a parafinok elegye.

f) Növényi olajok: Ezek az anyagok még több, nagyobb szénszámú molekulák heterogén elegyét képezik. Igen sokat javít a szivattyúzhatóságán, de más anyag is szükségeltetik adalékolási szinten. Cégünk fejlesztési fázisában van ez az adalék, a kezdeti sikerek bizakodásra adnak okot. Ha elterjedne a biokutak mennyisége, akkor rögtön forgalomba hozzuk. Sajnos a megújuló energia elleni bürokratikus rendszer erõsebb, mint a környezetünk védelme. Az eladandó mennyiség ma még nem rentábilis az engedélyeztetési eljáráshoz és a fenntartáshoz. A teszt - kilométerek és üzemórák minden esetre folyamatosan nõnek.

g) Az üzemanyag kenõképessége a robbanás elõtt:

Alapállás: Folyamatosan publikálják több helyen, hogy a "száraz" üzemanyag mennyire káros. Fogalmazzuk meg - külön, robbanás elõtt - mit jelent ez. A benzin, a gázolaj és a vele érintkezõ alkatrészek és ellátó rendszerek falán és felületén jelentkezõ károsodás, roncsolódás, oxidációs és mechanikai kopás fokozott volta a száraz üzemanyagra ad következtetést.
Káros hatások:
(1) a fémtank hamarabb korrodál, mûanyag tank elöregszik, törékennyé válik a mûanyag csõrendszerekkel együtt
(2) üzemanyag-szivattyú elöregedése, szigetelt rendszer sérülése, mozgó alkatrészek kopása
(3) kenési hiányosságok az adagoló rendszerben ezer bár feletti dízel ellátó rendszerének kopása, szelepek elégtelen mûködése (különösen a közösen nyomócsöves rendszerek mágnes szelepeinél)
(4) legkisebb kenõképességet képvisel a biodízel üzemanyag, bármilyen felépítésû motorban alkalmazva
(5) Megoldás: Olyan adalék csomagokat alkalmaznak az üzemanyag-gyártók, mellyel ezt megpróbálják kiküszöbölni, kisebb-nagyobb sikerrel. A nagy tételben gyártott üzemanyagok ára nem engedi meg, hogy értékes, túl drága komponenseket használjanak. A SPURI JG-2 olyan alkotókat tartalmaz, melyet több éves tapasztalattal igazoltunk. Több funkció és alkotó között antagonisztikus ellentét van. A találmányt az elmúlt fejlesztési évek folyamán úgy tökéletesítettük, hogy a hatásmechanizmusok összeférhetõek legyenek. A korábbi adalékok kopáscsökkentõ tartalma eljegesedéshez és kokszos lerakódáshoz vezettek, a SPURI JG-2 alkalmazásánál ilyen nincs!

h) Színezékek: Jelentõségük túlnyomó részt a folyadék fajták megkülönböztetésén alapszik, egyrészt az adalékot kell szemrevételezéssel azonosítani, másrészt a vele kezelt üzemanyagot sem árt (ha látszik a színeltérés). Arra vigyáztunk, hogy a színezék olyan legyen, hogy az hamu képzõdés nélkül elégjen, így többlet röptetõ komponenssel nem kell újabb térfogatrészt elvenni az adalékból, koncentráltsága így nõ a SPURI JG-2 energia folyadéknak.

i) Tisztító funkció, robbanás elõtt: Nem érinti a közvetlen befecskendezésû motorok szívószelepeit, de a karburátorosokét igen. Továbbá az adagolóban lerakódott maradékok oldatba jutása és a felületek tisztántartása is a SPURI JG-2 feladata. A folyamatos használat alatt ezek a detergens alkotók felelnek a tisztaságért az üzemanyag szivattyúknál, adagolóknál, nyomócsöveknél és a mágnes szelepeknél.

j) Gázképzõdés: Fontos feladat az, hogy az üzemanyag forró motorba való vezetése közben nem keletkezzen gáznemû anyag. Ez az illékonysággal is összefügg, minél illékonyabb az üzemanyag, annál nagyobb az esély a gázképzõdésre. Az üzemanyag pl.: a benzin, bizonyos fokú illékonyságára pedig nagy szüksége van a motornak a levegõvel való keveredésben, ezt az ellentétet oldja meg, és optimális irányba mozdítja el a SPURI JG-2 -es. Különös jelentõsége van a karburátoros motoroknál, amikor a párolgási hõelvonás miatt jegesedés lép fel. Erre lett kifejlesztve a JG-3-as adalék, mely a JG-2-es módosított változata (pl.: a VFTS LADA jegesedését is kiküszöböli és -5 fok alatt nem tartalmaz csak töredéknyi hûtõgélt az adalék).

k) Statikus feltöltõdés gátlása: Az üzemanyagok vezetõ képességét jelenti, a SPURI JG-2 javítja, de csak kis mértékben - korábban az ólom-tetra-etil tartalmú benzineknél kimagasló eredményt tudott elérni, de ez a benzinfajta ma környezetvédelmi szempontból elfogadhatatlan - megoldás a konstrukción keresztüli potenciál kiegyenlítés.

2. A hengerben történõ égéskor:

a) Oktánszám növelõ benzinnél; cetánszám növelõ gázolajnál

b) Robbanás által határolt felületek lerakódás megakadályozása, és a korom kitisztítása, a SPURI JG-2-es tesztmotoroknál a szétszereléskor igen jó eredményeket hozott. Fontos elméleti tény, amit a gyakorlatban igazoltunk, hogy a SPURI JG-2-es koromeltávolító, tisztító hatása miatt 1 - 1,8 oktánszámmal kisebb üzemanyag is megfelelt "bekopogás" nélkül. A maradék korom eltávolításához idõ kell, az idõ sok mindentõl függ, tapasztalataink szerint a 4-5 tankolástól egészen a 10000 km-ig.

c) Kopáscsökkentés is fontos üzemanyag adalék tulajdonság, fõleg a kompresszió viszony megõrzése, a mozgó - súrlódó felületeken. Már akkor jó eredményt értünk el, ha az elõzõ pont szerint a korom nem jut a súrlódó felületek közé. Ha a robbanás hõmérsékletét stabilizáljuk, ezzel a motor hõmérsékletét is. A tartósan hideg vagy felhevült motor jobban kopik!

d) Edzõ - polírozó - szilárdító mechanizmus: Ismeretes, hogy a jármûvek által beszívott levegõ összetétele igen változó (pl.: páratartalom, por, stb). A levegõben szálló por egy része szilicium-oxid, melynek kis része nem akad fent a levegõszûrõn, hanem bejut a robbanó térbe. Adott továbbá egy magas égési hõ, egyidejûleg pedig egy magas végnyomás (dízel motoroknál 28 - 32 bár, benzinesnél természetesen sokkal kisebb a végnyomás). A robbanás pillanatában nagy nyomáson és hõmérsékleten már csak egy kis segítség kell, hogy kialakuljon egy értékes nanométeres szilicium-szén vegyület, mely a gyémánttól csak 4%-al marad el keménységben. A körülményekhez kell egy katalitikus segítség is, ugyanis a hõfok kevés lenne a kialakuláshoz, de ezt tartalmazza a SPURI JG-2.
Az edzési folyamat pedig a hideg - meleg felület nagyobb különbségébõl adódik, párosulva az idõintervallum lerövidítésével. Tehát a magas fordulaton tud a legjobban edzõdni, a fokozatosság elvét azért be kell tartani.
A két módszer eredõje a gyakorlatban bizonyított, amit 1997.-ben alig akartunk elhinni a kísérleti fázisokban. Ez a két alapelv is segít javítani a motor tartósságán. Ha valaki 10-50 tankolásnál használta a SPURI termékek valamelyikét, de 1-2 tankolást kihagy, nem érez nagy visszaesést, ugyanis a fényes felületek késõbb kezdenek érdesedni, a keményített rész késõbb kezd lekopni, amit új edzett réteg nem követ, valamint késõbb kezdenek a kormos lerakódások jelentkezni. Tehát az állapot - diagnosztika is sinus-hullámszerû.
Továbbá olyan alkotók vannak a SPURI JG-2 adalékban, melynél úgy ég el az üzemanyag, hogy annak lefolyását idõben befolyásolja. Ez egy több fázisú, úgynevezett egymásba fuzionáló lépcsõs robbanás. Mivel az üzemanyagok felépítésébõl eredõen többféle molekula konfiguráció van jelen, ezek égése is más, csupán ezt a tulajdonságot kellett erõsíteni. Tapasztalati végeredmények születtek ezek motorkímélõ, tartósság növelõ és kopáscsökkentõ voltára.

e) Nyomaték - növelés: Több összetevõbõl ered, melyet most rendszerezünk.
- fûtõérték növelés
- oxigénpótlás az égéshez (laza kötési energiájú oxigének, ahol a szén és hidrogén erõs kötésébe konfigurál)
- a sinus-hullámszerû robbanás lefolyást bõvíteni, munkateret növelni a lépcsõs, egymásra épülõ expanzióval
- a kipufogó fázisban hidegebb henger elõkészítés a nagyobb expanzió érdekében (hûtõgél elve)
- üzemanyagok legkisebb cseppekre bontása, növelve az égési felületet és a tökéletes oxidációt
- a szén és hidrogén alkotók arányának módosításával - a szén növelésével természetesen számítani kell több bejuttatott, laza kötésszerkezetben lévõ oxigénnel is -, a benzinhez adalékolt bioetanollal csökken a nyomaték, nõ a fogyasztás, csupán az emissziós tényezõ javul, ugyanis több a kipufogó gázban a víz
- a szívó és kipufogó szelepek egyidejû, kicsiny egybenyitása is nyomaték többletet okoz, ha az jól kiszámított; feltétele a megfelelõ torló - fojtó nyomást kifejtõ kipufogó rendszer, viszont ezek akkor mûködnek jól, ha az üzemanyag is egyre jobb minõségû
- kis fordulaton a gyenge nyomaték oka: a négy ütem sebessége nincs arányban az égési affinitással, ezért az ilyen lassú égéshez szükséges alkotókat is tartalmaznia kell az üzemanyagnak
- hideg és indított motor égési karakterisztikája is sajátos, gondoljunk az automata szívatók - dúsítók által okozott kipufogóból áradó elégetlen benzinszagra, ilyenkor az üzemanyag kondenzál az égéstér falán és nem hajlandó tökéletesen, maradéktalanul elégni; a SPURI JG-2 gondoskodik róla, hogy ezt jelentõsen csökkentse, (erre való a harmatponti hõmérséklet javító komponense az adaléknak)

3. Kipufogó fázis:

- Itt már megkezdi a SPURI JG-2 a következõ égési ciklus elõkészítését, a robbanáskor az üzemanyag egy pici része nem ég el, ez a különleges anyag gél formát vesz fel nyomás alatt. A kipufogó szelep nyitásakor a nyomáscsökkenés hatására légnemû állapotban eltávozik. Képzeljük el a szódáspatron becsavarását, pont ilyen lehûlési folyamat zajlik a hengerek falain. Ennek igazolására mértük a füstgáz torok hõmérsékletét, megállapítható, hogy a SPURI JG-2 nélküli és az adalékolt közötti különbség 31-120 fok közöttivel alacsonyabb volt, ez elõnyt jelent a kipufogó rendszereknek, sõt turbós jármûvek feltöltési mechanizmusának. Nyilván kihat a motorolaj tartósságára is, ahol a turbó kenõolaj nem ég meg, és a dugó alját fecskendezõ köpõkék is hûtõ szerepet játszanak.

- A leömlõt elhagyva vizsgáljuk a kipufogó egyéb részeit, benzines jármûveknél a lambda szonda tisztasága is fontos, mert csak így tud funkcionálni. A koromelzáródás miatt hamis jelet ad és addig öngerjeszti magát, míg a katalizátor tönkre megy.

- A katalizátornak utánégetõ szerepe van, egy tökéletlen égés utáni dúsított füstgáz tömõdést okoz, mely túlhevüléshez, elolvadáshoz, vagy egyszerû szétrobbanáshoz vezet. Ezt akadályozza meg, életkor növekedést okozva, a SPURI JG-2-es használata. Az optimálisabb égéskor kevesebb terhelést kap az utánégetõ. A kipufogógázban a JG-2 tisztító alkotói végzik feladatukat a katalizátor mikro felületén.

- Koromtalanító jellege tehát a kipufogó rendszerben is meg van, a füstgáz összetétele miatt.

- A kondenzvíz hosszú jelenléte is káros a kipufogó rendszerre, erre a megoldás a minél rövidebb idõ alatti elpárologtatás. Ezért látjuk a kipufogócsövön az intenzívebb vízelhagyást, ami fele idõ alatt megszûnik. A tiszta belsõ felületen nem tud bediffundálni semmilyen vastag koromrétegbe, ahol a rozsdásodási hajlamot fokozza. Városi, rövid távú üzemmódban ez igen nagy jelentõséggel bír.

4. Összegzõ tapasztalatok:

Teszteléseinket megerõsítették a versenysportban használt jármûvek extrém körülményei, valamint széria autók és motorok használatánál a lakosság és a vállalkozói szféra visszajelzései is.

A leglátványosabb, folyamatos vélemények az alábbiak:

- Könnyebb indíthatóság, még téli zord idõben is.
- Egyenletesebb alapjárat.
- Nyomatékosabb, nagyobb teljesítmény, különösen alsó és a legmagasabb fordulat tartományban.
- Nagyobb végsebesség.
- Kedvezõ CO tartalom a füstgázban (néha nulla).
- Alacsony CH tartalom.
- Fokozott motorolaj védelem, késõbbi elhasználódás.
- Javítás nélküli, különlegesen sok futásteljesítmény.
- Igen jelentõs fogyasztás csökkenés (hasonló üzemmódnál).
- Benzines jármûvek kopogás megszûnése.
- "EGR" szelep késõbbi tönkremenetele (néha megjavulása, tisztulása).
- Gázolajnál dermedésgátló hatása kiemelkedõ.
- Nyári - kánikulai idõben kimagaslóan hûtött motormûködés, hõsokk gél mûködésének visszaigazolása.
- Odafigyelést igényel: a régebbi, vagy a sok lerakódást tartalmazó jármûtankokból, az oldhatatlan fém és por részeket szûrõbe távolítja el, melyeket cserélni kell.


Gyártó és kizárólagos forgalmazó:
      "SZAKI" KFT.
      5310 Kisújszállás, Kórház u. 1/a.
      Tel.: 20/9420-643 Tel./fax: 59/321-436
       

Egyéb jellemzõk:      
    Kiszerelések: 125 ml, 500 ml, 4,98 liter
      ImageImage
Szavatossági idõ: korlátlan
Tárolás: 0 C feletti hõmérsékleten

Legfrissebb Biztonsági adaltap letöltése (regisztráció szükséges a letöltéshez!):
Biztonsági adatlap - Spuri JG 5.4