A dízelmotor-gyilkos kétütemû olaj

Image                                                                                                                                                 A lakosság érdekében írok néhány sort egy veszélyes tévhitrõl. Sorra okoznak motorkárosodásokat a kétütemû benzinbe való 2T olajjal tunkolt gázolajok! Különösen egy adagolós ember terjeszti az egyik meg nem nevezett megyében. De nem a hely és az ember a lényeg, hanem a veszélyes nézetei.

Milyen érdekes, hogy ez bezzeg futótûzként terjed!? Akinek pedig behányt az autója, lapít csöndben, eltûnik, alig találjuk meg.  Sõt, amikor végre beszélünk velük, faggatjuk a körülményekrõl, talán szégyellik, hogy átvágták õket és megmagyarázzák, mégpedig gazdagon.

 

Meg kell mondani a mentségükre, hogy mindegyikõjük az a fajta ember, aki szeretné megadni az autójának a maximális biztonságot és gondoskodást.

Sajnos, Õk áldozatok! Hiszékenyek!

Bár, ha elvileg egy olyan adagolós mondja, aki már megöregedett a szakmában, akkor könnyebben elhiszi a halandó, mint a szomszédnak. Bár a szomszéd mindig jobban tudja! Az a tapasztalat.

Mindenki számára manapság egyértelmû, hogy a ma kapható üzemanyagok, így a gázolaj is gyér minõségû. Muszáj a limit minõséget megütni, de nem többet. És az EU országok maguknak hozzák az elõírásokat. Azt, amit tudják, hogy be tudnak tartani. Ez készteti az autósokat az adalékolásra. Rendbe is van, ha hivatalos anyagokkal teszik! Ha nem is semmi hatása legtöbbnek, mert nincs bennük hatóanyag. De nem is károsítanak. Csak placebo hatásukra számítanak!

Viszont a 2T olaj károsít! Miért is? Lássuk!

Több lépcsõs romboló hatása van! Nézzük sorba a tényeket:

1.       Üzemanyag tank

2.       Gázolaj vezetékek

3.       Kisnyomású üzemanyag szivattyú

4.       Hagyományos forgófejes adagoló

5.       Nagynyomású üzemanyag szivattyú

6.       Porlasztó rendszerek és csúcsok

7.       Égéstér felületek

8.       Kompresszió gyûrû

9.       Kipufogó szelep

10.   EGR szelep és szívószelep

11.   Turbó rendszer, ha van!

12.   Katalizátor és utánégetõ

13.    DPF részecskeszûrõ

14.   Kipufogó dobok és csõrendszer

 

ad.1 Üzemanyag tankba nem való 2T olaj. Gázolajba pláne nem! Pont azért, mert kiválik, ülepszik még a benzinbe is. Kétütemû karburátoroknál, és Simson motorkerékpárnál látszik a legjobban. Pedig azt pont benzinre gyártották. Tehát olyan anyagokkal gyártják, ami a benzinben oldódik a legjobban.

Látszatra elegyedik a gázolajjal! Az oldódás nem megfelelõ!

A kétütemû olaj keverõelegyei úgy vannak szerkesztve, hogy rövid szénhidrogén láncok lebegtetni tudják a benzin folyadék magjában. Úgy illeszkednek a láncok az oldatba, mint kulcs a zárba.

Tehát ez a kulcs más anyagba nem illik bele! Sõt! Igen káros, mert olyan anyagokká alakul át, mely hajlamos a levegõvel reakcióba lépni. Megköti a vizet. Egyszerû fizikai folyamat által. Mindig azért harcolunk, hogy ne adjanak nekünk el az üzemanyaggal vizet. Akkor ennek a 2T-nek nem sok értelme van ilyen módon!

Ráadásul a kétütemû olajnak van egy olyan lepárlási komponense, ami nagyon kemény anyag. Megmondom, hogyan kell érteni! Olyan ragadós, sûrû epoxigyanta kopolimerre gondoljon az olvasó, amit még az univerzális oldószerek sem bontanak, mert termikusan is nagyon stabilak. Pont azért, hogy a hengerbe sem égjenek el. A benzin égése szükséges ahhoz, hogy aránylag tiszta legyen az égéstér a kétütemû motorokba.

Visszatérve a tank részre, pont ezek a gyantaszerû oldhatatlan anyagok, a levegõvel érintkezõ tank részeken, tetõn, beöntõ nyílások tagolt részeinél beszáradnak! Ezzel, még nincs is baj! Mert ismét benzinnel érintkezve lassan eloldódik a levált bitumenszerû anyag! Ez gázolajba már oldódik vissza! Tehát kész a baj!

A tankba ezek a részek halmozódnak, sõt egymáshoz ragadnak, nagyobb sötétebb rögöket képeznek.  

Mivel a legtöbb tankba van szûrõ, ezért eltömi azt. Részbeni dugulás a legrosszabb!

Itt visszatartja az üzemanyag szivattyút! Erõlködik, kevesebb gázolajat szállít egyéb gondokat okozva, ami alattomosan rombolja az üzemanyag rendszert, és szegénykeverék képzés miatt az egész motort! Borzalmas, mert sokáig semmi probléma! Aztán pedig konstrukciója válogatja, sorra minden féle alkatrész hibásodik meg! Senki nem gondol a 2T-re!  

ad2., Gázolaj vezetékek.  Fokozottan veszélyesek. Az elõremenõ csõrendszer ellátó szerepe miatt különösen érzékeny télen! Miért?

Azért, mert minél vékonyabb szerkezeti egységbe folyik a gázolaj, annál hamarabb lerakódik, ledermed benne az olaj és fokozottan beletúrósodik a 2T olaj tartalom. Ugyanis nincs normálisan oldott állapotba hozva a kétütemû olaj a gázolajba. A karosszérián kívül vezetik a gázolaj csõrendszert biztonsági okokból. Tehát kemény mínuszokba, télen dugulást okozhat. Persze több féle gázolaj ellátó rendszer van. Ha a résolaj visszatérõ vezetékét a tankig visszavezetik, akkor kevésbé érzékeny a rendszer. Ha csak kis kört alkalmaznak a szûrõn keresztül, ott már problémák léphetnek fel. Mert, hidegen marad a tankból jövõ üzemanyag ág. Ha még a szûrõn sem forgatják vissza a gázolajat, mint nagyon sok típusnál van, akkor is több lesz a probléma!

Következõ baj a gázolaj vezetékek melegebb részei, melyek már a motorra és környezetében elhelyezett szerkezetek között van. Hengerfej környezete, magas nyomású rendszerek, magas nyomású csõrendszere, mely közvetlen ellátja a porlasztókat. Könnyen elképzelhetõ, hogy amikor egy magasabb gázosodási hajlamú, benzinhez gyártott anyagból gázképzõdés lép fel.

A finom alkatrészekbõl álló porlasztót ez a gázosodás lassanként tönkre teszi. Nem tud megfelelõ mennyiségû porlasztott gázolajat bejuttatni a hengerbe. Ez nagyon veszélyes száraz üzemet produkál. Nem tesz jót a motornak! Semmi részének nem elõnyös a szegénykeverék képzés.

ad3., Kisnyomású üzemanyag szivattyú.

A károsodás több oldali. Üzemen kívüli állapotban a lerakódások, a gyantásodás a probléma!

Továbbá 2T okozta tankdugulások is megerõltetik a kisnyomású szivattyút, elõrébb hozva a meghibásodást. Amely apróbb gyanta részek átfértek a szûrõn, az koptatja a szivattyút, mert nem folyékony állapotú.

A gázolajban lévõ bio növényi olajjal nem kompatibilis a 2T a benzinhez való illesztés miatt. Nem az alapolajjal van a baj, hanem az benzinillesztõ komponensével! Kicsapódás léphet fel 2-3 bár nyomáson szilárd részeket produkálva.  

ad4., Hagyományos forgófejes adagoló.

Mindenki tudja, akkor mûködik jól, ha tiszta és nincs kopása. Mikor tiszta, ha nincs még apró gyantás kicsapódott részek sem a gázolajba. Itt jön létre a nyomás, amit a porlasztóba vezetnek közvetlenül.

Nyomás elõállító hidrofej a legérzékenyebb rész egyike a motornak. Nagyon kell óvni, hogy megfelelõ konzisztenciájú, tisztaságú és optimális tulajdonságú gázolajat kapjon. A 2T olaj gázosodási, gyantásodási hajlama ebbe nem fér bele. Nem ide való a kétütemû olaj! Ráadásul itt már meg is éghet egy-két motor konstrukciónál, mert úgy ráépítették a motorra, hogy állandóan forró.

ad5., Nagynyomású üzemanyag szivattyú.

Mivel itt már a nyomás is gyilkos, ezért egyértelmû, hogy minden káros paraméter hatványozottan jelentkezik. Gázosodás, meleg hatás, csomósodás, sûrûbb szivattyúzhatóságú gázolaj. A szivattyú tervezése folyamán feltételezték, hogy nem kell gázzal, szilárd részekkel megküzdenie a mozgó súrlódó alkatrészeknek. A magas nyomású szivattyúban nagyon kis keresztmetszetek vannak, ahol óriási károkat okoz a gázolaj hiánya, gázosodás, vagy dugulás miatt.  Nem lehet hibázni, mert finomra hangolt alkatrészrõl van szó. Nagyon fontos alkatrésze a motornak! A legkisebb rendellenesség esetén is nagyon gazdaságtalan üzemmódot eredményez a magas nyomású szivattyú!

Akinek meghibásodott, az tudja, hogy kezelhetetlen tulajdonságokat eredményez! Nem kívánom senkinek a cseréjét, mert nagyon drága mulatság. Pláne egy kis 2T kétütemû olaj adalékolás eredménye folytán.

ad6., Porlasztó rendszerek és csúcsok

Tételezzük fel, hogy az eddigi alkatrészek még nem sérültek. Tehát átjutott a 2T olaj még mindenen. A legmelegebb helyzetbe hozzuk a hengerfejbe és az égéstérbe a porlasztó alkatrészeivel érintkezve, a gázolajat. Ez már gyerekjáték! Az elektromos szelep pld. a PIEZZO-nál a csúcstechnika legjobbja. Érzékeny a gázolajra. Kötelezõen tökéletes oldatra, finom gázolajra van szüksége! Körkörösen több nagyon kis átmérõjû furatokon porlasztják be a gázolaj cseppecskéket. Ezek a hengerbe közvetlenül rögzítve van.

Tehát, ha kormos, olajsáros lesz a kétütemû olajtól az égéstér, akkor a porlasztó is sérül. Beég. Ez egyértelmû! Mert az a tulajdonsága, hogy nem ég el a hengerbe, még benzines keverékképzésnél sem. Ezért lucskos a SIMSON motor kipufogója. Vagy épp a Wartburgé.

Tehát olajsár, ráégett kormos réteg nem tesz jót a porlasztóknak. Még a régebbi típusú 120-150 báron dolgozó porlasztó csúcsok sem kedvelik a szennyezett hengereket. Megállapíthatjuk, hogy az álló lámpás Mercedes porlasztó csúcsa sem kedveli a kétütemû olajat.

Ha jó lenne a gázolajba, már régen így forgalmaznák a benzinkutak a gázolajat AROL 2T-vel.

Másrészt a legdrágább alkatrészek között van a porlasztó, és annyi kell belõle ahány hengeres a jármû. Tehát, ha a magas nyomású porlasztó csúcs átlag 200 ezer forint, akkor egy négyhengeresbe nyílván a tönkre menetel 800 ezerbe kerül.

Mindez egy kis 2T olaj miatt? 

ad7., Égéstér felületek

A gázolaj cetánszáma szabályozza azt a tulajdonságát, hogy mikor is kerül öngyulladásra a befecskendezett mennyiség. Ez feltételezi, hogy fényes fém felületek határolják az égésteret.

Se hamarabb, se késõbb ne legyen az égés és az expanzió!

Ha ez a felület egy szivacsos, kormos, többszörös nagyságú, akkor más lefolyású égés keletkezik. Gyorsabb, hamarabbi expanzió következik, és utóégés a kormos szivacsból eredõen.

Ez a kipufogógázok káros emisszióját növeli.

Ez pedig számos más alkatrész meghibásodását okozza!

A következõ pontokba lesz leírva. Sõt egyre öngerjesztõ folyamatot eredményez.

Lassan, de biztosan felemészti a jármû minden alkatrészét, mint egy RÁKOS DAGANAT!

ad8. Kompresszió gyûrû

Legnagyobb kárt a kompresszió gyûrû leragadása okozza. Alapállásba ez egy rugalmas hengerfalnak feszülõ tömítés, egy speciális horonyba. Ha rugózik, akkor minden rendben.

Ha sok kormos égett, olajos meleg üzembe leállítják a motort, egy szép napon a horonyba beég forró állapotában a gyûrû. Magyarul leragad. Nem tartja a kompressziót, nem rugózik hidegre, melegre, ellipszoid mozgásra sem.  

Nem zár rendesen! Nõ a kartergáz! Csökken a motorerõ! Minden kezd elhasználódni. Motorolaj hamar elhasználódik. Gázolaj jut az motorolajba, csökkentve a kenõképességét. Minden forgattyúsházba lévõ mozgó alkatrész kenését megakadályozza a felhígult motorolaj.

 Szélsõséges esetbe besül minden, megragad a fõtengely.

ad9., Kipufogó szelep

Fontos szerepe van a kipufogó szelepnek, illetve annak a minõségének. Nem mindegy milyen tiszta állapotban van. A zárása létkérdés a sûrítés létrehozása közben. Ha olajsáros, akkor az, nem fog zárni hermetikusan. Ha szárazabb üzemmódot produkál a henger, mert dús keveréket lát az érzékelõ, akkor is elég a kipufogószelep.

Miért látna dúsat? Mert a 2T olaj nem ég el a hengerbe, füst emissziót okozva. A SIMSON motorkerékpárok olajsáros kipufogódobja a legjobb példa. Ha kétütemû olajat tölt valaki a gázolajba ez lesz az eredménye. Semmiképpen nem olaj elégetésére van konstruálva a dízelmotor.

A szelepszáron vastagon lerakódik az olaj és kezd elkokszosodni. Igen nagy károkat okozva a kipufogó oldalon.

Az EGR füstgáz visszavezetõ rendszerrel ellátott motoroknál pedig még egy hibaforrást jelent. A hûltebb olajfüst lecsapódik mindenhol és semmi nem marad tiszta. Minden kokszos, olajsáros lesz, gátolva a normális üzemre tervezett motort. Az érzéklelõk egyre rosszabb emissziót éreznek, és egyre szegényebb keveréket produkálnak, mert dús robbanást éreznek. Az elégetlen szénhidrogén, azaz a 2T füstje miatt. Melegszik a motor, erõtlen lesz, és nem akar húzni semmilyen fordulaton.

Ekkor már nagy a baj! A kár visszafordíthatatlan!

A száraz üzemmód azt is produkálhatja, hogy szeleptányérok elégnek, elfogynak, és nem zár rendesen a henger.

ad10., EGR szelep, szívószelep

Leghidegebb a szívószelep, miért is van veszélyben, hisz itt kapja a motor a friss levegõt. Pont azért, mert a 2T olaj jóvoltából, egyre több olajos kipufogógázt vezet vissza a rendszer, hogy tökéletesen elégesse, a nitrogén oxidból Nitrogén keletkezzen. De csak forgatja az olajat a rendszerbe a EGR mely egy szép napon teljesen beég. Funkcióját elveszti! Ha szívószelep is kokszos, olajsáros lesz, akkor a zárása sem tökéletes. Gyengül a motor, míg tönkre nem kopik. A sok, kokszos, csiszolóporszerû anyag, elõbb utóbb leamortizálja a motor alkatrészeket.

Jó a Simsonnak, mert a kétütemûeknek nincs szelepe!

Ad11., Turbó rendszerek.

Nyilván, ha van, csak akkor károsodik. Manapság turbó nélkül nem készítenek dízelt, mert a környezeti emisszió EURO6 nem teljesíthetõ nélküle.

De nézzük mit is okoz az a kis HUNCUT kétütemû olaj származék a turbónál?

Nagyon nagy galibát tud tenni. A turbó az, ahol a füstgázokkal együtt végighalad az olajsár és a koksz.

Az égéstérben nem ég el, tehát a kipufogó szelepre ragad egy része, majd az EGR szelepen keresztül mindent megszennyezve, még egyszer megviseli újbóli jelenlétével a hengert. Ezután mehet tovább meghajtani a turbót! 

Az olajos, ragadós koromfelhõ eléri a turbót, ami ugye százezreket forog percenként. A turbó tengely, a tömítés, a csapágyazás és tömítése nem szereti ezt a forró, kokszos, trutymót. Kifekszik a sok szilárd részecske ütközéstõl. Milyen lehet pld. a lapát? Gondold el egy SIMSON kipufogóba helyezve!? Nem egy szép tiszta látvány!

Akkor még a nyomásérzékelõ eldugulásáról és a kerülõ járatokról nem is beszéltünk. Itt ugyanis lelassul az áramlás, így a lerakódás mértéke is nagyobb. Nagyon nagy károkat tud okozni a kétütemû olaj.

ad12,. Katalizátor és utánégetõ.

Mûködési mechanizmusából eredõen magas hõfok, nagy katalitikus hatású speciális felület kell! Kinézetre egy kipufogó dobnak lehet nézni. Ahogy áthalad, átáramlik rajta a füstgáz, némileg átalakul a káros anyagból, kevésbé káros lesz. Próbálja átalakítani az elégetlen szénhidrogéneket, a szénmonoxidot és a nitrogén oxidokat a magas hõfok, némi torló nyomás és nagy felület következtében. Ehhez minél jobban kiégett nagyon apró, porózus felületû kerámia, vagy nemesfém szûrõszerû anyag kell, ahol felhevülve fejti ki a hatást a katalizátor. Ezt az utánégetést nem szabad, hogy szilárd anyag megzavarja.

A korom nem tesz jót neki!

Pláne nem a 2T olajszármazék, mely eltömíti az apró finom járatokat.

Képzeljük el, hogy egy kétütemû jármûre felszerelünk egy dízel utánégetõt.

Borzalmas ötlet, ugye?

Mit is eredményez? Semmi jót! Eltömõdik olyan fokig, ameddig egy nagy, és káros kipufogónyomás, torlódás nem lép fel. Ez hátráltatja a motor mûködését, nagyobb üzemi hõt eredményez. Hamarabb tönkremegy a motor!

Gondoljunk arra, hogy az ilyen motoroknál pld. még a motorolaj is hamumentes kell, hogy legyen. Nyílván nem véletlen! Az esetlegesen égéstérbe kerülõ motorolaj, olyan speciális minõségû, hogy az a kipufogóba jutva teljesen légnemûvé tudjon válni. Tehát nemhogy kokszképzõdés sem keletkezik, hanem még tökéletesen elégett hamu sem. Ezt fõleg a részecskeszûrõ miatt is elõírás.

Röviden összegezve, nagyon káros dugulást okoz, a bitumenszerû, kokszos olajsár lerakódás a katalizátorba.

ad13., DPF, azaz részecskeszûrû.

Sokszor megy tönkre a részecskeszûrõ normál üzembe is. Ha még megkínáljuk direkt, sûrû olajos füsttel, mert kétütemû olajat öntünk a gázolajba, akkor számítsunk rá, hogy sokkal rövidebb életû lesz a jármûvünk. Ez olyan, mintha bitumennel üzemelne az autó, de elvárjuk tõle az EURO6-os szigorú, füstmentes kipufogója legyen.

Akkor a friss betonnal is próbálkozhatnánk, mint adalék. Persze csak így érthetõbb a mechanizmus! Pont azért írtam ezt a példát. Mindenki azon fáradozik, hogy tökéletes égéssel, jó füstgázt produkáljon a dízelmotor.

Ezzel szemben pedig, egy Békéscsaba melletti kis helyrõl, egy adagoló szakember azt terjeszti, hogy öntsenek kétütemû 2T olajat a gázolajba.

Hamis!

Nem méltó egy neves, jól felszerelt, adagoló márkaszervizhez az avatatlan, primitív, filozofálás!

És még számos botcsinálta vegyi hazugságokat is oktat azoknak, akiknek szolgáltat, csak azért, mert leszerzõdött egy bizonyos termék eladására. Csúnya dolog! De sajnos úgy terjed, mint vírus!

A BOSCH és a DELPHI nem ezt vallja az biztos!

Nem kellene lejáratni a nevüket, mert ebbõl még baj is lehet.  

Kedves javíttató ügyfelek, és dízel jármû tulajdonosok maradjunk annyiba, hogy ne higgyenek abban az elméletben, hogy 2T olaj nagyon jót tesz bárminemû dízel jármû, bármilyen alkatrészének.

Még a 30 évvel ezelõtt gyártott öreg dízeleknek sem tesz jót a 2T.

Sõt a BJERORUS gyártású, MTZ 50-nek sem jó! Az pedig nem mai gyártás.  

ad14., Kipufogó dobok és csõrendszer

Ugye senki nem szeretné, hogy fele, negyede maradjon a keresztmetszete a kipufogójának. Ezzel együtt erõtlenné váljon a jármû a lerakódott tömény olajos, kokszos szilárd résztõl az autója. Az autószerelõk elég sokszor találkoznak szénné égett olajsárral a kipufogóban kétütemû olaj nélkül is. Ha még hozzá is adunk 2T olajat, akkor mindennek vége. Késõbb ezek felszabadulva a dobok hangtompító járataiban, katalizátorokat, DPF szûrõket tömíti el.

Nem kell ez a probléma senkinek sem!

Ad15., Kipufogó rendszer érzékelõi

Természetes megérteni, hogy motor vezérléséhez visszacsatoló jelek, paraméterek szükségesek.

Ha szennyezõdések és lerakódások vannak az érzékelés vonalain, akkor hamis jel fut be az ECU-ba.

Minden hamis jel, vagy jelnélküliség káros üzemmódot eredményez. Ez teljesen mindegy milyen jel, mert a keverék képzés irányítását a hõmérséklet, nyomás, füstgázok fontos adataiból is módosítja ECU a motorok üzemi paraméterét.

Ha becsapjuk a komputert, akkor hamarabb tönkre megy, elromlik a motor és minden alkatrésze. Hamis jel, össze-vissza üzemmóddal reagál! Minden, ami a tökéletes égéstõl távol van az káros!

Összefoglalva:

Dióhéjba ennyit az olajozós témáról.

Ezek a tények egyszerre olyan soknak tûnnek, hogy tovább nem is sorolom, pedig még biztos van, csak most gyorsan momentán nem jut eszembe.

Talán nem is kell! Halandónak bizonyára eddig is elég rémisztõnek látszik a 2T olaj adalékolása.

És mint eddig kiderült, nem csak annak látszik, hanem az is.

Ezért a dízel autósoknak üzenem:  ÓVAKODJ A KÉTÜTEMÛ OLAJTÓL!

Remélem megérte, ezen rövid tájékoztatót elolvasnia!

Ha igen, köszönettel vettem, hogy hasznosan le tudtam kötni a figyelmét.  

További nyomatékos közlekedést kívánok minden dízel autósnak!

 

Kisújszállás, 2014. március 03.                                                                       Farkas Kálmán