A SPURI fejlesztés elõnye másfél évtized!

 
Image A minap jelent meg az autótechnika újságban egy cikk, mely szerint hûtõgél, vagy csupán csak hûtõ jellegû folyadékkal kísérleteznek.

A „határátlépés” címû cikkbõl kiderül, hatalmas fejlesztési erõket összpontosítottak arra, hogy az üzemanyagba bekerülõ vízspricc , kevesebb égéstéri hõmérséklettel zajlódjon le! A két helyen bejuttatott víz rengeteg problémát vet fel.


Tisztelet a BMW mérnököknek, hogy egyáltalán kezdik kapizsgálni a lényeget! Pont ezt oldottuk meg a SPURI egyik komponensével, a hûtõgéllel az 1998. évi fejlesztési fázisban! Persze eleinte azt mondták a jármûmérnökök, és a szakma elitje is, hogy semmi jelentõsége a hûtõgélnek.  Azt mondták, hogy semmi elõny nincs abból, hogy a kipufogógázunk SPURI-val 60-80 C⁰ fokkal kevesebb. Aztán lassanként egyre többen kezdtek rájönni, hogy a hideg henger elõkészítés elmélete mûködik! Minden mért fizikai paraméter erre utal!

Lássuk csak a BMW-t. Egyrészt a benzinbe, levegõ áramba keverve, másodsorba közvetlen befecskendezéssel oldják meg! A baj pedig ezzel kapcsolatban rengeteg. Az elméleti sík remek. A gyakorlati pedig kétséges! A serpenyõ egyik oldalán az elõny a gõzbõl eredõ elméleti expanzió növekedés, a másik, a párolgás után hagyott hûtöttebb henger és kipufogószelep.


A serpenyõ másik oldalán sokkal több hátrány, mellyel meg kell birkózni, és bonyolulttá teszi a vizet:
1-    korrózió veszély!
2-    fagyveszély
3-    üzemanyag energiavesztés
4-    üzemanyag oktánszám csökkenés /kopogás veszély/
5-    üzemzavar esetén motor tönkremenetel!
Mindenki döntse el melyik oldal a több, jelent-e óriási elõnyt a vízinjektálás!


Nagyon kis mennyiségbe talán elõnyt jelent, mikor párás esõs idõben autózunk kb. 2-3%-kal erõsebbnek érezhetjük az autónkat. Ezt nem mindenki veszi észre! Ezen túl már elmélkedni lehet a még több víz bejuttatásán! Ezen fázis, viszont csak égés végén az igazi, fizikai expanzió okán, hisz a hûtésre ekkor van szükség, valamint az égés lefolyási gyorsaságot nem illik korlátozni az expanzió kialakulási fázisában. Pont azért, mert a kémiai egyesülési folyamatok nem mennek végbe tökéletesen. Mert ugye az expanzióhoz mégis kell a hõ!
Vannak még más gondok is, de nem térek ki ezekre most. A SPURI-ra visszatérve, a fejlesztési elméletünk messze túlhaladta korát. Talán még sokáig így is lesz!

Nézzük, akkoriban a szerkesztés szabályait hogyan is alkottuk meg kollégáinkkal. Olyan folyamatirányítási rendszert kellett végre hajtani, hogy legyen egy olyan égés végén kialakuló anyag, mely tisztán szénhidrogén származék, és hût! Adott volt, hogy égés gyorsaság szerinti heterogénekbõl szekvenciális robbanást képeztünk, különbözõ leválasztó alkotókkal. Adta a további fejlesztési elõnyt, hogy olyan anyagot kell alkalmazni, mely segít a legvégén, legnagyobb végnyomás körül kialakítani, egy hûtõgélt, mely nem ég el, /mint a víz, de nem az/ és a kipufogó szelep nyitásakor a nyomásesés miatt, a hõterhelt környezetébõl párolgásnak indul. Teszi ezt nagy gyorsasággal, majdnem szilárd állapotból gáznemûvé válva!
A megértés véget az alábbi példával szemléltetném a fizikai történést, ami ugye a bomlás miatt kémiai is! Vegyünk egy szénsavas szódásüveget, olyat amivel, szénsav patronnal tudunk szódavizet készíteni!
Amikor a patront betekerjük a fejbe, a záró fóliát kiperforálva nagy nyomást elengedjük a nagyobb térfogat felé, akkor a patron hidegebb lesz, legtöbbször le is fagy. Hasonló folyamat játszódik le a motor égésterében is. Ehhez viszont nem víz, hanem egy speciális anyag kell, ami a legvégsõ irányított oxidációs folyamat végén alakul ki. És a gáznemû anyagot ne a dugattyú tolja ki, mely energia veszteséget okoz, hanem vákumszerûen távozzon, ûrt hagyva maga után, ezzel is segítve a dugattyú útját. Image


Teljes részletesség igénye nélkül adódik, hogy elméleti szerkesztésünk bevált az idõk viharában! A nyomaték többletet, a tartósságot, a halkabb üzemmódot, a fogyasztás csökkenést és számos elõnyt ezért is tapasztalhatjuk a SPURI használata folyamán!
Azért nem fejeztük be a fejlesztést, hisz rendületlenül dolgoznak kollégáink a jövõ üzemanyag adalékán! Mondanom sem kell, hogy a legkiválóbbat fogjuk mindig is elõállítani Önöknek, a vásárlóinknak!

Tisztelettel,

Farkas Kálmán
SZAKI KFT.

Kisújszállás, 2015.09.30.