15. Gyulladáspont, zárttéri lobbanáspont

Image A benzin egy heterogén folyadék, melynek a tulajdonságait az alkotó elemek összhatása határozza meg! Ezért mind a gyulladáspont, mind a zárttéri lobbanáspont egy fontos jellemzõje az üzemanyagnak. Bár közvetlenül nem jellemzõje a benzinnek. Sem a lobbanás-, sem a gyulladáspont nincs kapcsolatban a gyújtóforrás vagy az égõ folyadék hõmérsékletével, ez utóbbiak jóval magasabbak. Továbbá ezekben a szavakban nem értendõ bele a különösen nagyobb nyomás tartomány, mely a motorok hengerébe van.

 

Az üzemanyagot is szabhatjuk a motorokra, mint például a versenyautóknál. A gyakorlat azonban az, hogy motorokat konstruálják az üzemanyagra. Mégpedig átlag, és jó minõséget feltételezve! Egy motorgyár pld. nem veheti figyelembe, hogy átmeneti állapotokat, miszerint most 5% etanol adalékolás kötelezõ az EU-ban. Más földrészeken adják el az autók nagyobb részét, és ott ez nem létezik! És mi lesz néhány év múlva, ha a benzint ismét változtatják, nem lehet megtankolni a hozzá való üzemanyaggal? Ezért a szabványok a minimálisszintet célozzák meg!

A gyúlékony folyadék lobbanáspontja az a legalacsonyabb hõmérséklet, amelyen már elég sok oldószergõz van jelen ahhoz, hogy gyújtóforrás hatására meggyulladjon. De nincs nyomáson.

Benzines motoroknál a levegõ és a benzin keverékét gyújtógyertya lobbantja lángra. A benzin levegõ keveréket gyulladási határon belül kell tartani, és a lobbanáspontja fölé melegítik, majd gyújtógyertyával meggyújtják. Az üzemanyag nem gyulladhat meg hamarabb a forró motorban. A benzinnek ezért alacsony lobbanásponttal, de magas öngyulladási hõmérséklettel kell rendelkeznie.

Néhány alapvetõ adat:                                                            Image                                                   

Üzemanyag

Lobbanáspont

Öngyulladási
hõmérséklet

Etanol

12,8 °C

365 °C

Benzin

<−40 °C

246 °C

 

Ebbõl is látszik, hogy etanolnak milyen magas az öngyulladási hõmérséklete. Ezért használják többek között oktánszám növelésre. Viszont az indítási készsége nagyon rossz. Télen ezért nem szeretnek azok a benzinnel üzemelõ jármûvek beindulni, melyben igen nagy mennyiségû etanol van. Ezért is káros az etanol. Nehéz begyújtani, valamint a fûtõértéke is nagyon csekély. Ezért lehet hatalmas elõgyújtási szöget állítani az etanol túlsúlyba lévõ benzines motornál.

Összefoglalva fontos, hogy benzin a lobbanáspontja alacsony legyen, az öngyulladási hõmérséklete pedig magas legyen. Heterogén keverékeknél, mint a benzin, a keverõ komponensek beállításával szabályozható. A túl szélsõséges határok nem fogadhatók el, mert a benzin indítási készsége gyenge lesz, vagy a mások oldalról vizsgálva, hamar meggyullad, ami káros, hiszen kopogó égéssel hamarabb begyullad, mit, azt a szikra indítaná, a megfelelõ fázisba. Ezek szerint az oktánszám az egyik oldalon nagyon fontos, de a másik végponton az indítási készség is lényeges benzinjellemzõ. Ez pedig a zárttéri lobbanáspont.

 

Kisújszállás, 2019.03.13.                                                                                                                                     Farkas Kálmán

                                                                                                                                                                              Szaki Kft.