Agrotechnikai erőgépek meghibásodási okai

Kombájn

Írtunk már cikket arról, milyen fontos a minőségi gázolaj a mezőgazdaságba is. A technikai fejlődés, a kipufogó emissziójának kötelező csökkentése egyre, bonyolultabb, üzemanyagra érzékeny gépeket eredményez. Tapasztalatainkat írjuk le, milyen problémákkal, fordulnak hozzánk. Természetesen utólag, hiszen javítások bizonyítéka, hogy nem megfelelő üzemanyag okozta a sokmilliós kárt. Adagolók, porlasztócsúcsok, magasnyomású szivattyúk, kompresszió gyűrűk, szelepek, EGR mennek tönkre. Mit lehet tenni?

1.Első legfontosabb az üzemanyag féleségek vásárlásánál a kiválasztás. Széles skálán kínálnak az olajtársaságok dízel üzemanyagot. Különösen a kiszállított 5-10-20 ezer literes nagytételű vásárláskor nem a legolcsóbbat kell választani. Persze a szállító cég reklám szlogenek, és leírások nem mindig igazak. Egyes üzemanyag fajták nem alkalmasak mezőgazdasági célra. Gondoljunk a speciális igénybevételre. A csökkentett adalékolású olcsóbb gázolajat ne válasszuk. A másik véglet a prémium üzemanyag, mely szintén gyilkos a traktorokra, kombájnokra, bármilyen nehézgépekre. (magas aromás tartalom, emelt égési hőmérséklet, stb.)

2. Tárolás, eltarthatóság, szavatossági idő. Régen nem volt fontos, mert egyrészt primitív gépek voltak, másrészt, jó minőségű 450 féle alkotóból álló dízel olajat gyártottak. Ma már attól függően, milyen hőmérsékleten, mennyire levegős, milyen fém tartályban tárolják az üzemanyagot, romlik a minősége. Üzemanyag kútba is, de főképp a gépbe maradt gázolaj megromlik. Ha tele tankkal állítjuk le a gépet az is baj, ha teljesen üresen az is baj. Ennek meg vannak az okai! Bár ezt nem vallják be az olajtársaságok. Tény az, hogy a légmentes 10 Celsius fokos tároláskor is 3 hónapos korban jelentős változáson megy át az üzemanyag.  Oka a sokszori újrakrakkolási folyamat, valamint a nem odavaló ipari hulladékok felhasználása. (gondoljunk az oxigenátokra, biotartalomra)

3. Adalékolás olcsón, ez is hozzájárul a gyenge gázolás minőséghez. Két féle adalékot különböztetünk meg. A nagy mennyiségbe hozzákevert fejadalékot (5-25%), valamint az ezrelékes adalékokat. Mind a kettő fontos. A prémiumnál a fejadalék olyan sok, hogy abból már jó minőségű kímélő üzemanyagot nem lehet előállítani ezrelékes utólagos adalékolással. Ezért kell kerülni. Évente tapasztaltuk analíziseink folyamán szinte állandóan, hogy a normál kúti gázolaj a legmegfelelőbb. Az utólagos adalékolásra ez alkalmas. Ebből előállítható olyan gázolaj, mely egy éven túli szavatosságú, motorkímélő a mezőgazdasági gépeknél.

Kombájn 2

Összefoglalva, ha adott egy tartály gázolaj, könnyen készíthetünk prémium üzemanyagot belőle a SPURI adalékkal. Kiemelkedően jó minőséget produkál. Emeli azok minőségét. Néhány ilyen például a kopáscsökkentők, tisztító hatás, hűtőgél, szortimentizáció, szavatosság, energia tartalom, indítókészség, kánikulai adalék, stb. Mindezt pedig ingyen megoldható, hiszen a megtakarítás kétszer annyi, mint a SPURI adalék ára.

Kisújszállás, 2022.03.29.                                                                                    SZAKI Kft.

                                                                                                            Farkas Kálmán fejlesztőmérnök

Hírlevél feliratkozás