Kezdőlap

Menü
Kezdőlap
Magunkról
Hírek - újdonságok
Szolgáltatások
Referenciák
Vendégkönyv
Oldaltérkép
Kapcsolat
Ajánld az oldalt
SPURI
Képviseleteink
Forgalmazóink
Termékek
Biztonsági adatlapok
Árlista
Technikai sport
Online felhasználók
Jelenleg 3 vendég online
Látogatottság
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa400
mod_vvisit_counterTegnap600
mod_vvisit_counterEzen a héten2548
mod_vvisit_counterEbben a hónapban10951

Keresés
Véletlen kép
Hírszolgáltatás
Hírszolgáltatás
Hirdetés
Derival Kft - Csarnokfűtés
Reznor hőlégfúvók, sötétsugárzók,
légkezelők, füstelszívók,
terem-, csarnok-, áruház-, nyitott térfűtés
06-56/390365; 06-20/4342427
Formel Kft
Bejelentkezés





Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
14. A benzin oxigén tartalma, az oxigenátok PDF Nyomtatás E-mail

Image

Logikusan azt gondolná az autós, hogy van az éghető anyag a benzinbe, a szén, a hidrogén és ezek több tízezer szénhidrogén konfigurációi, valamint a levegőbe az oxigén, melyek egyesülése folyamán energia szabadul fel, expanziót eredményezve! Ilyen egyszerűnek tűnik. Ám, ez nem így van! Miért is?

A könnyebb érthetőségért azt kell mondanom, hogy az oxigén tartalmú benzin komponensek egy félig eloxidált, részben elégett anyag. Az etán gáznemű, képlete C2H6, az etanol egy oxigén atommal több, C2H6O és az oxigén pótlással már folyadék! Energetikai affinitása elvileg az 5 oxigén ezért egy oxigénnel veszítette a 20%-át az egyesülési energiának. Ezért a fűtőértéke sokkal gyengébb, mint csak szén, és a hidrogén párosítású benzin komponenseké! Mégis szükség van rájuk. Miért is?

Például a lángterjedési szortimentizácó miatt feltétlen. Minél több komponensből áll a benzin, annál egyenletesebb az égési folyamat, és a nyomaték leadás is lineáris.

Tulajdonság növelő fejadalék a benzinbe. Ráadásul olcsó komponens. Alkalmazását elsősorban az oktánszám növelése teszi szükségessé. Nyílván van más erre alkalmas termék is, de ezek nem olcsók, és rendelkezésre áll bármilyen mennyiség. Nevezzük innentől ezeket az oxigén tartalmú anyagokat oxigenátoknak. Sok fajtája létezik, de az elterjedt régebben az MTBE, később ETBE, ma az etanol hódít, a nagyobb részarányba. Sőt az EU-ban törvénybe iktatták a kötelező használatát, környezetvédelmi okokra hivatkozva. A mai napig nem ismerünk összehasonlító, megdönthetetlen bizonyítékot, hogy a levegő, és föld szempontjából melyik az előnyösebb. Több vita is folyik ezzel kapcsolatba, ám egyre biztosabbnak tűnik az etanol bukása. Mind a levegő minősége szempontjából fokozza a káros anyagokat. Két oldalról is. Kipufogó gáz összetételénél igaz, hogy a szénmonoxid tartalmat csökkenti, viszont mint vivő anyag, szinte minden más káros anyag megléte növekszik a kipufogó gázban. Erről mélyen hallgatnak. Például nő a túlzott oxigén bevitel miatt a nitrogén oxidok mennyisége, valamint az acetaldehid, a peroxi-acetil-nitrát, formaldehid, mint káros anyagok szintje. És ez még csak az emissziós gáz néhány eleme.

Hozzáadódik a párolgásból keletkező levegőszennyezés. Nem hinnénk, de ez is olyan fontos, mint a kipufogó gáz. A benzin kezelése közben keletkezik. Sőt vivő anyagként párolgás közben levegőbe kerülnek pld. a benzol, anilin, xilol, toluol, származékok is. Nem teljes természetesen a lista, de érzékelhető a veszély! Talán az éter származékoknál kevesebb káros anyagot mutattak ki, mint az alkoholnál. Ennek kiküszöbölésére a tank hő tágulása miatt benzingőz lecsapatással oldják meg, hogy ne párologjanak olyan nagymértékben a benzinek egyes komponensei. Ennek ellenére párolgás mindig van.

 

Nézzük a valóságot. Oxigenátokból ugyanannyi energia kinyerésére több kell. Összességbe pedig a gyenge fűtőérték miatt szinte több széndioxid is keletkezik az túlfogyasztás miatt. Ez fizikai tény. Bizonyította ezt az E85-ös üzemanyag használata. Érdekes, hogy a benzinkutakról kimúlt, nem nagyon lehet vásárolni, mert több hátránya volt, mint előnye.

További problémafokozó tulajdonsága hogy az alkatrészek, és tömítések speciális megléte esetén is öregíti, tönkre teszi azokat! Azért ki kell jelenteni, szükség van az oxigenátokra a benzinbe, csak a mennyiségi szintet kellene kevesebbre venni. Ha kötelező az etanol 7% az EU-ban akkor az összes többi alkohol származék, éterek, ketonok, és minden egyéb oxigenát szint együtt túlzás a benzinekbe.

 

Természetesen, lehet ezekre a benzinekre motort tervezni, de a sűrűn változó politikai környezetbe kötelező a motorokat szinte mindenevőre alkotni. Ezért a környezetvédelem elillan. Elpárolog, elég!Image Az oktánszám növelésére persze szükség van, mert egységnyi folyadékból ki kell sajtolni, minél nagyobb mozgási energiát. Összenyomhatóvá kell tenni minél fokozottabban a benzint, így keletkezik igazán nagy expanzió. A közeljövőben a túlzott etanolos őrület alább fogy hagyni. Pontosan úgy, mint az E85-ös benzin pályafutása. Vagy szigorúan erre fogra gyártani speciális motorokat, melynek pld. a nitrogén oxid szintje már az égés folyamán megfelel, és nem kell mindenféle kiegészítő alkatrészekkel korlátozni a mozgási energiát. EGR, nitrogénoxid redukáló katalitikus dobok.

Azért reméljük, hogy benzinek szabványai abban az irányba változnak, hogy összegségbe a kibocsátott egységnyi széndioxidot veszik figyelembe. Eddig is mérték, de az autó megtett kiló méterenkénti egységével fejezik ki. A jövő pedig az lenne, hogy egységnyi súlyú üzemanyagból keletkezett széndioxid mennyisége lenne nagyon fontos, a minél több mozgási energia kinyerése mellett. Ez abból ered, hogy az alternáló, vagy másképp dugattyús belső égésű motorok hatásfoka nagyon rossz. Benzinesé gyengébb kb. 33%, a dízelé 42% körül van. Van még mit javítani, hogy leginkább mozgási energia keletkezzen, ne hulladék hő. Ezért kell rövidesen átalakítani a benzineket, és természetesen a motorokat is.

Azért gondoljunk arra is, hogy túlzásba nem vihetjük a hatásfokot, mert a hulladék hő is hasznos, hisz az üzemi hőt el kell érni minél hamarabb, sőt fenn kell tartani. Jó példa erre a modern dízel motorok, melyek már majd 50% hatásfoknál nem jól fűtenek télen, a nagy hidegben. Már az is baj néha, hogy nincs hulladék hő! Ekkor viszont a mozgási energiát kell vissza alakítani hővé. Ez pedig mindenképp energiavesztés, mint minden energiakonvertálás.
Image
Összegezve van mit fejleszteni az üzemanyagon, valamint a szervesen hozzá tartozó motorokon. Addig is marad az okos benzin használat, melynél nem árt módosítani az összetételét némi utólagos adalékolással, mert az olajtársaságoknak nem érdekük, az autógyártók pedig nyilván átlagos benzinre gyártják a motorokat, így nem lehet kihozni belőlük az optimális gazdaságos üzemmódot, és a hosszantartó életciklust.

Nyílván mélyebb értelmezéssel, és részletesebb leírással is szolgálhattam volna a benzin oxigén szintjéről, ám azt nem biztos, hogy minden olvasómat érdekelte volna!

Köszönöm, hogy végigolvasta írásom.

 

Kisújszállás, 2018.06.04.                                                                                 SZAKI Kft.

                                                                                                                        Farkas Kálmán

 
< Előző   Következő >
Spuri használat
A SPURI üzemanyagadalék mindkét fajtája bármilyen típusú és üzemű belső égésű motorhoz ajánlott folyamatosan, minden tankolásnál!
Language

English

Deutsch

JG-2 Racing Team
A csapat hivatalos honlapja:
JG2-RACING.HU
Spuri webáruház
Spuri Webshop
Hírlevél
Spuri hírlevél


HTML formátum?

Népszerű hírek
Facebook
 Grafika és tervezés Magic Consulting