Kezdőlap arrow Hírek - újdonságok arrow Benzinek 2020.év tavaszi analízise

Menü
Kezdőlap
Magunkról
Hírek - újdonságok
Szolgáltatások
Referenciák
Vendégkönyv
Oldaltérkép
Kapcsolat
Ajánld az oldalt
SPURI
Képviseleteink
Forgalmazóink
Termékek
Biztonsági adatlapok
Árlista
Technikai sport
Online felhasználók
Látogatottság
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa198
mod_vvisit_counterTegnap625
mod_vvisit_counterEzen a héten2429
mod_vvisit_counterEbben a hónapban823

Keresés
Véletlen kép
Hírszolgáltatás
Hírszolgáltatás
Hirdetés
Derival Kft - Csarnokfűtés
Reznor hőlégfúvók, sötétsugárzók,
légkezelők, füstelszívók,
terem-, csarnok-, áruház-, nyitott térfűtés
06-56/390365; 06-20/4342427
Formel Kft
Bejelentkezés





Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
Benzinek 2020.év tavaszi analízise PDF Nyomtatás E-mail

 I. rész 100-as prémium vizsgálatok

(Avagy! Hová lettek a vírusölő alkoholok?)

 

Több olajtársaság benzinjeit vizsgálhattuk volna, de most kettőt vettünk ki (95-ös, 100-as) szúrópróba szerint Szegeden. Ebben a vizsgálatban normál és a 100-as benzin közötti különbségre voltunk kíváncsiak. Különös tekintettel, arra a sok észrevételre, hogy a 100-as benzintől jobban melegszik az autó, és fürgébb a motorja. Saját és több tucat vásárló észrevétel alapján indítottunk vizsgálatot. Viszont az, miszerint egyes tartományokba energikusabb az autó, mitől lehet?  Miért van így? Tettük fel a kérdést! A vegyi labor vizsgálataiból kiderült miért is! Összetételből érdekes következtetést lehet levonni. Ez bizonyára, mindenkép magán véleménynek számít, és egy minta alapján nem lehet általánosítani. 

Az összetétel azonban tény. És magáért beszél. Ha valami, ezen szakágba nem annyira tájékozott, némi eligazítást közlünk hozzá! Annyit hozzáfűznék az igazsághoz, csak egy konkrét nagy forgalmú kútról vett mintákról szól a cikk, valamint a két benzin fajtáról, és csak a 2020. április 03.-án érvényes benzin készletről. Pont a VÍRUS időszak kellős közepén, amikor a benzin ára igen alacsony volt, az alkolok, oxigenátok ára pedig nagytételbe is nettó ezer forint felett van.

A,) Minta: benzin 100-as

 

Image

 

Mit láthatunk a vizsgálati jegyzőkönyvből? Bár nem mindenre kiterjedő volt, de elmondhatjuk a következőket:

1.Első sor szembetűnően a 88-as motor oktánnal, a 98-as benzin oktánszámát teljesíti, nem tudja a 100-asét, ami kb. motoroktán szerint kb. 90 fölött kell lennie. Egy évvel ezelőtt a 95-ös benzin majdnem teljesítette ezt. (87,4) Úgy tűnik, a sok magas oktánszámú aromáshoz nagyon kellene egy kis réteges oxigenát, és alkoholféleség. Talán a főleg vírus fertőtlenítőként használható folyadékok hiányzanak a benzinből.

2. Benzoltartalom, sűrűség, desztillációs tulajdonságok megfelelőek.

3. Gőznyomás éppen limiten van, de megfelel!

4. Oxigén tartalom nincs! Pedig némi 1-2% körüli elvárt lenne, már csak a szortimentizáció miatt is! 

5. Károsan kicsi, aránytalanul kevés olefintartalom. Mélyen 18% alatt a benne talált 1%-kal!

6. Aromás tartalom brutálisan sok és káros. A megengedett 18% helyett 48%.

 

B,) Összetétel: (jelentősebb)

 

Image

 

Azt látjuk a táblázat összetétele szerint, hogy az benzolgyűrűvel rendelkező aromások, majd felét teszik ki a benzinnek. Nem arányos az expenziós sebességgel. Szükségtelenül nagyobb, kihasználatlan fűtőértékkel rendelkezik, mely nem hasznosul! Legalábbisa többi komponens nem segíti! Időben, térben nem tud kiteljesedni, ezért a melegedési ok egy része meg is van! Elenyésző „oxidvizet”, más néven „oxidgőzt” tartalmaznak, ami a motor hűtésének létkérdése lenne a kipufogó fázisban.

Ez a vízgőz, mely hasznos hatását a párolgással éri el. Természetesen keletkezik minden hidrogént tartalmazó molekulából, de nem elegendő mennyiség.  A mintegy becsült 80C fokkal magasabb gázhőmérséklet megviseli az égésteret és kipufogó rendszert a szeleptől egészen a csővégig!  Bennük az összes érzékelőt, katalizátort, és minden alkotó elemét. Lehet javítani utólagos adalékkal, de kis mértékbe csökkenti a kárt, valamint a drága benzin, és az adalék ára nem térül meg!

Alapállásban azt látjuk, amikor a prémiumként árult benzint elkezdik használni, kicsapja a tankba levő vizet, elkülöníti, és folyamatosan gyűjti. Nincs vizes benzin, persze, hogy jobban megy az autó! Egyszer csak túltelítődik, aztán szinte tisztán beszippantja a motor, nagyon nagy károkat okozva! Egyre gyengül az motorerő! A kipufogó szelepek zárása kérdéses lesz! Az autó már nem megy olyan dinamikusan mint előtte! Lassan alattomosan, 40-80 ezer km körül jelentőset gyengül. Közben természetes, hogy fém alkatrészeknél a víz rozsdát, korróziót okoz! Nincs benne vízdiszpergáló anyag! Ez biztosítaná a víz távozását.

Párhuzamosan az aromások, mint agresszívebb komponensek minden üzemanyaggal érintkező alkatrész roncsol. A keverékbe nem található ezt kiiktató komponens! Szép lassan, de rendületlenül romlik a motor állapot! 

Más részt gondoljunk az erősen rákkeltő TOLUOL-ra, mely a nitró hígító alapja! Egyéb iránt a toluol, xilol, és etilbenzol hármasa, mivel majd negyedrészt tesz ki a prémium benzinekbe olyan agresszívek, hogy a tárolástól a kipufogó végéig károsít! Ez teljesen nyílván való. Az üzemanyag rendszer műanyag, gumi. alkatrészeire gondoljunk! Köztudott, hogy a legagresszívebb festékek oldószere a alapjaiban hasonló, mint a nitró hígító.

Továbbá analizáltuk az elégetetlen CH-t, mert az is sok, különösen a hideg üzem közben, míg dúsítani kell.  Plusz a párolgással természetbe jutott aromásokra. Tank folyamatos ki-be lélegzése is ez a folyamat! Korszerű tankszellőzőknél elvileg a lecsapatásos barlangos rendszer működik. Csak nem a toluolnál, és a xilolnál! Ezek a párolgásvédő szerkezetek a magasabb illékonyságú, rövidebb szénláncú, kis fajsúlyú, jó indítókészségű alkotókra vonatkozik. Ami nagyon kevés ebbe a keverékbe!

Súlyosbítja a helyzetet, hogy legtöbb hosszú szénláncú aromás, a szikranyújtás első pillanatától a legvégsőkig ég, még a kipufogás ütemében is. Mert több átalakulási folyamaton is átesik. Pláne, ha nem adott ideális környezet, nem megfelelő az égéstér benzin levegő ellátási rendszere. Márpedig az egyes molekula csoportok hiánya ezt mutatja. Nincs arányos, egymásba öltődő robbanás, azaz expanzió, csak heves oxidáció! Gondoljunk az oxigenátok, vagy az olefinek hiányára.

De, azt is vegyük figyelembe, hogy a legtöbb korszerű benzines technika az expanziós ütembeli többszöri injektálást alkalmaz. Akár 5-7szer! Ha, nincs idő több átalakuláson keresztül elégni a kérdéses molekuláknak hogyan is viselkednek? Gondoljunk a 6. és a 7. injektálásra, mely már majdnem a kipufogó fázis!  Redukció, addíció, és oxidáció sebessége nagyon hosszú! Hogyan lenne erre idő?  Ráadásul oxigén szegény környezetbe, mivel nincs oxigenát.

 

 Egyetlen előnye a nitrogénoxidok redukciója, tehát így nem is keletkezik. A magas hőmérséklet és a sok oxigén ezt megalapozná, csak nincs hozzá az egyik alkotó, még pedig az oxigén akkor nem valósul meg! A tartósan szegény keverék pedig magas motor hőmérsékletet okoz. A legeklatánsabb példa a motorsportba szokott hibaként jelentkezni. Ha tökéletes füstgázt akarunk, akkor motorvezérlő elveszi az üzemanyagot több fordulati, és terhelési tartományba, így kezd melegedni az erőforrás, főleg lokálisan, amit a hűtőfolyadék nem is érzékel, illetve csak már későn!

 

Kiküszöbölése nagyobb üzemanyag mennyiség öblítésével szokták megoldani, azaz programozással. Széria jármű ezt nem tudja, mert mindig a tökéletes égésre, és füstgázra van hangolva. Magyarul normálbenzinre, optimálisan kevésre veszi a benzin-levegő keveréket, mert a lamdba szonda ezt érzékeli! pontosan azt, hogy rossz a kipugógáz összetétele, és kezdi elvenni a benzint.  Szegényíti asztöchiometrikus keverési arányt. Kivétel létezik, persze! Természetesen vannak sportkocsik, melyek erre vannak gyártva, 98-as benzinre!

A benzin felépítési rendből kevésnek látszik az i-oktán mennyisége, pláne amikor pont a 100-as oktánszám a kifejezett cél. Hiszen nem véletlen névadója a benzin oktánszám jellemzőjének, ami a kompresszió tűrő képességet fejezi ki. Elvileg a réteges 100-as benzin jó motor beállítással 1:13-as arányú sűrítést is kibír. És óriási előnye a több száz egyenletes eloszlású molekula konfigurációkból álló, kíméletes, de folyamatos hideg nyomatékot biztosító 100-as, vagy 102-es benzin. Nos, ez a mai benzin nem teljesíti ezt! 

Olefin tartalom hiánya! Ezt az 1% körüli mennyiséggel azt hiszem meg is alapoztuk a véleményünk.  Lényegük a viselkedésükben van. Az égéstérben először pillanatnyi addíciós egyesülés folyik, a kettős kötések miatt, majd egyéb folyamatokkal kiszélesítik az égési folyamatot. A nyomatékos benzin e folyamatoktól is függ! De nem lehet belőlük nagy mennyiség. Azért nem, mert akkor elindul egy polimerizáció, és óriás molekulák képződnek. Megindul a műanyag, és a gyantaképződés tárolás közepette! Nem véletlen van az összes olefin tartalomra a 18% szabvány korlát!

Továbbá az látszik az analízisből, hogy sok 0,86 feletti fajsúlyú benzinalkotó, melyet kiegészítenek elég jelentős mennyiségű 0,71 alatti fajsúlyú folyadékkal. a folyamatos láncba közötte hiány van. Bár a 0,75 g/cm3-es átlag pont jó, ezért elfedő a középlépcsők hiányát. A szortimentizáció ezen hiánya is azt okozza, hogy egymásba öltődő addíciós, valamint égési folyamat által generált expanzióban törés látszik! A motor a benzin nagy energia tartalma ellenére erőlködik, eltérülnek a hengerbe kialakulható optimálisan átalakuló folyamatok. Melegszik a motor! Lendület viszi a folyamatot a krízises űrök között!

 

Másként az aromás túlsúlynak, az energia többleten felül van egy pozitív tulajdonsága. Jobban viselkedik kopáscsökkentőként, mint a régi típusú szukcinimidek a gázolajba! Ezt tartalmazza a vizsgálati jegyzőkönyv 2. oldala.Image

 

Negatívként kell kezelni, az oxigén egyensúly sosem nulla. Általában hiány van. Ebből eredően nem csak szénmonoxid, hanem jelentős szén többlet keletkezik. Erre viszont nincs mérőegység, mely kimutatja az elemi szenet! Csak a káros CH-t. A szén önmagában magas hőmérsékleten oxigén hiányos környezetbe, távozik a füstgázokkal együtt. Nem ismeretes, hogy okoz-e problémát az autók kipufogó rendszerébe. Tovább kellene vizsgálni azok részecske nagyságát. Erre most nem térünk ki!

 

De következtethetünk, hogy lerakódás keletkezik a zord körülmények miatt.

 

Ez nekünk itt nem feladatunk eldönteni! Csupán az ismert tények tükrében modellezzük le a hengerbe lezajló folyamatot. Ok-okozati összefüggéseket. Illetve a hiányosságokat. Valamint a donor üzemanyaghoz adandó hiányzó adalékokat, és annak szokatlan motormelegedésre gyakorolt hatását! Valószínű, hogy a oxigenátok, és olefinek okos arányának bekeverésével jobbá válna a 100-as benzin, ami most a magas piaci árakat tekintve minden olajtársaságot megviselne jövedelmezőség tekintetében. A széria járművek aránylag kicsi sűrítési aránya sem indokolja a magas oktánszámú benzint, hiszen csak 1:13 aránynál jelentkezne némi előny, kb. 3-5% fogyasztás csökkenés! A technika fejlődésével lassan elérjük, hogy minden evő motorokat is lehet gyártani. Ez még azonban nem jött el. Megelégszünk azzal, hogy a gyújtást, és előgyújtást vezérelni tudjuk, az injektálás mennyiségét, és idejét befolyásoljuk, a változó szelepvezérlést automatizmussá tesszük, ezekkel a kopogási égést kiküszöböljük. És van már henger-lekapcsolási módszer is, kisebb teljesítmény esetére! A benzin, gázolaj mindenevő motor, még szériában nem létezik, de talán a jövőben, mert ezt ötvözni egy igen jó kis kihívás a motorfejlesztőknek! A szikragyújtás, és a kompresszió gyújtás vegyes kombinációja! 

 

Összefoglalva a vizsgált 100-as benzint, kijelenthetjük, hogy az optimálissá tételéhez, nem alkalmas kis mennyiségű adalék, vagy alkotó! Megállapításunk szerint minimálisan 20% hozzáadott alkotóval lehet az optimális kímélő benzint előállítani, a mostani összetételből, ha a 98-100-as kísérleti oktánszámot, azaz a 88-90 közötti motor oktánt el akarjuk érni, és egyenletes szortimentizációt szeretnénk. Ennek lehetne az oxigén egyenlege nulla. Ez most így ennél a benzinnél bőven negatív, hisz turbós benzines motornál sem felel meg! Sőt a melegedési hajlamra ezek a korszerű motorok nagyon érzékenyek.

 

Régi típusú gépeknél sem javasolt az agresszív 100-asnak mondott benzin használata, ez talán jobban érthető, hiszen a tank és az üzemanyag rendszer nem erre lett gyártva. Eloldja, öregíti, a rendszer vezetékeit, tömítéseit, AC pumpáit, stb. Ebből kifolyólag, a 20-40 év közötti szívó benzines, valamint a karburátoros gépeknél is lassan, alattomosan jelentkezik a romboló hatás! Különösen nem javasolt fűnyíróba, láncfűrészbe, robogókba, áramfejlesztőkbe. Gondoljunk az ilyen munkagépek alacsonyra tervezett sűrítési arányára! Különösen nem ajánljuk a kétütemű erőforrásokba.

 

 

 

Kisújszállás, 2020.05.24.                                                                                   Farkas Kálmán

 
< Előző   Következő >
Spuri használat
A SPURI üzemanyagadalék mindkét fajtája bármilyen típusú és üzemű belső égésű motorhoz ajánlott folyamatosan, minden tankolásnál!
Language

English

Deutsch

JG-2 Racing Team
A csapat hivatalos honlapja:
JG2-RACING.HU
Spuri webáruház

Spuri Webshop

Hírlevél
Spuri hírlevél


HTML formátum?

Népszerű hírek
 Grafika és tervezés Magic Consulting