A Ford még mindig nagyon amerikai!

/Fûtik a kipugógázt?/

Image Fantasztikus ötlet a Ford Európai gyártmányoknál! Vajon nehéz szülés volt mindezt kigondolni? Nem is tudom! Látszik, hogy tengeren túlról nézve máshogy értelmezik a káros emissziót, és annak csökkentését! Más a paritás! Más a fontos! Nézzük meg miért!
Korszakalkotó próbálkozást szeretne megvalósítani. Nézzük így van-e?


Dízel technikánál vagyunk, és ezen belül is a DPF szûrõvel járó mindenféle problémával szembesülve! Ezen belül is a regenerálási fázist gondolták máshogy megoldani. A motor indítását követõen sok idõ telik el, míg üzemi hõre melegszik a DPF szûrõ! Mai gépeken megvárják, míg nem elég forró a részecskeszûrõ! Ha téli idõben ez sokáig tart, akkor a városi rövid távolságokon nagyon be tud rakódni a korom. Pont azért, mert sosem éri el az üzemi hõt! 

Márpedig a regenerálás a munka ütem utáni gázolaj befecskendezéssel kezdõdik, azért, hogy a kipufogóban heves égés és expanzió közepette kirobbantsa, darabokra szedje a korom részecskét. Mert állítólag a nagyon apró korom kevésbé káros, mint a nagy szemcsék! Ezzel vitatkoznék, de ez itt most nem téma! Haladjunk tovább!
Ekkor jött az ötlet a Fordnak, miszerint a kipufogóban égessük el a gázolajat egy forróra izzított fõtõ betétrõl elpárologtatva! Ekkor nyílván hevesen elég a gázolaj a DPF szûrõben kitakarítva a még hideg részecske szûrõt!
Nincs itt valami fizikai rendellenesség? Hosszú távon is mûködik? Nem viseli meg a szûrõt ez az állandó robbanásszerû detonáció? Hidegen nagyot tágulni elég nagy elhasználódást jelent! Image


További szindróma, hogy a normál hideg kipufogóba bepárologtatott gázolaj jelentõs része lecsapódik olajsárként. Egyre szaporodik, hisz a minél nagyobb égett koromra nagy felületen egyre csak magát gerjeszti a bespriccolós rendszer! Vegyük súlyosbító körülményként, hogy bio növényi olaj származékokat is figyelembe vesszük. Ennek a zsírsav tartalmú, margarinnak nem valami jó a párolgó képessége! Még a hengerbe nagyobb nyomáson és hõmérsékleten sem tud elégni hamumentesen ez a Ráma-margarinszerû keményzsír!
Felvetõdik a kérdés? Mi lesz ebbõl?
Borítékolható a sûrû javítási fázis, sõt kipufogó rendszer csere komplett! DPF szûrõ csere önmagában, itt a sûrû detonáció miatt kevés lesz! Mindent kell cserélni! Sõt a motorba is vissza tud károsítani a hírtelen képzõdött torló nyomásával!
Érdekes, hogy a frissen vásárolt legújabb Ford személygépkocsiknál elég hamar probléma a részecskeszûrõ. Több ismerõsömnél 60-80 ezer km után a gyári DPF kb. 700-800 ezer Ft. Gázolaj minõségre hivatkozva nem javítják garanciálisan, azaz ingyen! Hiába csak néhány hónapos az autó!
Mit lehet tenni ilyenkor?
Totálisan kiszolgáltatott a vevõ?

Nem, mert valóban lehet jó minõségû adalékolt gázolajat tankolni! Azokkal a jármûveknél, ahol SPURI-val üzemeltetik az autót, nincs ilyen baj!
Miért is? Vegyük sorra!

Elõször is, a regenerálási ECU parancs akkor érkezik, ha az érzékelõk jelzik a szükségességét! Torló nyomás nagysága, motorhõmérséklet, stb. kell hozzá! Ha az egyik paraméter hiányzik, nem kell regenerálni a DPF-et!
Mi történik SPURI adalékolás után? Tiszta, korommentes keményzsír elégetés történik, plusz a hûtõgél kipufogó tisztító hatása miatt, nem épül fel szinte sosem nagyobb torló nyomás! Tehát sosem regenerál az autó, mert nincs rá szükség! Ez a legjobb ami történhet!
A szerencsétlenül kitalált kipufogófûtés nem aktiválódik! Nem okoz kárt!
Remek!
Egy feltétele van, egy kicsit sem kopott motor, és tökéletes mûködési mechanizmus! Valamint természetesen jó minõségû SPURI-val adalékolt gázolaj!
Folyamatos használat közben a normál piros SPURI normál 50 liter / 1 deci mennyisége elegendõ még városi téli használatkor is!
Más márkák, más konstrukciójánál is van pozitív hatása a kitûnõ minõségû SPURI-s kipufogógáznak!
Hiszen a tökéletesebb égés és a tiszta motor alkatrészek jót tesznek a hosszú távú biztonságos üzemeltetésnek!

Kisújszállás, 2015. május 10.                                               


Farkas Kálmán