VW Tansporter 2. 5 TDI. 227. 000 km-nél

ImageMi is történt a chip tuningos VW -el?

Éppen a Veszprém rally-ról hazafelé tartottunk, a következõket tapasztaltuk. Így fél óra erõs üzemmód után nem akart gyorsítani. Olyan mintha nem menne a turbó. Tréleren a versenyautó, amit húztunk és dugig a raktér szerszámmal, hát elég kellemetlen volt.


Mi lehet a gond?! –morfondíroztam, és a kérdések cikáztak az agyamban- ”A turbó elõtti terelõ lamella beszorul zárt állásba? A turbótengely csapágy beállt? Dugulásom van az üzemanyag rendszerben?”

Közben az alábbiakat tapasztaltuk, menet közben ötödikben leveszem a gyújtást 2-3 mp -re, majd visszaadom, újra van turbónyomásom.
A végén 2-3 nap múlva már 10 km-ként, tehát igen sûrûn ezt kellett tenni! Végül is ilyen  2x- ére tuningolt turbónál nem is lenne szokatlan, ha gyengül, vagy károsodik. Azért 200. 000 km így padlózva, nem múlhat el nyom nélkül!

Még akkor sem, ha 60-80 C° fokkal hûvösebb a kipufogógáz, a turbólapát kopik a csapágya melegbe, forog. Mivel mechanikus kopásra gyanakodtunk, csak késõbb kérdeztük le az elektronikai adatrögzítõt. Azt hittük a terelõ lamella tengelye kikopott a koromtól és annyira lötyög, hogy beszorul, és nem nyit a turbóféle. Minden kipufogógázt kerülõ úton enged! A gyújtás le-fel vételével pedig a hírtelen nyomás különbségre kipattan!

A helyzet a következõ: 1.4 bár fölötti turbónyomást érzékelt hébe-hóba a számítógép és levette a gázolajat felére olyan max. 90-100-at lehetett vele menni, hosszúgyorsítás után is.
Mibõl is eredhet a hiba, gondolkozzunk!?
Átnézve a turbó körüli irányítás és vákuum csöveket, csak annyit látunk, hogy az egyik bilincs lazább és a textil burkolata kikoszolódott.

Résolaj gumicsõre cseréltük le. Azóta panaszmentes az autó. Már azt hittem az utóbbi idõben, hogy a turbó, mert csak 0. 8 bárt nyomott. De, hogy egy apró bilincsnél szökött a levegõ az irányító oldalon! Nagyon pozitív az is, hogy még az 1.4 bárt is tudja a turbó.
Tehát a SPURI állandó adalékolással olyan a turbó, mint új korában, ezt nyugtázhatjuk.
A korom nem koptatta el a lapátokat és a tengelyt, hanem megóvta!

Már-már fóbiám van, hogy mikor taposom szét 4. 500-5. 000-es fordulatnál a gépet, de úgy látszik a vártnál jobbak a teszt eredmények. Ráadásul a napraforgóolaj tesztelést is elvégeztük az autón, és még azt is túl élte sikeresen!
Ha történik valami, megírom õszintén és rögtön!

Addig is balesetmentes utat mindenkinek!
                                                                                               Farkas Kálmán
                                                                                                   tulajdonos

Hírlevél feliratkozás