Kezdőlap

Menü
Kezdőlap
Magunkról
Hírek - újdonságok
Szolgáltatások
Referenciák
Vendégkönyv
Oldaltérkép
Kapcsolat
Ajánld az oldalt
SPURI
Képviseleteink
Forgalmazóink
Termékek
Biztonsági adatlapok
Árlista
Technikai sport
Online felhasználók
Jelenleg 3 vendég online
Látogatottság
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa340
mod_vvisit_counterTegnap577
mod_vvisit_counterEzen a héten917
mod_vvisit_counterEbben a hónapban9142

Keresés
Véletlen kép
Hírszolgáltatás
Hírszolgáltatás
Hirdetés
Derival Kft - Csarnokfűtés
Reznor hőlégfúvók, sötétsugárzók,
légkezelők, füstelszívók,
terem-, csarnok-, áruház-, nyitott térfűtés
06-56/390365; 06-20/4342427
Formel Kft
Bejelentkezés





Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
A dízelmotor-gyilkos kétütemű olaj PDF Nyomtatás E-mail

Image                                                                                                                                                 A lakosság érdekében írok néhány sort egy veszélyes tévhitről. Sorra okoznak motorkárosodásokat a kétütemű benzinbe való 2T olajjal tunkolt gázolajok! Különösen egy adagolós ember terjeszti az egyik meg nem nevezett megyében. De nem a hely és az ember a lényeg, hanem a veszélyes nézetei.

Milyen érdekes, hogy ez bezzeg futótűzként terjed!? Akinek pedig behányt az autója, lapít csöndben, eltűnik, alig találjuk meg.  Sőt, amikor végre beszélünk velük, faggatjuk a körülményekről, talán szégyellik, hogy átvágták őket és megmagyarázzák, mégpedig gazdagon.

 

Meg kell mondani a mentségükre, hogy mindegyikőjük az a fajta ember, aki szeretné megadni az autójának a maximális biztonságot és gondoskodást.

Sajnos, Ők áldozatok! Hiszékenyek!

Bár, ha elvileg egy olyan adagolós mondja, aki már megöregedett a szakmában, akkor könnyebben elhiszi a halandó, mint a szomszédnak. Bár a szomszéd mindig jobban tudja! Az a tapasztalat.

Mindenki számára manapság egyértelmű, hogy a ma kapható üzemanyagok, így a gázolaj is gyér minőségű. Muszáj a limit minőséget megütni, de nem többet. És az EU országok maguknak hozzák az előírásokat. Azt, amit tudják, hogy be tudnak tartani. Ez készteti az autósokat az adalékolásra. Rendbe is van, ha hivatalos anyagokkal teszik! Ha nem is semmi hatása legtöbbnek, mert nincs bennük hatóanyag. De nem is károsítanak. Csak placebo hatásukra számítanak!

Viszont a 2T olaj károsít! Miért is? Lássuk!

Több lépcsős romboló hatása van! Nézzük sorba a tényeket:

1.       Üzemanyag tank

2.       Gázolaj vezetékek

3.       Kisnyomású üzemanyag szivattyú

4.       Hagyományos forgófejes adagoló

5.       Nagynyomású üzemanyag szivattyú

6.       Porlasztó rendszerek és csúcsok

7.       Égéstér felületek

8.       Kompresszió gyűrű

9.       Kipufogó szelep

10.   EGR szelep és szívószelep

11.   Turbó rendszer, ha van!

12.   Katalizátor és utánégető

13.    DPF részecskeszűrő

14.   Kipufogó dobok és csőrendszer

 

ad.1 Üzemanyag tankba nem való 2T olaj. Gázolajba pláne nem! Pont azért, mert kiválik, ülepszik még a benzinbe is. Kétütemű karburátoroknál, és Simson motorkerékpárnál látszik a legjobban. Pedig azt pont benzinre gyártották. Tehát olyan anyagokkal gyártják, ami a benzinben oldódik a legjobban.

Látszatra elegyedik a gázolajjal! Az oldódás nem megfelelő!

A kétütemű olaj keverőelegyei úgy vannak szerkesztve, hogy rövid szénhidrogén láncok lebegtetni tudják a benzin folyadék magjában. Úgy illeszkednek a láncok az oldatba, mint kulcs a zárba.

Tehát ez a kulcs más anyagba nem illik bele! Sőt! Igen káros, mert olyan anyagokká alakul át, mely hajlamos a levegővel reakcióba lépni. Megköti a vizet. Egyszerű fizikai folyamat által. Mindig azért harcolunk, hogy ne adjanak nekünk el az üzemanyaggal vizet. Akkor ennek a 2T-nek nem sok értelme van ilyen módon!

Ráadásul a kétütemű olajnak van egy olyan lepárlási komponense, ami nagyon kemény anyag. Megmondom, hogyan kell érteni! Olyan ragadós, sűrű epoxigyanta kopolimerre gondoljon az olvasó, amit még az univerzális oldószerek sem bontanak, mert termikusan is nagyon stabilak. Pont azért, hogy a hengerbe sem égjenek el. A benzin égése szükséges ahhoz, hogy aránylag tiszta legyen az égéstér a kétütemű motorokba.

Visszatérve a tank részre, pont ezek a gyantaszerű oldhatatlan anyagok, a levegővel érintkező tank részeken, tetőn, beöntő nyílások tagolt részeinél beszáradnak! Ezzel, még nincs is baj! Mert ismét benzinnel érintkezve lassan eloldódik a levált bitumenszerű anyag! Ez gázolajba már oldódik vissza! Tehát kész a baj!

A tankba ezek a részek halmozódnak, sőt egymáshoz ragadnak, nagyobb sötétebb rögöket képeznek.  

Mivel a legtöbb tankba van szűrő, ezért eltömi azt. Részbeni dugulás a legrosszabb!

Itt visszatartja az üzemanyag szivattyút! Erőlködik, kevesebb gázolajat szállít egyéb gondokat okozva, ami alattomosan rombolja az üzemanyag rendszert, és szegénykeverék képzés miatt az egész motort! Borzalmas, mert sokáig semmi probléma! Aztán pedig konstrukciója válogatja, sorra minden féle alkatrész hibásodik meg! Senki nem gondol a 2T-re!  

ad2., Gázolaj vezetékek.  Fokozottan veszélyesek. Az előremenő csőrendszer ellátó szerepe miatt különösen érzékeny télen! Miért?

Azért, mert minél vékonyabb szerkezeti egységbe folyik a gázolaj, annál hamarabb lerakódik, ledermed benne az olaj és fokozottan beletúrósodik a 2T olaj tartalom. Ugyanis nincs normálisan oldott állapotba hozva a kétütemű olaj a gázolajba. A karosszérián kívül vezetik a gázolaj csőrendszert biztonsági okokból. Tehát kemény mínuszokba, télen dugulást okozhat. Persze több féle gázolaj ellátó rendszer van. Ha a résolaj visszatérő vezetékét a tankig visszavezetik, akkor kevésbé érzékeny a rendszer. Ha csak kis kört alkalmaznak a szűrőn keresztül, ott már problémák léphetnek fel. Mert, hidegen marad a tankból jövő üzemanyag ág. Ha még a szűrőn sem forgatják vissza a gázolajat, mint nagyon sok típusnál van, akkor is több lesz a probléma!

Következő baj a gázolaj vezetékek melegebb részei, melyek már a motorra és környezetében elhelyezett szerkezetek között van. Hengerfej környezete, magas nyomású rendszerek, magas nyomású csőrendszere, mely közvetlen ellátja a porlasztókat. Könnyen elképzelhető, hogy amikor egy magasabb gázosodási hajlamú, benzinhez gyártott anyagból gázképződés lép fel.

A finom alkatrészekből álló porlasztót ez a gázosodás lassanként tönkre teszi. Nem tud megfelelő mennyiségű porlasztott gázolajat bejuttatni a hengerbe. Ez nagyon veszélyes száraz üzemet produkál. Nem tesz jót a motornak! Semmi részének nem előnyös a szegénykeverék képzés.

ad3., Kisnyomású üzemanyag szivattyú.

A károsodás több oldali. Üzemen kívüli állapotban a lerakódások, a gyantásodás a probléma!

Továbbá 2T okozta tankdugulások is megerőltetik a kisnyomású szivattyút, előrébb hozva a meghibásodást. Amely apróbb gyanta részek átfértek a szűrőn, az koptatja a szivattyút, mert nem folyékony állapotú.

A gázolajban lévő bio növényi olajjal nem kompatibilis a 2T a benzinhez való illesztés miatt. Nem az alapolajjal van a baj, hanem az benzinillesztő komponensével! Kicsapódás léphet fel 2-3 bár nyomáson szilárd részeket produkálva.  

ad4., Hagyományos forgófejes adagoló.

Mindenki tudja, akkor működik jól, ha tiszta és nincs kopása. Mikor tiszta, ha nincs még apró gyantás kicsapódott részek sem a gázolajba. Itt jön létre a nyomás, amit a porlasztóba vezetnek közvetlenül.

Nyomás előállító hidrofej a legérzékenyebb rész egyike a motornak. Nagyon kell óvni, hogy megfelelő konzisztenciájú, tisztaságú és optimális tulajdonságú gázolajat kapjon. A 2T olaj gázosodási, gyantásodási hajlama ebbe nem fér bele. Nem ide való a kétütemű olaj! Ráadásul itt már meg is éghet egy-két motor konstrukciónál, mert úgy ráépítették a motorra, hogy állandóan forró.

ad5., Nagynyomású üzemanyag szivattyú.

Mivel itt már a nyomás is gyilkos, ezért egyértelmű, hogy minden káros paraméter hatványozottan jelentkezik. Gázosodás, meleg hatás, csomósodás, sűrűbb szivattyúzhatóságú gázolaj. A szivattyú tervezése folyamán feltételezték, hogy nem kell gázzal, szilárd részekkel megküzdenie a mozgó súrlódó alkatrészeknek. A magas nyomású szivattyúban nagyon kis keresztmetszetek vannak, ahol óriási károkat okoz a gázolaj hiánya, gázosodás, vagy dugulás miatt.  Nem lehet hibázni, mert finomra hangolt alkatrészről van szó. Nagyon fontos alkatrésze a motornak! A legkisebb rendellenesség esetén is nagyon gazdaságtalan üzemmódot eredményez a magas nyomású szivattyú!

Akinek meghibásodott, az tudja, hogy kezelhetetlen tulajdonságokat eredményez! Nem kívánom senkinek a cseréjét, mert nagyon drága mulatság. Pláne egy kis 2T kétütemű olaj adalékolás eredménye folytán.

ad6., Porlasztó rendszerek és csúcsok

Tételezzük fel, hogy az eddigi alkatrészek még nem sérültek. Tehát átjutott a 2T olaj még mindenen. A legmelegebb helyzetbe hozzuk a hengerfejbe és az égéstérbe a porlasztó alkatrészeivel érintkezve, a gázolajat. Ez már gyerekjáték! Az elektromos szelep pld. a PIEZZO-nál a csúcstechnika legjobbja. Érzékeny a gázolajra. Kötelezően tökéletes oldatra, finom gázolajra van szüksége! Körkörösen több nagyon kis átmérőjű furatokon porlasztják be a gázolaj cseppecskéket. Ezek a hengerbe közvetlenül rögzítve van.

Tehát, ha kormos, olajsáros lesz a kétütemű olajtól az égéstér, akkor a porlasztó is sérül. Beég. Ez egyértelmű! Mert az a tulajdonsága, hogy nem ég el a hengerbe, még benzines keverékképzésnél sem. Ezért lucskos a SIMSON motor kipufogója. Vagy épp a Wartburgé.

Tehát olajsár, ráégett kormos réteg nem tesz jót a porlasztóknak. Még a régebbi típusú 120-150 báron dolgozó porlasztó csúcsok sem kedvelik a szennyezett hengereket. Megállapíthatjuk, hogy az álló lámpás Mercedes porlasztó csúcsa sem kedveli a kétütemű olajat.

Ha jó lenne a gázolajba, már régen így forgalmaznák a benzinkutak a gázolajat AROL 2T-vel.

Másrészt a legdrágább alkatrészek között van a porlasztó, és annyi kell belőle ahány hengeres a jármű. Tehát, ha a magas nyomású porlasztó csúcs átlag 200 ezer forint, akkor egy négyhengeresbe nyílván a tönkre menetel 800 ezerbe kerül.

Mindez egy kis 2T olaj miatt? 

ad7., Égéstér felületek

A gázolaj cetánszáma szabályozza azt a tulajdonságát, hogy mikor is kerül öngyulladásra a befecskendezett mennyiség. Ez feltételezi, hogy fényes fém felületek határolják az égésteret.

Se hamarabb, se később ne legyen az égés és az expanzió!

Ha ez a felület egy szivacsos, kormos, többszörös nagyságú, akkor más lefolyású égés keletkezik. Gyorsabb, hamarabbi expanzió következik, és utóégés a kormos szivacsból eredően.

Ez a kipufogógázok káros emisszióját növeli.

Ez pedig számos más alkatrész meghibásodását okozza!

A következő pontokba lesz leírva. Sőt egyre öngerjesztő folyamatot eredményez.

Lassan, de biztosan felemészti a jármű minden alkatrészét, mint egy RÁKOS DAGANAT!

ad8. Kompresszió gyűrű

Legnagyobb kárt a kompresszió gyűrű leragadása okozza. Alapállásba ez egy rugalmas hengerfalnak feszülő tömítés, egy speciális horonyba. Ha rugózik, akkor minden rendben.

Ha sok kormos égett, olajos meleg üzembe leállítják a motort, egy szép napon a horonyba beég forró állapotában a gyűrű. Magyarul leragad. Nem tartja a kompressziót, nem rugózik hidegre, melegre, ellipszoid mozgásra sem.  

Nem zár rendesen! Nő a kartergáz! Csökken a motorerő! Minden kezd elhasználódni. Motorolaj hamar elhasználódik. Gázolaj jut az motorolajba, csökkentve a kenőképességét. Minden forgattyúsházba lévő mozgó alkatrész kenését megakadályozza a felhígult motorolaj.

 Szélsőséges esetbe besül minden, megragad a főtengely.

ad9., Kipufogó szelep

Fontos szerepe van a kipufogó szelepnek, illetve annak a minőségének. Nem mindegy milyen tiszta állapotban van. A zárása létkérdés a sűrítés létrehozása közben. Ha olajsáros, akkor az, nem fog zárni hermetikusan. Ha szárazabb üzemmódot produkál a henger, mert dús keveréket lát az érzékelő, akkor is elég a kipufogószelep.

Miért látna dúsat? Mert a 2T olaj nem ég el a hengerbe, füst emissziót okozva. A SIMSON motorkerékpárok olajsáros kipufogódobja a legjobb példa. Ha kétütemű olajat tölt valaki a gázolajba ez lesz az eredménye. Semmiképpen nem olaj elégetésére van konstruálva a dízelmotor.

A szelepszáron vastagon lerakódik az olaj és kezd elkokszosodni. Igen nagy károkat okozva a kipufogó oldalon.

Az EGR füstgáz visszavezető rendszerrel ellátott motoroknál pedig még egy hibaforrást jelent. A hűltebb olajfüst lecsapódik mindenhol és semmi nem marad tiszta. Minden kokszos, olajsáros lesz, gátolva a normális üzemre tervezett motort. Az érzéklelők egyre rosszabb emissziót éreznek, és egyre szegényebb keveréket produkálnak, mert dús robbanást éreznek. Az elégetlen szénhidrogén, azaz a 2T füstje miatt. Melegszik a motor, erőtlen lesz, és nem akar húzni semmilyen fordulaton.

Ekkor már nagy a baj! A kár visszafordíthatatlan!

A száraz üzemmód azt is produkálhatja, hogy szeleptányérok elégnek, elfogynak, és nem zár rendesen a henger.

ad10., EGR szelep, szívószelep

Leghidegebb a szívószelep, miért is van veszélyben, hisz itt kapja a motor a friss levegőt. Pont azért, mert a 2T olaj jóvoltából, egyre több olajos kipufogógázt vezet vissza a rendszer, hogy tökéletesen elégesse, a nitrogén oxidból Nitrogén keletkezzen. De csak forgatja az olajat a rendszerbe a EGR mely egy szép napon teljesen beég. Funkcióját elveszti! Ha szívószelep is kokszos, olajsáros lesz, akkor a zárása sem tökéletes. Gyengül a motor, míg tönkre nem kopik. A sok, kokszos, csiszolóporszerű anyag, előbb utóbb leamortizálja a motor alkatrészeket.

Jó a Simsonnak, mert a kétüteműeknek nincs szelepe!

Ad11., Turbó rendszerek.

Nyilván, ha van, csak akkor károsodik. Manapság turbó nélkül nem készítenek dízelt, mert a környezeti emisszió EURO6 nem teljesíthető nélküle.

De nézzük mit is okoz az a kis HUNCUT kétütemű olaj származék a turbónál?

Nagyon nagy galibát tud tenni. A turbó az, ahol a füstgázokkal együtt végighalad az olajsár és a koksz.

Az égéstérben nem ég el, tehát a kipufogó szelepre ragad egy része, majd az EGR szelepen keresztül mindent megszennyezve, még egyszer megviseli újbóli jelenlétével a hengert. Ezután mehet tovább meghajtani a turbót! 

Az olajos, ragadós koromfelhő eléri a turbót, ami ugye százezreket forog percenként. A turbó tengely, a tömítés, a csapágyazás és tömítése nem szereti ezt a forró, kokszos, trutymót. Kifekszik a sok szilárd részecske ütközéstől. Milyen lehet pld. a lapát? Gondold el egy SIMSON kipufogóba helyezve!? Nem egy szép tiszta látvány!

Akkor még a nyomásérzékelő eldugulásáról és a kerülő járatokról nem is beszéltünk. Itt ugyanis lelassul az áramlás, így a lerakódás mértéke is nagyobb. Nagyon nagy károkat tud okozni a kétütemű olaj.

ad12,. Katalizátor és utánégető.

Működési mechanizmusából eredően magas hőfok, nagy katalitikus hatású speciális felület kell! Kinézetre egy kipufogó dobnak lehet nézni. Ahogy áthalad, átáramlik rajta a füstgáz, némileg átalakul a káros anyagból, kevésbé káros lesz. Próbálja átalakítani az elégetlen szénhidrogéneket, a szénmonoxidot és a nitrogén oxidokat a magas hőfok, némi torló nyomás és nagy felület következtében. Ehhez minél jobban kiégett nagyon apró, porózus felületű kerámia, vagy nemesfém szűrőszerű anyag kell, ahol felhevülve fejti ki a hatást a katalizátor. Ezt az utánégetést nem szabad, hogy szilárd anyag megzavarja.

A korom nem tesz jót neki!

Pláne nem a 2T olajszármazék, mely eltömíti az apró finom járatokat.

Képzeljük el, hogy egy kétütemű járműre felszerelünk egy dízel utánégetőt.

Borzalmas ötlet, ugye?

Mit is eredményez? Semmi jót! Eltömődik olyan fokig, ameddig egy nagy, és káros kipufogónyomás, torlódás nem lép fel. Ez hátráltatja a motor működését, nagyobb üzemi hőt eredményez. Hamarabb tönkremegy a motor!

Gondoljunk arra, hogy az ilyen motoroknál pld. még a motorolaj is hamumentes kell, hogy legyen. Nyílván nem véletlen! Az esetlegesen égéstérbe kerülő motorolaj, olyan speciális minőségű, hogy az a kipufogóba jutva teljesen légneművé tudjon válni. Tehát nemhogy kokszképződés sem keletkezik, hanem még tökéletesen elégett hamu sem. Ezt főleg a részecskeszűrő miatt is előírás.

Röviden összegezve, nagyon káros dugulást okoz, a bitumenszerű, kokszos olajsár lerakódás a katalizátorba.

ad13., DPF, azaz részecskeszűrű.

Sokszor megy tönkre a részecskeszűrő normál üzembe is. Ha még megkínáljuk direkt, sűrű olajos füsttel, mert kétütemű olajat öntünk a gázolajba, akkor számítsunk rá, hogy sokkal rövidebb életű lesz a járművünk. Ez olyan, mintha bitumennel üzemelne az autó, de elvárjuk tőle az EURO6-os szigorú, füstmentes kipufogója legyen.

Akkor a friss betonnal is próbálkozhatnánk, mint adalék. Persze csak így érthetőbb a mechanizmus! Pont azért írtam ezt a példát. Mindenki azon fáradozik, hogy tökéletes égéssel, jó füstgázt produkáljon a dízelmotor.

Ezzel szemben pedig, egy Békéscsaba melletti kis helyről, egy adagoló szakember azt terjeszti, hogy öntsenek kétütemű 2T olajat a gázolajba.

Hamis!

Nem méltó egy neves, jól felszerelt, adagoló márkaszervizhez az avatatlan, primitív, filozofálás!

És még számos botcsinálta vegyi hazugságokat is oktat azoknak, akiknek szolgáltat, csak azért, mert leszerződött egy bizonyos termék eladására. Csúnya dolog! De sajnos úgy terjed, mint vírus!

A BOSCH és a DELPHI nem ezt vallja az biztos!

Nem kellene lejáratni a nevüket, mert ebből még baj is lehet.  

Kedves javíttató ügyfelek, és dízel jármű tulajdonosok maradjunk annyiba, hogy ne higgyenek abban az elméletben, hogy 2T olaj nagyon jót tesz bárminemű dízel jármű, bármilyen alkatrészének.

Még a 30 évvel ezelőtt gyártott öreg dízeleknek sem tesz jót a 2T.

Sőt a BJERORUS gyártású, MTZ 50-nek sem jó! Az pedig nem mai gyártás.  

ad14., Kipufogó dobok és csőrendszer

Ugye senki nem szeretné, hogy fele, negyede maradjon a keresztmetszete a kipufogójának. Ezzel együtt erőtlenné váljon a jármű a lerakódott tömény olajos, kokszos szilárd résztől az autója. Az autószerelők elég sokszor találkoznak szénné égett olajsárral a kipufogóban kétütemű olaj nélkül is. Ha még hozzá is adunk 2T olajat, akkor mindennek vége. Később ezek felszabadulva a dobok hangtompító járataiban, katalizátorokat, DPF szűrőket tömíti el.

Nem kell ez a probléma senkinek sem!

Ad15., Kipufogó rendszer érzékelői

Természetes megérteni, hogy motor vezérléséhez visszacsatoló jelek, paraméterek szükségesek.

Ha szennyeződések és lerakódások vannak az érzékelés vonalain, akkor hamis jel fut be az ECU-ba.

Minden hamis jel, vagy jelnélküliség káros üzemmódot eredményez. Ez teljesen mindegy milyen jel, mert a keverék képzés irányítását a hőmérséklet, nyomás, füstgázok fontos adataiból is módosítja ECU a motorok üzemi paraméterét.

Ha becsapjuk a komputert, akkor hamarabb tönkre megy, elromlik a motor és minden alkatrésze. Hamis jel, össze-vissza üzemmóddal reagál! Minden, ami a tökéletes égéstől távol van az káros!

Összefoglalva:

Dióhéjba ennyit az olajozós témáról.

Ezek a tények egyszerre olyan soknak tűnnek, hogy tovább nem is sorolom, pedig még biztos van, csak most gyorsan momentán nem jut eszembe.

Talán nem is kell! Halandónak bizonyára eddig is elég rémisztőnek látszik a 2T olaj adalékolása.

És mint eddig kiderült, nem csak annak látszik, hanem az is.

Ezért a dízel autósoknak üzenem:  ÓVAKODJ A KÉTÜTEMŰ OLAJTÓL!

Remélem megérte, ezen rövid tájékoztatót elolvasnia!

Ha igen, köszönettel vettem, hogy hasznosan le tudtam kötni a figyelmét.  

További nyomatékos közlekedést kívánok minden dízel autósnak!

 

Kisújszállás, 2014. március 03.                                                                       Farkas Kálmán

 

 

 
< Előző   Következő >
Spuri használat
A SPURI üzemanyagadalék mindkét fajtája bármilyen típusú és üzemű belső égésű motorhoz ajánlott folyamatosan, minden tankolásnál!
Language

English

Deutsch

JG-2 Racing Team
A csapat hivatalos honlapja:
JG2-RACING.HU
Spuri webáruház
Spuri Webshop
Hírlevél
Spuri hírlevél


HTML formátum?

Népszerű hírek
Facebook
 Grafika és tervezés Magic Consulting