Prémium 100-as, és az ESZ95 (E10) benzin összehasonlítása - Spuri Adalék
×
Kosaram
Kosárban lévő termékek
A kosár üres.
Töltse meg kosarát
Vásárlásbdfg
Ft
A szállítás és az adók újra kiszámításra kerülhetnek a pénztárnál.
Ft
Tovább vásárolok

 Elõször is közreadom a gázkromatogram görbét, beleírva néhány jellemzõbb, jelentõsebb anyagot, miszerint ez segít az elemzést megérteni. Íme, az Ábra:

 

Elsõ ránézésre hasonlónak látjuk a két benzin görbéjét. Ha pontosabban megnézzük, sok érdekességet láthatunk a részleteket precízebben megvizsgálva. Ekkor találjuk meg a lényeget.

 

Nézzük elõször is távolról, és globális megközelítéssel. Az elejétõl a végéig egybe tekintve a görbét azt vehetjük észre, hogy a 95-ös egyenletesebb eloszlású anyagféleségekbõl áll.  Nincsenek nagy hézagok, kevés a szortimentizációból keletkezõ hézag. Ez arra utal, hogy a lángterjedési tulajdonság jobb a 95-ös benzinbe! Az egymásba öltõdõ vegyi folyamatok simábban zajlanak le. Több jelentõsebb mennyiségû anyagféleségbõl tevõdik össze. Miért jó ez? Azért, mert az egymás melletti hasonló molekulák folyamatosabb egymásba öltõdõ robbanást képeznek, egyenletes expanziót létrehozva. Így az üzemanyag nagyobb hányada tud hasznosulni, annak ellenére, hogy mennyi a fûtõértéke. Látjuk, hogy a 100-as benzin igen nagy energia sûrûséggel bír, ám az nem jelentkezik csak töredék részben a hatékonyságnál.  Ha egy nagy szakaszon hiányzik a molekulaféleségekbõl több elem, akkor az expanzió lendületvesztéshez vezet, és hõ keletkezik. A szakaszoba sok hasonló tulajdonságú, de más molekula nem hiányozhat. Fontos az égési gyorsaság, a molekulák köztes álalakulási, bomlási, addíciós, sebessége, és annak összes ideje. Létkérdés a szén és a hidrogén atomok száma, és ha van egyáltalán, akkor az oxigén atomok száma. A 100-as benzinbe szinte nulla. Persze a zárt, vagy nyitott molekula lánc arányok is meghatározók, és nyílván hasonlók közül is az izomerjeinek száma is a benzint minõsíti. Egyenletes eloszlású, széles alkotói számból lévõ benzin az ideális, megfelelõ arányok betartása mellett.

Akkor lássunk egy-két részletet. Az ábrát vizsgálva látjuk, 20 szakasz van. Az elõ 4 szakaszt bezárólag megvizsgálva a csúcsokat vessük össze, a 95-ös benzinnél 6db van, a 100-asnál csak 4db. Ez a 95-ös benzin javára írandó. Az etanol és pentán féleségekkel szélesebb a tartomány 95-ös benzinnél, ami jó! Bár alacsony energia sûrûséget képviselnek, cserébe egyenletesebb égést biztosítják, kímélve a motort.

Sajnos a 95-ös negatívuma két jelentõs tényezõ, melyet direkt úgy alakítottak ki a keverékekbe, hogy a 100-as benzin vásárlását ösztönözzék. Elõször is a 95-be nincs meg a számított motor oktán, 85 helyett, csak 81. Másrészt még ezt is rontja, hogy van benne több vízoldékony alkotó, mely eltávolítja a vizet, de nem organikus formában, pld. etanol. Pontosabban gyengébbnek érezzük a vizes benzint. 

Azért, az motor oktán mellett, a kísérleti oktánszám, még épp megfelelhet, bár kevés az esély rá, hogy 14 közöttük a különbség, az átlag 10 helyett. Ez az oktán gyengeség nyilván némi többletfogyasztást okoz, de a vizesedés elmúltával javul. Cserébe egyenletesebb, kíméletesebb üzemmódot ad. Hiszen a régebbi motorok nem annyira érzékenyek a kisebb oktánra, az újabbak pedig okosan tudják kezelni a problémát, az üzemanyag bejuttatás, a gyújtás, a szelepvezérlések kombinálásával.

A 100-as benzint vizsgálva azt látjuk, hiányzik belõle a jelentõsebb alkotókból 10-12db, a kisebb részarányúakból 80-90 féle. Majd felét keverték benzol származékból, mely az aromások között is a legagresszívebbek. No és rákkeltõ, mint pld. a toluol, és a xilol féleségek három izomerje. Ez aztán felviszi az oktán számot. De nem eléggé. Mert csak a 98-as benzin szintjét teljesíti! Energia sûrûsége igen jónak mondható, fûtõértéke kiváló, sõt némiképp káros is. Magas hõ terhelést ad a motornak, fõleg a munkaütem végével, a kipufogási ütem elején. Ezért jelentkezik a magasabb hõ terhelés, átlagon felüli melegedési szindróma a 100-as benzineknél. A három fõ benzol származék teszi a hatást. Az ezen kívüli összetételben pedig, az látszik, hogy egymásba öltõdõ lángterjedési sebességbe, lendület vesztések vannak, erõlködések. Sok olyan addíciós, redukciós folyamat, melynek a vége nem hozza az igazi energiahasznosulási eredményt. Ebbe a benzinbe sokkal több van, ha még kiegészítenék 80-90 féle alkotóval, ami jelentõs, 10-20% hozzáadott adalékot jelentene.

Egy példával, egy hasonlattal érzékeltetem a motorba lezajló egymásba öltõdõ égési, lángterjedési folyamatot:

Felmegyünk egy 450 lépcsõbõl álló kilátó toronyba gyönyörködni. A lépcsõn felfelé haladva, (lángterjedés, expanzió) közben azt vesszük észre, hiányzik egy lépcsõfok. Sebaj, átlépjük. Kicsi a lendületvesztésünk. Már jól bemelegedtünk, amikor azt látjuk, 3 lépcsõfok hiányzik. Most igenis ugornunk kell, nincs mese. Nem kis energiavesztéssel megoldjuk. De lám, van rosszabb is. 5-6 lépcsõ hiányzik. Nincs mese, átlagon felüli energiát, és idõt (ami melegedést okoz) elpocsékolva mászásra kényszerülünk, hogy feljussunk a csúcsra. A végén pedig olyan nagy vehemenciával küzdünk felfelé, hogy észre se vesszük, megérkeztünk a kilátó tetejére. A lendülettõl, majdnem kiesünk a tetõn. Szakítunk mindent, amiben meg tudunk kapaszkodni. Képletesen szólva égéstér, kipufogó szeleptányér, kipufogó rendszer minden eleme. (turbó, EGR, katalizátorok, Érzékelõk, szondák, stb.) Gondolom, így érthetõbb a mechanizmus. 

A 100-as benzinre visszatérve, ha nincs elegendõ idõ, és tér, és oxigén az széndioxid, és a víz keletkezésére, akkor más füstgázok keletkeznek. Ezek pedig magas üzemi hõ, valamint a negatív oxigén egyenleg miatt elégetetlen szénhidrogént, de inkább, csak szenet tartalmaznak. Mivel a magas hõ ezt segíti, a cementálási folyamat gyorsul. Intenzívebb vezetési stílusnál ez felgyorsul. Téves a nézet, hogy nagy fordulaton ki kell égetni a motort. Ha nem megfelelõ a füst emisszió, elveszi a keverékbõl az ECU a benzint, szegény üzemmódba kapcsolva. Ez pedig újabb melegedést generál, öblítetlenség, hûtési hiány miatt. Rally autónál is íratlan szabály, hogy az ideális keverékképzés beállítást követõen még egy kisebb mértékû üzemanyag felesleget kell biztosítani az égéstérbe.

Ez a 100-as benzin magas aromás tartalma miatt úgy mûködik, hogy az amúgy is magas égéstéri hõt, egy üzemanyag szegényítéssel ötvözi az ECU. Így dupla melegedés észlelhetõ. Elõször csak lokális jellegû. Tehát csak az expanzió végén, a kipufogó szelepeknél jelenik meg. Ekkor nem tud gyors válasz reakciót adni a motor, hiszen a hûtõfolyadékhoz nem is ér el az információ! Pont ezért elsõ fázisban, valamint télen, a kipufogó rendszert terheli elõször és észre vétlenül, valamint alattomosan.

 

Image Talán egy pozitívum, a magas hõ ellenére nem keletkeztek méréseink szerint jelentõsebb nitrogénoxidok. Ennek oka, az oxigén szegénység. Nincs bevitt többlet oxigén a munka ütembe, mely a levegõ nitrogénhez kötõdjön. Nem vizsgáltuk a turbós benzineseket, de ott a több légfelesleg miatt valószínû több.

Mi történik üzemanyag váltogatása esetén? Mivel az egyik benzin (95) oldatba képes hozni a kondenzvizet, ami mindig van, ezért folyamatosan távolítja el azt a rendszerbõl, nyilván gyengébb üzemanyagnak tûnik, és az is.

Váltunk 100-as benzint teszünk bele, kicsapja a vizet az üzemanyag pohárba, ahol az AC pumpa helyezkedik el. Nyilván víz nélkül jobban megy a gép! Ezt érezzük. No meg a magas égéshõt. És a magasabb nyomatékot. A pohárba, és zeg-zugos üzemanyag rendszerbe pedig, csak szaporodik a víz.

Egyszer csak eléri a bizonyos pontot, hogy oldatlanul a pumpa kezdi durván az injektorokhoz juttatni a vizet. Ekkor figyelünk fel, mi baja lehet a gépnek.

Amikor 100-asról váltunk 95-re, aztán ismét oldatba hozza a vizet, az etanol, és az ETBE és egyéb vízzel keveredõ alkotó. Mintha elmúlna a probléma. Kezdi a kondenzvizet lassan eltüntetni a 95-ös benzin. De nem megy úgy az autó, mint 60-80ezer km-rel elõtte. Nem is csoda, kopott az injektor, a kipufogó szelep, a turbó, és a kipufogó rendszer tele, más elemei pedig sérültek a 100-as benzin miatt. Ilyenkor kell utólagos adalékkal gyorsítani a tökéletesebb vízeltávolítást, de csak egy bizonyos mennyiségig. A beoldott víz mennyisége nem lehet több mint 4 ezrelék. Valamint más benzin tulajdonságokat is javítani szükséges az adalékkal. A 95-ös benzin alkalmas a minõség javítási adalékolásra. A 100-as benzint nem lehet feljavítani semmiféle kis mennyiségû (0.2-0,8%) körüli utólagos adalékolással. Ehhez legalább 20% kellene!

Nyersbenzin agresszivitása is probléma. Még talán a 95-ös benzin nem annyira veszélyes az alkatrészekre, mint a 100-as benzin. A 48% agresszív, nitróhígtós komponensek, minden mûanyag, gumi, réz, alu, komponenst megtámadnak.  Tank, benzin vezetékek, visszacsapó szelep, szellõzõ rendszer, üzemanyag mérõ, AC pumpa tekercse, stb. Több autónál észre vették, hogy a tartós 100-as benzin használatkor a mûanyag tank hevederjei, bilincsei fellazultak, zörögtek rezegtek, minden benzin csatlakozót elszakítva.  Elszabadulásuk oka a tank zsugorodása volt. A magas agresszív tartalom tönkre tette, elöregítette a mûanyag tankot! Gondoljuk el, régen a versenybenzinbe volt ilyen magas arányú aromás tartalom. Akkor is le kellett cserélni a tank és a motor közötti benzin csöveket, kötõelemeit fémre, vagy versenybenzin állóra! Széria jármûveknél ez tiltott, baleset veszélyes az ilyen átalakítás, átépítés. Akkor mit tegyünk, felvetõdik a kérdés. Ne használjunk 100-as benzint. A mostani mintánk erre alkalmatlan, és balesetveszélyes is! Ráadásul az autó, és az erõforrást erõsen megviseli.

Rengeteg tapasztalat, felvetés érkezett részünkre. Ebben szerepel egy érdekes kérdés! Keverhetõ-e jó tulajdonságok javítására a 95-ös, és a 100-as benzin.

Röviden NEM!

Pontosan azért, mert a kondenzvíz kezelésére két ellenkezõ módszer található a benzinbe fajtánként! Semmi jóra nem vezet. Kicsapni, vagy diszpergálni. Nem mindegy!

Továbbá, a 48%-os és a 45%-os aromás tartalom átlaga Ön szerint javít a helyzeten? A gyenge szortimentizációs, de azért jobb a 95-ös benzinbe, vegyítünk, gyenge 100-ast. Az átlaga még gyengébb minõség. Akkor mitõl javulna, ha egy majdnem jó 95-es benzinbe, egy rossz 100-ast beleöntünk az olefin tartalom, vagy a mindkettõbe alulméretezett oxigenát.

A tavalyi 95-ös benzinhez (36% oxigenát) frissen 40-65%-ba mai 95-ös benzint kavarni. Ez már igen! Ez jó minõséget hozna. De ez lehetetlen idõben visszamenni.

Megjegyzem, egyedül az oktánszám közepes szintre hozását eredményezné az fele részben való kavarás. De az összes többi paraméter vele sérülne, nem lenne belõle motorkímélõ benzin! Megnyugtatásként még errõl annyit közlünk, hogy a legtöbb mai autó tudja kezelni az oktán gyengeségbõl eredõ problémát. Ha mégsem, akkor az a fokozott tankba lévõ szennyezõdés, és víztartalom. Néha nem árt kitakarítani az injektorok elõtti szûrõt, amikor karbantartást soros szervízelést végeznek. Valamint aki 100-as benzinnel üzemelt folyamatosan, érdemes az injektorokat megvizsgálni, porlasztási kép, mennyiség tekintetében! A furatok hajlamosak a beégésre! Valamint, ha mérnek egy gyenge, nem gyári kompressziót, az is árulkodó jel lehet. Az AC-re pedig a benzinnyomás mérése lehet ellenõrzõ jellegû, hogy jól teljesít-e.

Összefoglalva, azt vehetjük észre, hogy a világpiaci benzinalkotók ára befolyásolja a minõséget. Mikor egy alkotó drága, csökkentik, vagy teljesen kivonják a benzinbõl. Lásd, vírusfertõtlenítõ alkoholok, és az abból készült más oxigenátok. A nagy tömegbe felhasznált normál 95-ös benzinbõl nem vonták ki teljesen a létkérdés alkotókat, de a 100-asból kifelejtették. Márpedig, az oktán fokozók, speciális része is hiányzik mindkét benzinbõl.  Ezért alacsonyabb a szabványtól, illetve az elvártaktól. A 100-asnál kielégítõ, de mûködési módja szerintünk motor-romboló jelleggel bír!  A 95-ösnél ez a probléma nincs meg, csak mélyen alul van a motor oktán, azonban ezt utólagos jó minõségû széles szortimentû adalékkal gazdaságosan javítható. Még akkor is eredményes, és olcsóbb, ha a kétszeresét alkalmazzák az elõírtnak.

Lehetséges, hogy félév múlva, vagy bármikor megváltozik az összetétele a benzinnek. Talán azt vehetjük észre, hogy az üzemanyagokat úgy kezelik, mint egy ipari mellékterméket. Mindig azt keverik bele, ami olcsó, és meg akarnak tõle szabadulni! Oly módon játszanak az alkotókkal, hogy nem csak lassan, alattomosan teszi tönkre a gépeket, hanem már észrevehetõen rövidebb idõ alatt.

Arra számítanak, hogy mai új autók egy-két paramétert tudnak kezelni, a korszerû technika miatt.

Ez így is van, de ne feledjük, az oktánszám mellett még van vagy három tucat szintén fontos benzinjellemzõ. Nem minden a szabvány sem, hiszen ki sem térnek e legtöbb követelményre.

Ha az autós az optimális, kímélõ üzemeltetés miatt mindent meg szeretne adni mindent az autójának, válassza a normál E10 95-ös benzint. Az E10 most összes alkohol tartalma nem igaz, de ezen a néven forgalmazott benzin minõségét jelentõsen javítja a SPURI. A 100-ashoz is adalékolható, de igazi hûtõgél, korróziógátlás, és más minõség javulás, csak az elõírt többszörösétõl várható el! Ekkor már nem igazán gazdaságos az üzemeltetés a prémium benzinnel. Csak a Rally autóknál!Image

 

Még térjünk ki a robogók, fûnyírók, láncfûrészek, áramfejlesztõk motorjaira is. Köztudottan ezek sûrítési aránya az autókhoz képest gyengébb. Ebbõl következik, hogy a mintegy 40 féle benzin jellemzõbõl semmiképp sem az oktánszám számít! Fõleg nem a versenybenzin szerû üzemanyag, hiszen ezek nem erre vannak méretezve. Hamar elmarja a gyenge mûanyag, gumi alkatrészeket a mostani majd fele aromás tartalom. Valamint a karburátoros üzemmód sem támogatja a prémium benzin jellemzõit! Pláne a fokozott hõtermelést sem tudják kezelni.

 

A 95-ös benzinnel pedig legtöbbször az alapjárat is ingadozik, ezért bátran kell utólagosan adalékolni, ekkor kisimul a fordulatszám!

 

Ezen elemzés, természetesen széria, normál jármû és benzines motor üzemeltetéséhez ad némi támpontot a teljesség, és a részletes magyarázat mellõzésével. Tapasztalataink, vizsgálataink az optimális üzemeltetés feltételeit kutatja. Célunk a hosszantartó motor élet. Minél kevesebb javítással, károsodás nélküli üzemeléssel. Tisztában van mindenki azzal, miszerint minden erõforrás kopik, elhasználódik az üzemelés folyamán, ám nem mindegy, hogy az egységnyi anyagi ráfordítás mennyibe kerül, valamint az üzembiztonság is nagyon fontos tényezõ. Ezek figyelembe vételével, az átlag donor üzemanyagokhoz illesztjük, a SPURI üzemanyag adalékot. Így lesznek biztonságba a vásárlóink, a SPURI-t felhasználók.

 

Kisújszállás, 2020.06.05.                                                                                         Farkas Kálmán

Megosztás