Gázolajok Analízise 2020 júliusában II. rész - Spuri Adalék
×
Kosaram
Kosárban lévő termékek
A kosár üres.
Töltse meg kosarát
Vásárlásbdfg
Ft
A szállítás és az adók újra kiszámításra kerülhetnek a pénztárnál.
Ft
Tovább vásárolok

(2.rész Prémium dízel olaj)

A nagy neves nyugati olajtársaság legdrágább dízel olajával folytatjuk szemlélődésünket. Körültekintünk tudományosan, mitől ilyen nagyon drága ez az üzemanyag? Indokokat, érveket, működési előnyöket, mechanizmusokat térpékezünk fel!  Következik a gázkromatográfia: 

A minta gázkromatogramja (30 m SPB Octyl wide-bore kolonna, on column injektálás, FID, H2 vivőgáz, programozott fűtés 45 – 250 °C közt)

A laboratórium a vizsgálatok megkezdése előtt meggyőződött a vizsgálóeszközök hitelesítettségéről, ill. kalibráltságá­ról. Laboratóriumunk felelősségvállalása nem helyettesíti a megbízó felelősségét, felelősségvállalásunk kizárólag vizsgálati eredményeinkre és az azokból általunk levont következtetésekre vonatkozik.

E jegyzőkönyv csak teljes terjedelmében másolható.

Értékelés:

            A vizsgált tétel a kondenzált aromás szénhidrogén-tartalom tekintetében nem felel meg az MSZ EN 590 előírásainak.

Az ábra elején látszik, hogy C9 molekula nagyságnál jelentős törés van. A kisebb molekulaláncú anyagokból a mennyiség kevesebb, majd egyszer csak aránytalanul megugrik. A mennyiségi többlet egészen a C11-es szénatom számú molekulákig meredeken emelkedik, majd C12-ig szinte azonosan halad a vízszintes tengellyel párhuzamosan. A gyújtás és a lángterjedés első hatodában nincsenek meg az optimális feltételek. A munkafázisban a lineáris nyomásfelépülést igénylik a motorok. Bármilyen anyagféleség többletét, vagy hiányát lendületvesztéssel élik meg, majd intenzív, indokolatlan hő fejlődéssel jelzik. Egyes gépeknél alapjárati problémákat okozva.

Tovább haladva az is látszik, hogy mennyiségi csúcs a prémiumnál eltolódott a kisebb szénatom láncú

molekulák felé. Míg a normál gázolajban a legtöbbet képviseli a C21-C22 addig a prémium gázolajban a C17-nél van a csúcs. Ez azt jelenti, hogy gyorsabb a középfordulaton az égés, viszont az energia tartalma gyengébb. Utolérte ezzel a normál gázolaj energia gyengeségét, mely ott a FAME miatt hiányos.  Az ábra második felétől azt látjuk egyenletesebb a görbe. Mivel a FAME nincs a prémium gázolajba ezért nem is látunk érdemben kiemelkedő csúcsokat. A hosszú égési időt kívánó nehézkomponensek is kellenek a gázolajba a fajsúly növelés céljából, viszont a túlzott mennyiségével nem lehet egyet érteni. A motorok egy munka ütem alatt többször porlasztanak a hengerbe. Ebből eredően az utolsó 1-2 üzemanyag beporlasztás gázolaja nem tud maradéktalanul elégni. Bomlásokra, átalakulásokra, nincs idő. Ebből eredően el nem égett melléktermékek keletkeznek. Ezért van fokozottan igénybe véve a kipufogó rendszer. Kezelnie kell a problémát egy ideig.  Amíg a rendszer nem telítődik. Mivel magasabb hőfokon üzemel a gép lokálisan, ezért nem folyékony, és géles lerakódásokba jelentkezik a szennyeződés, hanem kemény, kokszos, beégett formában.

 A hetekbe most hallhatjuk az olajtársaság reklámját, miszerint 10% adalékkal megnövelt az üzemanyaguk. A normál gázolajnál a FAME valóban majd nem 10%. De itt a prémium szegmensbe nem biztos, hogy az egyéb hozzá adott adalék plusz tíz százalékkal több. Egyébként is több mint tíz százalék maga a „fej-adalék” mely alkalmassá teszi nyers gázolajat üzemanyag céljára. Ehhez jön még tíz százalékkal több? Ezt sajnos itt és most nem értelmezhető. Viszont, látunk néhány olyan alkotót benne, amely szokatlan. Ezek a fajsúly fokozók. Egyben energia sűrűséget is jelentő komponensek, nem biztos, hogy jót tesznek a motorokkal. Sőt ezek a „poli” jellegű folyadékok mennyiségét nem véletlenül szabályozták 11%-ban.

Ez már a vizsgálati jegyzőkönyvből derül ki, íme:

Jegyzőkönyv

Sorban :

1.-2.-3. pont Megfelelő szabványos.

4. Desztillációs próba első szegmensébe a 46% az átdesztilált az engedett 65% helyett. Ez mélyebben van a kelleténél, tehát erősen befolyásolja a szortimentizáció egyenletes eloszlását.  Ez a kevesebb mennyiség a gázkromatográf görbén is látszik! Az alapjárat, és az onnan induló fordulatszám emelkedés erősen megviseli a motort. Ez tény, mert hiányzanak komponensek, illetve ha vannak is, azok mennyisége nem arányos. Ez az űrszerű lépcső lokális melegedést okoz. Ezt tapasztalták is azok, akik tartósan ezt a prémium üzemanyagot használták.

5. A ceténindex pont megfelelő, de ez kell is, mert az összetétel többi komponenseinek aránytalanságát ez a tűrőképesség némileg ki kell egyensúlyozza. 

6. A víztartalom belül van a szabványon, ám meglepődés tárgyát képezi, hogy egyáltalán van benne, pedig a prémium gázolajakba van direkt kicsapatást elősegítő komponens, de ezek szerint itt ebbe a mintába ez sincs. Lehetséges, hogy megváltozott az alapelv ennél az olajtársaságnál? 

7.-8.-9.-10.-11.-12. pontoknál rendeltetésszerű paraméterek vannak.

13.-14.-14.-15.16 pont. Bár a szabvány jellegéből adódóan megfelel, a követelményeknek, de még koránt sem megnyugtató hosszú távon. Más vizsgálati módszer szerint azt lehet konkrétan tudni, hogy a mennyisége a koromnak csekély, de makacsul kötődik a kisebb hőmérsékletű fém felületekhez. Ez pedig abból az egyszerű tényből ered, miszerint a vártnál több policiklusos aromás szénhidrogént találtunk benne. Ez lehetséges, hogy más iparágak mellékterméke, melyeket lassanként eltüntetnek az üzemanyagokba keverve! Kell belőle egy bizonyos mennyiség, de minden molekula, és izomerjeiből egy kis mennyiség, és egyenletesen elosztva. Minél több benzolgyűrűs PAH, nagy mennyiségbe vesz rész a gázolaj összetételében, felmerül a kérdés, hogy honnan? Ugyanis a mostani motorok 5-7 befecskendezési szakaszából az utolsó kettőben nincs ideje elégni a hengerben!

Ebből következik,hogy környezetszennyező anyagok, mivel ezen vegyületek egy része bizonyított karcinogén, mutagén és teratogén hatással bír. Gázolajokban is, és a füstgázokban is. Bármi nemű közelbe kerülés a 4-5-nél több benzolgyűrűt tartalmazó fajtájukból az emberre nagyon káros. Növelik a cetánindexet, de ezzel együtt a motorok tartósságát negatívan befolyásolják. Hosszú égési idő, koromképződés, magas hőfokkal járó emissziós NOx tartalom. És mindezzel járó ECU harc, és motor igénybevétel, mely a járműveket hosszútávon megviseli.

Kisújszállás, 2020. 07. 27.

SZAKI Kft.
Farkas Kálmán

Megosztás