SPURI hatását érezni lehet?

ImageJó kérdés ez már régen. Néhány sorban rávilágítok a tényekre!

Hogyan is gondolkodjunk? Hogyan álljunk a témához?
1.  Mitõl függ a nyomaték?
2.  A SPURI hatása mikor jelentkezik?
3.  Meddig tart a tisztító mechanizmus?
4.  Korszerû motoroknál frissen miért érzõdik kevésbé a plusz nyomaték?
    Akkor nem is hat?
    Olyanok a mostani korszerûnek mondott motorok, hogy több mozgási energia hiánya
    nem érhetõ el soha adalékkal sem? Itt a Vég és a Kánaán!
5. Milyen feltételek vannak az üzemeltetés folyamán?

6.    Milyen alkatrészek romlanak el a jármûvekbe nem normális üzemanyagtól, amirõl nem is tudunk, de fontos szerepük van? És észre sem vesszük, csak ha nagy        a baj, mert ilyen a konstrukciójuk.
7.    Hol és mit tankoljak, befolyásolja-e a SPURI adalékolást?
       Melyik üzemanyaghoz a leghatásosabb a SPURI?
8.    Hõmérséklet és páratartalom befolyásolja a teljesítményt?

Nagyon széleskörû téma ez. Egészen kis távon nehéz észrevenni a különbséget, pláne, ha korszerû a jármû! És valljuk be, tehetség kell hozzá, hogy a gyorsítási, és egyéb apró jellemzõket felfedezzük, mikor csupán az összes motorerõ tizedérõl van szó! Aztán, meg ne sértõdjön senki, de el kell mondani, hogy van olyan ember, akinek hiába programoztunk 20%-kal több motor tuningot, nem érezte! Ezzel nem lehet mit kezdeni!
Sajnos ezen embereket használják ki, becsapják azok az adalékgyártók, akik hatástalan adalékot gyártanak. Nem szeretnénk ezen jellemtelenek táborába tartozni, ezért kell folyamatosan fejlesztenünk a technikai haladással együtt. Ma már, hatalmas tudásanyag, több évtizedes tapasztalat és tradíció nélkül lehetetlen lenne elõre jutni a SPURI-nak is.
Csak a fejlesztési oldal tesztelése mennyi energiába kerül? Idõbe is és anyagiakban is! De úgy érezzük, hogy a rallyba totálisan felfokozott körülmények között is bizonyítottunk már évek óta! Ezt pedig a jó minõségû üzemanyag befolyásolja a legjobban!

ad1.
Mitõl függ a nyomaték? Van-e többlet nyomaték?
Érzem,- nem érzem?
Kezdjük az elején az érthetõség érdekében. Tény, hogy a motorok fejlesztése során hatékonyabbá váltak az energia hasznosulás terén. Régen a hõgombán kívül semminemû érzékelõ nem volt az autókba. Pld VW I.-es  dízel Golf 1600 cm3-es autónál érzékelõk, elektronikai bonyolítás nélkül régen is 4-5 litert fogyasztott. 
Mindenki kérdezhetné, akkor semmit nem fejlõdött a technika?
Dehogy nem! Azért, mert 54 LE-bõl most ennél az ûrtartalmú motornál 100 LE sajtoltak ki. A nyomaték pedig több mint duplájánál is jóval több. Az elõrelépés a sebesség, a gyorsulás, a hatalmas karosszéria! Magyarul a KÉNYELEM! 
Bizonyára tudják kedves olvasóink, hogy mindig is több helyen fojtják a motorokat. Ha valamely paramétert nem engedi az ECU, akkor azt csupán fogyasztásban lesz jobb.
Írok egy példát. Ha a kipufogó emisszió nagyon jó, akkor addig próbál különbözõ emelt mennyiségû füstgázt visszavezetni az EGR. Persze gyengítve a jármûvet! Már az is baj, ha jó a füst emisszió? Igen, a rendszer így van szerkesztve! Vagy ismeretlen az, hogy nem melegszik túl lokálisan a motor és a kipufogógáz! Erre nincsenek felkészülve! De, semmi gond, úgy megy az autó, mint eddig, cserébe nagyon keveset fogyaszt!
Mert ugye, egy jó minõségû, hatékony, korszerû, üzemanyagtól ez elvárás!
 
ad., 2. A SPURI hatása mikor jelentkezik?

Mondhatom azonnal, de egyes paraméteréhez idõ kell! Tisztít, konfigurál, nyomatékot növel, fogyasztást csökkent, üzemi hõt iktat ki, kopáscsökkent, hût, szekvenciálisan leválasztja az égés lefolyást stb! A változás lineáris, ha abba hagyja az adalékolást, akkor is!
Ebbõl mikor, mit veszünk észre? Embere válogatja! Van aki hangjáról hallja, elõzésnél érzi, tankoláskor számítja, soros szerviznél tapasztalja, és a többi paraméternél veszi észre!
Persze akad, akinek hiába a plusz 15 LE teljesítmény nem érzi! Van ilyen is!
Semmi gond! Higgyen akkor a környezetének! Ennyi buta ember, csak tán nem létezik?

ad.,3.  Meddig tart a tisztító mechanizmus?

Ameddig az üzemanyagba benne van a SPURI! Ha nincs akkor a kormozódás, kopás nyílván ismét elindul. A kúti üzemanyagoknál ez normális jelenség! Nincs bennük extra drága anyag! Akkor nem bírnák a konkurencia harcot, ami néha 1-2 Ft-on múlik! Tehát minden autós a legolcsóbb üzemanyag kutat keresi nyilván. Tisztelet a kivételnek!
Bár lehet, aki prémium üzemanyagot adna autójának, azzal is van baj. Lásd elõzõ cikkünket a prémium márkákról! Tehát a többségnek igaza van! Olcsóbb üzemanyag, adalékkal és tuti az eredmény!
Nem érdemes roham módjára néha, nagyon nagy adag adalékkal tisztító kúrákat tartani, mert nincs értelme! A soktól is átfordul a folyamat, és kormozódik! Mindig, állandóan használni, egy kicsit! Amennyi rá van írva a flakonra.
Ha 60 literhez öntötte a 100 ml-t nincs vele gond. Ha több sikerült 50%-kal még azzal sem!
Tág határok közötti biztonság van, csak legyen benne a normálishoz közeli adag mindig!
A tiszta rendszer jól mûködik, hisz erre van tervezve! Pld. a kondenzvíz eltávolítási folyamat is lassan, tervezetten történhet! Sokat nem tehet diszperzióba egyszerre, mert az káros lehet a motorra. Viszont a kis oldott vízspricc hasznos! Mennyisége sosem érheti el az adalék harmadát! Ez így van beállítva, és kísérletekkel igazolva. Tehát egy deci víz háromszor 50 liter üzemanyag elhasználásakor távozik el! Szép lassan, egyenletesen takarít!
Ezért is kell minden tankolásnál a SPURI-t adalékolni!

ad.4,. Korszerû motoroknál miért érzõdik kevésbé a plusz nyomaték?

Azért, mert nem minden motor engedi! Konstrukciótól függ. Manapság a lehajtást, kuplungot olyan pontosan méretezik, hogy nem sok plusz energiát lehet rajta átvinni.
Következésképpen, nehogy megcsússzon, korlátozzák azt elektronikusan.
Ha mégis szeretne jobban menni egységnyi üzemanyagtól, akkor elveszi a többlet üzemanyagot a motortól az elektronika és meg van oldva a tartóssága az új autónak!
Mit veszünk mégis észre?  A fogyasztás csökkent drasztikusan!
Persze arányosan, hisz az 1200 cm3-es VW Polo, amúgy 3 litert zabál gázolajból, tehát a 2.75 litert nagyon pontosan ki kellett számolni, sõt a menet körülményeket is figyelembe kellett venni!
Tehát az 51 liter tankolás elegendõ volt 1788 km-re, akkor a 2,85 lit/100km is jó fogyasztásnak számít. 
Lévén vagy 3-4-szer elugrottam a szomszéd utcába az autóval!
Valahogy így kell tekinteni pld. a legújabb CRTDI technikára. Azt vettem észre nagyon lassan melegszik be a motor. Pörgetni jobban lehet. Nincs akkora hangja és hamarabb fel lehet váltani!
Sõt gázadás nélkül automatán halad ötödikbe alapjáraton pont 50 km/h –val! Ügyes! 
Azelõtt rángatott. Már lassulok kinyomott kuplunggal, 40-ig, utána elengedem és visszagyorsul rángatás nélkül 50-re. Azelõtt ezt nem tudta megoldani az alapjárati fordulat automatika!
Apró rezdülések sorát írhatnám le, de nagyon sokáig tartana! Egy olyan autós, mely együtt él a jármûvével, és ismeri a korlátait,az bizonyára tudja, mirõl írok.

ad., 5.   Milyen feltételek vannak az üzemeltetés folyamán?

A feltételek általában negatívumok. Én úgy vagyok vele, nem feltétlenül. Kicsit odafigyelek. Havi pár percért cserébe, biztonságba vagyok az úton, nem rohadok le sehol! Sõt kétszer annyi idõnként kell a kopó alkatrészeket cserélni, felébe kerül a szerviz, nincs váratlan esemény!
Új autónál nincs túl sok feladat, talán az, hogy az elsõ tankolásokat SPURI JG-2 –vel kezdjem. Azért, mert ekkor kopik be az összes alkatrész!
Így nem szakít nagyobb darabokat ki a két felület egymásból, mely az üzemanyaggal érintkezik!
4-5 tankolás után jöhet a normál piros SPURI.
      Használtnál attól függõen mennyire érezzük koszosnak a tankot, és rendszert, üzemanyag szûrõ csere 2-4 teletankolás után. Ekkor állt be az egyensúly, és talán víztelen is a rendszer!
Nagyon szitaszerû kipufogónál, ahol a kormos koksz miatt nem fújt ki, most lehetséges, hogy kifúj!
De ezt amúgy is meg kell javítani! Nem normális, ha nem átjárható a kipufogó.
Ezen kívül nem sok tenni való van, ha a SPURI-t használják rendszeresen!

ad., 6. Milyen alkatrészek romlanak el a nem normális üzemanyagtól………………

Ez egy nagyon nagy kör és rengeteg alkatrészt érint. Egyeseket közvetlenül, némelyeket közvetten.
Gyenge minõségû üzemanyagból eredõen, szinte minden motoralkatrész tud károsodni. Ha másért nem, akkor a káros rezgések okozta igénybevételtõl elfárad!
A közvetett alkatrészek, melyek a motor üzemét ellátni hivatottak, szintén károsodhatnak. Gondoljunk arra, hogy indításnál, ha kétszer kell megforgatni egy helyett a fõtengelyt, akkor az indító motor élete is felére rövidül. És nem vesszük észre!
Porlasztó csúcs azért, még gyengébb lehet vele menni, sokan észre sem veszik!
Vagy az injektoroknál nincs meg az üzemi nyomás, az AC pumpa szinte háromszor annyit dolgozik. Észre sem vesszük, hamarabb tönkre megy! Mindez üzemanyag miatt!
Elégtelen kokszos a kipufogógáz.
Eredménye EGR hiba lesz rövidesen, csak még nem vettük észre!
Meleg kánikulai motorüzem, nem baj a ventilátor állandóan forog! Biztos, hogy hamarabb tönkre megy, sõt többet is fogyaszt a generátoron keresztül!
És még sorolhatnánk több tucat oldalon keresztül. Gondolom érzékelhetõ volt az, hogy alattomosan is tönkre tud menni az elégtelen üzemanyagtól számtalan alkatrész!

ad., 7. Hol tankoljak és mit, befolyásolja-e a SPURI adalékolást?

Ezen kérdés végére a legkönnyebb válaszolni. Minden nemû üzemanyagba tehetõ! Nem befolyásol semmit! Az alapbenzin és gázolaj a magyar szabványokon belüli kell, hogy legyen.
Ebbõl ered, hogy csupán néhány paraméter térhet el ettõl!
Különbség van természetesen. De ami több pénzt ér, mint a többi abba nem hiszek!
Prémium üzemanyag a környezetvédelem oltárán duplán szennyez! Ezt mindenki tudja!
Ráadásul minél több ugyanazon molekula egy üzemanyagba, annál homogénabbnak számít!
És ez nagyon rossz! Káros a motorokra!
Nem szabad egyszerre elégnie, ugyanazon jellemzõket képviselnie még 10 %-nak sem! Márpedig ma majd így néz ki a helyzet! A bioüzemanyag, nem is bio. Egyszer majd bevallják!
Ez így túl nyers és kártékony. A nyírsav és keményzsír elégetlen maradékai a mai nap károkat okoznak! Az oktánszám és a cetánszám magas, az tény. De az energia szintjükrõl mélyen hallgatnak!
Egyszer majd bizonyára elõállítanak egy olyan típusú, nem nyers, hanem szintetizált étolajat, ami hasonlít a gázolajra! Addig is takarítsuk folyamatosan a rendszerünk SPURI-val, mert az EU-ba bizony 7% arányt beletenni kötelezõ, de lehet, hogy némelybe több is van.
Különösen a prémiumokba!
Többet sem érdemes adalékolni SPURI-ból, de állandóan kicsit kell használni!
Pld. a gázolaj ráma margarin keményzsírja extrém melegbe és környezi hatás egybeesésekor 3 perc alatt ráég az alkatrészekre. És akkor azt nincs aki lemossa, csere szavatos lesz pld. a porlasztó csúcs!

A benzines oldal pedig nyílván az E85-tel milyen szép dugó teteje! Persze, de nem tudod, hogy cserébe mennyit kopott a kompresszió gyûrûd? Ugye? Azért egy csöpp halvány egészséges fekete elszínezõdésnek lennie kell a dugó tetõn, mert akkor abban nincs kopáscsökkentõ semmi!  Sõt szegény keverékkel üzemel a gép!
Hosszú távon elég a kipufogó szelep! És oda a kompressziónak! A normál 95-ösbe is káros a 7% etanol. Egyedül az oktánt emeli. Viszont a korábbi magas energia tartalmú oktán növelõket nem tartalmazza a benzin! Ez nem jó hír! Ennek is megvan az oka! Csak ez itt és most hosszú lenne leírni, milyen érdekek mentén változik a világ!
Minden esetre gyanús, hogy olcsó valami, hát tegyük az üzemanyagba. Mihelyt üzemanyag lett belõle, máris egekbe szökött az ára! Pld. E85. Ez is érdekes! Elõállítása kilogisztikázva, jó nagy árréssel 60 Ft bruttó. 15% benzint tegyél bele jövedéki adóval kb. 400-ért.
 Így 1.15 litert kapnál 120 Ft-ért, az literre vetítve 104 Ft.
Kérdezem, ennyiért árulják a kúton? Mert ha ennyiért vennéd, akkor érdemes lenne adalékolni, még duplán is, és még az sem ártana, ha 10-15%-kal többet fogyasztana belõle az autó.
Még így is jól járna az autós!
A mai cikk íródásának idejében pld. 339 Ft az ára az E85  etanolnak. Hogy sikerült még 235ft-ot rádobni az államnak? Biztos, hogy az állam szereti a környezet védelmet?
NA, UGYE HOGY HAZUGSÁG!
Ezért, ezen kívül mindent tankolhat, ami olcsó, vagy közép kategóriás elérhetõ nagy forgalmú kútról származik!
Melyik üzemanyaghoz leghatásosabb a SPURI?
Benzin oldalon a minél kisebb oktánszámúnál a legjobb, gázolajnál pedig a legolcsóbbal a legjobb. Mindez a bio, minél kevesebb mennyiségébõl ered!
Szekvenciális többfázisú egymásba öltõdõ robbanás elõidézni, csak akkor lehet, ha minél rétegesebb heterogén az üzemanyag!

ad., 8. Hõmérséklet és páratartalom befolyásolja a teljesítményt?

Egyértelmûen igen! Kezdjük a hõmérséklettel. Télen mínuszokba olyan sok a hõ veszteség, hogy hidegen üzemel sokáig a motor. Ezért létkérdés a kopáscsökkentõt tartalmazó adalék. Az üzemanyag nagyobb energia szintje is jól jön a SPURI adalékolás következtében!
Kánikulában, olyan forróságba, a túlhevülés, az alacsony páratartalom miatt csökken a teljesítmény.
Ekkor kezd dolgozni a SPURI motorvédõ hûtõgél komponense és a kopáscsökkentõ tulajdonsága!
A nyári esõben bizonyára észrevették, hogy kb. 5%-kal jobban megy az autó! Nem véletlen!
A páradús levegõben nagyobb a motorerõ. Persze ilyenkor hûvösebb is van, ami jót tesz a hatékonyságra!
Továbbá a légköri nyomásnak is van némi szerepe a teljesítményre. Ez azonban csupán 1-2 %-ot jelent. Motorpadi vizsgálatoknál a precizitás érdekében pont ezért, korrekciós szorzót alkalmaznak!
De szorzó van a levegõ hõmérsékletére és páratartalmára is!


Összefoglaló: 
Némely körülményt írtam le, mi is befolyásolja azt, hogy érzem-e a SPURI hatását, vagy sem!
Lám mennyi mindentõl függ egy motorüzemelés! Használatkor némi körültekintés és türelem kell!
Aztán van olyan ember, aki már megszokta a jól gyorsuló autóját, és nem tett bele SPURI-t.
2-3 tankolás után kezdte érezni, hogy csak jobb volt SPURI-val!
Tanúság: A jót könnyû megszokni!
Legyen így Önnel is!
Köszönöm, hogy végigolvasta a cikket!
Remélem gazdagodott vele!

Kisújszállás, 2014.május 21.                                                                  Farkas Kálmán                                                                                                       Fejlesztõ mérnök