6. Szortimentizáció

Image A benzin szortimentizációja elfeledett, fontos tényezõ. Köztudott, hogy több száz szénhidrogén származék változatos keveréke a benzin. Manapság a benzin gyártás során, sok egyforma alkotó keletkezik a gyártás során.
Hosszú évtizedek tapasztalata azt mutatja, nem szabad félvállról venni ezt a tulajdonságot sem.
Mindenféle szénhidrogén benzinszármazékot kell, hogy tartalmazzon a benzin. Ez ma nem adatik meg a kapható benzineknél, mindig hiányoznak alkotók belõle.

A problémát szaporítja az a tény, hogy az utólag hozzáadott egyéb alkotók is homogenizálják, rontják a minõséget. 
Pld. az EU kötelezõ 7% etanol. Sõt egyes magasabb oktánszámú benzinek egyéb több alkohol származékot tartalmaznak, mint pld az IPA. Ha teljes térfogat részarányát tekintjük, nagyon egysíkú lett a mai benzin. Ennek van némi környezetvédelmi elõtörténete. Rájöttek, hogy az oxigenátokkal több bevitt hidrogénnel több víz keletkezik, ugyanazon széndioxid mellett. A kipufogó pillanatnyi emissziója jobb, mint a régi benzinnel. Igen ám, de nem megy az autó vele rendesen. Gyenge, nyomaték szegény. Így nagyon kell a gázpedált taposni, tehát végsõ soron több széndioxid keletkezik.
Ez azért van, mert az alkalmazott alkohol származékok gyenge energia szintet képviselnek. Nem is lehet más az eredmény, hiszen már részben eloxidált folyadékba nincs annyi energia, mint a csak szénhidrogénbõl álló származékoknál.

Továbbá a motornak sem tesz jót az egysíkúság.
Több tényezõ miatt sem. Elsõ a lángterjedés karakterisztikája, valamint az égési sebességek összehangoltsága. Minden egyes benzinalkotó kb. 400féle változatos égés lefolyással rendelkezik. Még azonos atomi összetétel esetén is több térbeli elhelyezkedés létezik. Úgynevezett izomer variációk. A mostani benzin tömeggyártás ezt nem teszi lehetõvé.
Marad az utólagos finomítói nagymennyiségû adalékolás külön gyártású alkotókból. Igen ám, de ezek nagyon drágák, még nagyipari módon is. Nyílván akkor keveset kell hozzákeverni, hogy éppen megfeleljen a minimális elvárásoknak. A minõség itt sérül. Magával hozza a mennyiségi többlet fogyasztást is.
 
Széleskörû értékes áruválasztékból lehet benzint készíteni. Nem pedig abból, ami a krakkolások után, hidro-krakkolásoknál módosítva keletkezik! A minõségi pótlást pedig értékes alkotókból kell kirakni, nem pedig a legkisebb energiával gyárthatóból, ami olcsó. Nem érdemes belemenni vegyészeti kifejtésbe, mert jó-néhány, könyv és filozófia született ez ügyben. A tények azt igazolták, hogy folyamatosan emelkedõ szénatom számú molekula kell. Ehhez szintén változatos hidrogén szám kell csatlakozzon, sokféle izomerrel, magyarul térráccsal. Imitt, amott az eloxidált molekulák is jelentkezhetnek, hisz nagyrészt a magas oktánt õk is tudják biztosítani. Kevés kell belõlük, mert kis energia tartalmuk van. Ezeket pedig szépen sorba rendezve lépcsõt tudjanak képezni egymáshoz képest. Mintha egy épületbe kb. 450 lépcsõfok vezetne fel a legfelsõ szintre. Minden elem más égési tulajdonsággal rendelkezik, ezért is létkérdés a folyamatos lángterjedés miatt.
Egyszerû a továbbiakat elképzelni. Image
Hiányzik egy lépcsõfok, egy vegyi anyag akkor átlépjük.
Hiányzik 2-3 lépcsõfok vegyi anyag, már szökkenni kell.
Hiányzik 4-6 lépcsõfok vegyi anyag, nagyot kell ugrani.
Hiányzik 6-több lépcsõfok vegyi anyag, falat kell mászni nagy energia veszteséggel.

Összegezve a szortimentizáció minél szélesebb körû kiteljesedése az üzemanyag hasznosulás alapvetõ eleme!


Az adaléknak az a szerepe, hogy ezeket a hiányzó lépcsõket kiegészítse, szép sima, folyamatos egymásba öltõdõ expanziót biztosítva a hengerekbe. Mindig vizsgálni kell az üzemanyagok hiányosságait, és ezek szerint kell az üzemanyag adalékot konstruálni. Ezért roppant nehéz átlagos benzinhez, gázolajhoz illeszkedõ adalékot megszerkeszteni. Cél az, hogy minél komplexebb, nagy szortimentbõl álló benzin jöjjön létre. A nyomatékos benzin alapja az, hogy nem egyszerre ég el a hengerbe, mint egy rövid de markáns pofon, hanem folyamatos nyomást fejt ki a tehetetlenségi törvénnyel összhangba.
Ismét egy példa: Egy vasúti kocsit álló helyzetbõl 1000m-re el kellene tolni könnyedén 12 embernek, mely 600mázsa. Megindítani viszont nem tudják. Ha már mozgásba van, gurítják az embereknek könnyedén. Nos hasonló az autó a fõtengelye, a hozzá kapcsolt autó súlyával együtt hol lendületbe kell hozni, hol pedig fékezni kell. A gyorsításnál pedig a legalkalmasabb a minél nagyobb szortimentbõl összeállított benzin!
A gazdaságos gyorsításhoz folyamatosan lezajló és egymásba öltõdõ égés szükséges. Ezt a szabályozott expanziót, csak jó minõségû, adalékolt üzemanyaggal lehet biztosítani, melyben a szénhidrogén benzinkomponenseinek összes változata kell, hogy szerepeljen.

Tehát a lehetséges teljes szortimentizáció esetén lehetséges csak a benzinbõl a legtöbb mozgási energiát kihozni. Ha nem teljesül, akkor több benzin kell hasonló körülmény között, ugyanazon mennyiségû mozgási energia elõállítására!

Elõbbiek okán az adalékolás mindig attól függ, mennyi alkotó hiányzik a szortimentizációból! A folyamatos fejlesztés egyik sarokköve, mindenkori üzemanyagok összetétele, vizsgálata, majd a hiányok kiegészítése! Mint amikor az emberi testbõl hiányzik valamely ásványi anyag, vagy vitamin!
A benzin, és a dízel olaj hiányosságai természetesen nem esnek egybe, de nem is zavarják egymást, mivel roppant kis mennyiségekrõl van szó! elvileg, ha csak 420 molekula és izomerjeit számoljuk, akkor annak a közöttes terei is 419 db! Gondoljuk el, ide is lehet tenni még ennyi féle más égéi tulajdonságú molekulát. Azért ezt számolni, és mindig illeszteni nagyon munkás dolog! Marad a nagyon kirívó hiányosságok pótlása néhány tucat szénhidrogén származék elegyével. Nagyobb eredmény is keletkezik, ha óriás különbségeket hidaljuk át! Az adalék akkor értékes, és drága, ha minél több keverési komponensbõl áll! 

Image Az igazi tudás, ezen elemek mûködési mechanizmusának folytonossági számításához kell! Kollégáink, mindent megtesznek, hogy Önök olyan SPURI adalékot kapjanak kezükhöz, ami igazán jól kiegészíti a széria benzint, hatékony minden tulajdonságában, és a szortimentizáció mellett az egyéb tulajdonság módosítókat is magában foglalja. (kopáscsökkentõ, habzásgátló, hûtõ-gél, és még több tucatnyi funkció.)
Gondolom, némi információt, és érdekességet sikerült átadni Önnek, kedves olvasó a szortimentizáció fontosságáról! Máshogy gondol ezután a benzinekre.

Kisújszállás, 2017.01.18.                                                                         

Farkas Kálmán                            

SZAKI Kft.