ETANOL és a SPURI keverékei

ETALON és a SPURI keverékei Több érdeklõdõ levél kapcsán összefoglalunk néhány információt, tapasztalatot és szerkesztési alapelvet, a két termék viszonyáról. Nagyon nehéz röviden errõl írni úgy, hogy laikusként pontosan megértsék fejlesztéseink irányát. De a nagy érdeklõdésre tekintettel, megkíséreljük.

 

Kiindulási alapként válasszuk szét az alapanyagot.

1. A vegytiszta etil-akohol, vízmentes és más anyagot kis mennyiségben tartalmaz!

2. A motorban használt, hivatalosan forgalmazott adalékot bioetanol. (E 85)

Az egyszerûségnél és az ötlettelenségbõl eredõen 15-30% benzinnel kavarják az etil-akoholt . Azért így oldják meg, mert a benzin néhány fontos tulajdonságára szükség van.
Nézzük részletesen a kéttípusú alkoholt, mint folyadékot.
1. Alaptulajdonságok: (Homogén etanol)

Sûrûség 20 oC-n    

0, 7893 gn/cm3

Olvadáspont 

- 114. 5 oC

Forráspont

78, 32 oC

Relatív molekulatömeg

46, 7

Gyulladási hõmérséklet

425 oC

Égéshõ

27, 69-29, 9 Mj/kg

Oktán szám

109

Párolgáshõ

2184 Kj/kg

Sztöchiometrikus levegõ/hajtóanyag arány

6, 45

Oxigéntartalom

34, 8%




2., Motor indíthatóság :
Ha tiszta etil-akoholt  használunk azt tapaszaljuk, hogy roppant nehezen indul és a karakterisztikáját át kell állítani a motornál. Ezt csak egy bizonyos mértékig le lehet, ugyanis erre külön motorokat gyártanak a nagy autó gyárak is. A vegyes üzemûek közül két fajta van.
Egyik a kézi átállítású, a másik az automatikus.
Az ilyen nagy oktán számú anyagokhoz az ideális sûrítési arány 13-15 körül lenne! A széria motorok átlagosan 10 körülre vannak gyártva. Ebbõl eredõen nem lehet kinyerni a maximális mozgási energiát, ha az összesen körülményhez nem igazodunk!

Az indíthatóság alappillérei:
Elõgyújtás szöge
Sûrítési arány
Hõmérsékleti viszony
Éghetõanyag mennyisége
Levegõmennyisége
Két elõzõ relációja
Szelep vezérlés változtatása
Kipufogó torlónyomás változtatás

A felsoroltakból kitûnik, hogy valamelyik körülmény hiánya a hatékonyság rovására megy .


3., Alacsony energiatartalom: A kinyerhetõ mozgási energia legfontosabb része ez a mutató. Arányban áll az oxigéntartalommal, ami igen magas. Ez, ok-okozati összefüggés!
Ezért hívják az alkohol fajtákat, mint adalékot az üzemanyag ágazatban oxigenátoknak.
Végül is sarkítva azt jelenti, hogy egy félig elégett anyagot tankolunk, mert molekulák erõsen kötött oxigént tartalmaznak!
 De ha nem így lenne, akkor nem alkoholnak neveznénk. A Hidroxil csoport meghatározó szerepet játszik. A gyenge hõterhelés, széria jármûveknél, pozitív szerepet játszik. A kipufogógáz hõmérséklete is kisebb.
A kipufogóban ezért kell a torlónyomást kisebbre állítani.

4., Magas oktánszám: Bizonyos határok között, a magasabb oktánszám  elõnyt rejt. De vannak feltételei, hogy kihasználhassuk. Igen sokféle konstrukciójú motor van! Némelyek automatikusan hozzáállítják a motort, a nagyobb oktánszámú benzinhez. Ezt a kísérleti oktánszámot figyelembe véve a 95 és a 100-as között van.
Tehát, ha még lerontott/butított –benzinezett etil-akoholt használ a jármûvébe, akkor az e fölötti kompresszió tûrõképességet, 1: 12 - 1: 14 irányban meg kell változtatni.
Példa rá a versenyautók.(hengerfej síkolás, hajtókar csere, stb.)
A túlságosan összenyomott levegõ-üzemanyag keverék így magasabb hõmérsékleti viszonyokat produkál. Ebbõl eredõen megugrik a „NOx” tartalom.
Ennek kiküszöbölésére, kipufogógáz visszavezetést szoktak alkalmazni, ami lényegében javítja az emissziót!  A kipufogógáz viszont mindig tartalmaz szilárd részecskéket, ami nem tesz jót a kompresszió gyûrûnek! Még a kipufogógáz szûrése után is a saját mocskában’ fürdik a motor. Ez nem tesz jót a kompresszió gyûrûnek, szelepeknek.


5.,Kopáscsökkenés: A bioetanolban azért kevernek benzint,  hogy alacsonyabb oktánszámot érjenek el, valamint a kopáscsökkentés  miatt.
A mostani széria benzinek néhány kivétellel, amúgy sem arról híresek, hogy sok a kopáscsökkentõ anyag bennük. Gondoljuk el, hogy 15-20% bekeverésével ugyan sokat változik, de mégsem éri el még az arány „száraz”benzin szintjét sem.
Erre is van megoldás, hisz üzemanyag adalék formában be lehet juttatni a bioetanolba is.
Sõt, a meglévõ adalék mellett, lehet speciális különleges adalékot is szerkeszteni.
A Szaki Kft. az alap koncepciót kidolgozta, de a referencia fázisokon még nincs túl ugyanis olyan kevés az igény a termékgyártás beindítására,hogy nem gazdaságos az új anyaggal piacra lépni.


6., Egymással fuzionáló robbanás : A motorgyártók rájöttek, hogy pozitív hatása van a felépülõ nyomatékra, ha  nem egyszerre robban el az üzemanyag! /Lásd diesel magasnyomásnál többszöri fõrobbanás befecskendezés piezzó elektromos rendszerrel./
Ilyenkor jönne jól a „SPURI” üzemanyag adalék a szekciónálásra. Igen ám, de nagy rész egységes, homogén egyforma molekuláról van szó, 15-30% híján nincs mit leválasztani. Ezért kísérletezik a Szaki Kft egy más átrendezési formával. Ez 12.500.000 liter üzemanyagot jelent, a felhasználási oldalon.
A fõ találmány a gazdaságosság. Olyan eljárás és alkotók elõállítása szükséges hozzá, amit csak 50. 000 liter adalékgyártásnál gazdaságos.
Ekkor 4 ezrelékes adalékkal, kb.10.- Ft összeggel, kivételes üzemanyagot kapnánk, ami olyan tulajdonságokkal bírna, hogy teljesítményvesztés nélkül kitûnõ emissziós tényezõ mellett, megóvná a motort, mint a benzines változat SPURI adalékkal üzemeltetve.

7., Újabb kérdés: A most kapható széria „SPURI” vagy a SPURI JG 2 versenyadalék, jó-e bioetanol üzemanyaghoz?
A leírtakból következik, hogy pozitívan hat, de lehet sokkal hatékonyabbat is elõállítani.
Nem lép reakcióba bioetanollal, ez nem csak számított elmélet, hanem fizikai kísérlet, sõt gyakorlati teszt igazolja!
A több kopáscsökkentõ nyilván a versenyadalékban van, pontosan a 2, 2-szerese.
Pozitívan hat a hidegindítási tényezõkre, itt viszont a széria spuri a jobb az elõírtnál dupla mennyiségben.
A felhasználó meg lesz elégedve a tapasztaltakkal, de csodát ne várjanak tõle, mert nem erre lett konstruálva!
Mint gyártó, ezt meg kell mondani õszintén, hisz nem szeretnénk tévhitbe tartani a felhasználókat. A nyomaték különbséget emeli, lehet érezni, de nem mértük be, csak benzinhez. Ráadásul egyféle motorkonstrukció fékpadi vizsgálata, nem jelent semmit!
A legbiztosabb, 100 féle különbözõ jármûvel való folyamatos több százezer megtett kilométer.
/ lásd vendégoldalunk! /
 

8., Környezetvédelmi szempontok: Mivel az  etil-akohol kevés szénatomot tartalmaz, ezért alacsonyabb az égéshõ , így a hidrogén dominál.
Az emisszióban 9-10% vízgõz helyett, duplájára is emelkedhet az arány, a levegõbõl bejutó nitrogén páros atomú molekula lényegesen több, ami emeli a 71%-os arányt a füstgázban.
Itt is elõnyt jelent az etil-akohol. A szénmonoxid szinte eltûnik, ugyanis nagy mennyiségû oxigént tartalmaz az etanol. Addig lesz jó, míg nem emeljük az üzemanyag dússágát. A lég feleslegnek meg kell lenni!
A füstgáz analizálás során az elõbb leírt paraméterek, a tökéletesen etil-akoholra készített motorra vonatkozik.
Ha a gyújtás, levegõ-E85 arány, szelepvezérlés, leömlõ, injektor, vezérlés hibásódás, vagy beállítási gond van, megemelkednek a káros tényezõk.
Fõleg a nitrogén-oxidok keletkezik, ami a dús oxigéntõl és légfeleslegbõl ered. Ha ehhez párosul a magasabb hõmérséklet, akkor az is rontja az emissziót.
Mivel kisebb hõmérsékleten ég el az etil-akohol még a benzinnel kevert változat is, ezért a felmelegedési idõszakban a kipufogóra gyakorolt hatása elég korrozív jellegû.
Adalékolással ezt is meg lehet oldani. Erre szolgál a kopáscsökkentõ komponens fejadalék része. Ez az anyag nem ég el a hengerben, hanem távozik a kipufogón keresztül!
Távozása során fokozatosan hûl, csökken a hõmérséklete.  Ezzel együtt változik az oxigénhez való affinitása. A kipufogógázból a szabad oxigéneket megköti így gátolja a korróziós folyamatot. Továbbá a fémcsõ rendszer belsõ felületén olyan réteget képez fekete színben, mint amikor a fehéren izzó vasat olajfürdõben „pácoljuk”!
További elõnye az igen jól adalékolt bioetanol üzemanyagnak, hogy kevesebb „CO” mellett csökken a „CO2” mennyisége. Ez a globális felmelegedés szempontjából igen pozitív.


9., Összegzés: A SPURI használata, kísérleteink szerint, minden paramétert javított, még az égéshõt is! Közzé kell tenni, viszont reálisan, hogy kétszereséig lehet csak az adalékolást fokozni.
Ez azt jelenti 50 literbe 2dl SPURI a maximális adalékolás.
Ellenkezõ esetben a nitrogénoxidok szintje emelkedik.
A speciális etil-akohol -spuri adalék megvan, használatához csak hajlandóság kell és a forgalmazók részérõl akarat.
Mivel mi ízig-vérig Magyar cég vagyunk, Magyar találmányokkal rendelkezünk, ezért nem lehet „elõrejutnunk ”!
Külföldön viszont nagyobb az elismerés és ott számít a gazdaságosság.
Tisztelt olvasó, ha 125 liter tiszta etil-akoholba 1250.-ft értékû adalékot teszünk, és nem kell mindenféle benzinnel kavarni, akkor kinek az érdeke, hogy most 2008. 04. 14-én 215Ft bioetanolból 200.-Ft egységár legyen a 300.-Ft-os benzinnel szemben.
Ráadásul alig kell átalakítást végezni és minden autós, ezt használná!
Gondoljuk el, tudnánk elõállítani ennyi etanolt!??
Igen Kabán, a cukorgyárban, ha ellenérdekek nem dolgoznának gõzerõvel.
Mi és mérnök csapatunk készen áll, a technikai fejlõdést elõsegíteni, de ez nem rajtunk múlik.
A környezetvédelem csak hazugság-álca Magyarországon, ha az állam nem fejne’ meg bennünket 14 féle fizetendõ sarccal, akkor több lenne a bevétele.
Úgy 5-6 szorosa az üzemanyag ágazatban. A fizetési mérlegünk is helyre billenne, a rengeteg felesleges import kõolajkiesés miatt. Ez viszont nem érdeke a politikai vezetésnek. De egyik pártnak sem, így aztán maradunk a kizsákmányoltság gödrében.
Tiszteletem, minden olyan egyénnek, aki a környezetéért akar valamit tenni!
De nem engedik, úgyhogy csak szélmalomharc az egész! Az utódaira kell gondolni.
Ha eddig elolvasta, akkor gratulálok és írjon nekünk véleményt, amit vállal névvel, címmel, hátha a több aláírt levél már sokat tesz a döntéshozók szemléletén!

Kisújszállás 2008. 04. 14.
                                                                                         Farkas Kálmán
                                                                                          Fejlesztõmérnök