Gázolajok Analízise 2020 júliusában III. rész

(3.rész összefoglaló)

zold kemcso

Az összetétel illetően az ábrák első harmadában a normál gázolaj volt megfelelően egyenletes. Az ábrák második harmadában pedig a prémium volt nagyjából elfogadható.  

Az égés előtti kopáscsökkentők mennyisége létezik mindkét üzemanyagnál. A normálnál láthatjuk a FAME okozza, a prémiumnál pedig a hosszú szénhidrogén láncok, és a kopáscsökkentők összessége. Ezek viszont az égés folyamán átmennek ellenségbe. Az elégetlen szénhidrogének negatív hatása a kompresszió gyűrűn kezdve, a kipufogó szelepeken át az EGR füstgáz visszavezető szelepen át a turbón, a katalizátoron, valamint az koromszűrőkig folytatódik.

Ebből a felhasználó annyit vesz észre, hogy mintha energikusabb lenne a gép a prémiumtól. Viszont megviseli a motort, és a kiegészítő alkatrészeket. Aztán már nem képes normálisan üzemelni, csak ezzel a prémium gázolajjal. Azért, mert a végnyomás kezd elszállni belőle, és kívánja a heves égési körülményeket. Csak így tud produkálni nyomatékot.

Láthatjuk méréseink összefoglalásaként, hogy az alapgázolajnál és a prémiumnál más és más koncepció által felépített a mechanizmus.

Van lényegi különbség.  Kopáscsökkentő anyagok megléte a prémium gázolajban is fokozott kokszosodási hajlamot mutatott. A két olaj cetánindexébe is komoly különbségek vannak. Megtévesztő lehet a normál gázolajnál a magas volta, mert ettől gazdaságosabb üzemmódot várunk. Viszont az 52-es index mellé a FAME 14%-os jelentős mennyisége társul. Ezért van mégis, miszerint gyenge fűtőértéke. Nem érzünk előnyt.

Jól mérhető eltérést találtunk a két olaj oxidációs stabilitása között. Bár mindkét olaj megfelel a szabvány követelménynek, ám a túlzott biodízelt tartalmazó alapgázolaj sokkal kevésbé áll ellent a levegő behatásának. Zárt üzemanyag rendszerbe kiváló eredményt mutató mindkét gázolaj, viszont szavatossági ideje nem túl hosszúra tehető egyiknek sem. Ezzel természetesen jelentősen a normál gázolajnál kell leginkább vigyázni.

Mindkét üzemanyagnak vannak bőven hiányosságai az ideálishoz képest. Majdnem egyformának mondható az üzemanyag, hatékonyság területén. A kímélő üzemmódot egyik sem valósítja meg. A nyugati kút normál gázolajkén talán kímélőbb, mint a prémium.  Egyenletesebb szortimentizációt képvisel.

A Prémium viszont alkotók tekintetében szerényebb számú alkotókból áll. a középtartományba a rövidebb szénhidrogén molekulák túlsúlya miatt, a végén lévő hosszú szénhidrogén láncú molekulák tartománya sajnos aránytalanul sok, mely okozza a károkat, és melegedésre való hajlamot, a kokszképződést, valamint NOx többletet. Ezzel pedig a kipufogó szeleptől

 kezdődően, egészen a koromszűrőig problémákat generál. Természetesen nem rögtön, és nem 1-2 tankolás után, hanem hosszabb távon. Kopáscsökkentés területén a robbanás előttinél lévő az alapgázolaj a jobb, de a robbanás utáninál is, hiszen nincs akkora hő-terhelése a normál nyugati gázolajnak, mint a prémiumnak.

Másrészt azt figyelhetjük meg, ahogy világon egyre száműzöttebb termékek kerülnek az üzemanyagokba. Mondhatnánk azt is, hogy több vegyi folyamat ipari mellékterméke. Egy-két tulajdonságuk a gázolaj egyes paramétereit emelik, ezért használják ki, hogy eltüntessék pld. a policiklusos aromás szénhidrogéneket. Tovább feldolgozásuk sokba kerül. Gondoljunk csak egy hatszoros benzolgyűrű szétbombázásához, és lineáris lánccá alakításához hány lépcsős, milyen energia többlet bevitelére lenne szükség. Nem éri meg! Gondoljunk egy festékipari, vagy műanyag ipari gyárra, ahol rengeteg melléktermék keletkezik.

Visszatérve a két féle gázolajra, nem ajánlom egyiket sem fogyasztani. Nyilván azért tankol ilyen kútnál az autós drágán, mert szeretné megóvni az autójukat hosszú távon. Sajnos ez nem valósul meg. Ez így ebben a formában semmiképp nem teljesül. A harmadik cikk végére kitisztultan látszik, milyen elvek mentén hogyan áll össze a gázolaj külső analízis alapján. Mivel itt az országba vettük a minták, ezért az lehetséges, hogy nyugati országok nem ilyen gázolajat forgalmaznak, hiszen ott a nemzeti szabványok, és kiegészítéseik sokkal szigorúbbak az EU szabványokkal szemben.

Valamint ne feledjük azt a tényt sem, hogy ott nincs bátorságuk egy olyan gázolaj családot forgalmazni, ami még a EU szabványok szerint sem felel meg a minimál előírásoknak. Magyarországon lehet, ezt nem is tudjuk elképzelni, hogy miért. Talán az ellenőrzés hiánya? Vagy ellenőrzés volt, csak nincs következmény valami miatt? Vagy nekik lehet, őket nem lehet felelősségre vonni? Ehhez mi nem értünk. Csak azt látjuk, hogy egyik gázolaj sem felel meg. Különösen a prémium nem tudjuk mitől drágább. Lehet, hogy csak a divat miatt? Lehet, hogy tájékozatlanság miatt? Lehet, hogy az áttéréskor 1-2 tankoláskor észlelt, és tapasztalt hő terhelési nyomatékosság miatt? Ez most itt ennek feltérképezése nem a mi feladatunk.

A feladatunk, hogy fizikai megdönthetetlen tényeket tárjunk az olvasóink elé. És lássanak tisztán, miszerint van olyan üzemanyag, melyhez utólagos ezrelékes adalékolás nem tud javítani, annyira nagymértékben nem felel meg a gázolaj a szabványoknak. Egyszerűbben kifejezve komplexen rossz, ezért ebből sosem lesz jó üzemanyag.

Kisújszállás, 2020.07.29

SZAKI Kft.
Farkas Kálmán