Alapvetõen egyszerû jellemzõ, ám több gépjármû alkatrésznél jelentõsen befolyásolja azok tartósságát. A gázosodás csekély mértéke, vagy hiánya jótékonyan hat a benzines jármûvek számos szerkezeti elemére.
Ez a rémes, alattomos tulajdonság réme mindig, minden tankoláskor a fejünk felett lebeg! Mint egy pallos, lecsap néhányszor, ha gázosodásra hajlamos benzint sikerült tankolni. Sajnos bármely benzinkútnál elõfordulhat, mert két egyforma tanker gyártás nem létezik! A molekula összetétel és arány mindig változó!
Mondja is a bölcs Hérakleitosz mondása: „Nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni!”
Gázképzõdés kialakulásának a feltételeit tekintsük meg. Több véletlen egybeesés is okozhatja! Kell hozzá, olyan fizikai, áramlástechnikai környezet, melyben kialakul a gázképzõdés. Valamint benzin hajlam, alkotók összetétele. Hõmérséklet, valamint nyomás viszony változások.
Mechanikai kedvezõtlen forma kell a gázosodáshoz. Olyan benzin ellátó rendszernél nagyobb az esély, mely konstrukciójánál fogva szûk, éles, sarkos, szûrõhibás geometriával rendelkezik. Az autós nem is tudja, hiszen ez gyári hiba. Igaz, a körülményekhez kell, még a hibás benzin is, amit késõbb részletezek.
Kell a benzin gázosodásához egy bizonyos magas hõmérséklet, és minél kisebb nyomás, és kis forráspontú benzinalkotó.
A benzin ellátó rendszerben kétféle gázosodás léphet fel. Maradandóan átalakult gáz, és folyadékká visszacsapódó gázosodás. Az utóbbit legtöbbször nem lehet észrevenni, és kevésbé káros a motorra.
Maradandó kialakulási szabály egyszerû. Nagy folyadék nyíróerõ kell is hozzá. Továbbá megfelelõen magas hõmérséklet, kellõ nyomás, valamint benzin összetétel. Ezek egyszeri megléte esetén lehet gázosodás a benzin térfogatán belül.
Hasonlóan mûködik a gázbontás, mint a hibás tervezésû hajócsavarnál keletkezõ kavitáció általi gõzképzõdés. Néha azonban az instabil molekulák ketté szakadva gázokat is hagynak maguk után, melyek nem tudnak folyadékká kicsapódni. Ilyen alkotó leválás lehet pld metán, etán stb. leszakadással.
A mai hidrokrakkolt benzinekbe erre kedvezõbbek a körülmények. A nagy nyíróerõt ezért az üzemanyag ellátó rendszerben kerülni kell. különösen a kisnyomású oldalon. Gerjesztik a gázosodást a benzin illékonyabb alkotói, valamint a nyomás lengésekbõl, különbségekbõl eredõ pillanatnyi vákuumhatás erõteljessége, így a probléma valószínûbb. Ezért van legtöbbször a tankba helyezett merülõ AC pumpa.
Hol alakulhat ki a gázképzõdés? Tankba a benzin pumpánál, a szûrõnél, az injektoros autóknál az injektor elõtti benzinnyomás szabályzóban, az injektor elõtti mikro szûrõben, a mágnes szelepek éleinél, és minden olyan benzinnel érintkezõ felületen, ahol áram technikai viszonyok megengedik, hogy a nagyobb nyomás után vákuum hatás, vagy nagy nyomás esés lépjen fel. Természetesen a minél magasabb hõmérséklet is elõsegíti a gázosodást. Fõleg a motorblokk környezetében lévõ benzin ellátó szerkezetekben alakulhat ki a gázképzõdés. Fõleg itt van esély arra is, hogy molekula bontás miatt a levált gáz komponens nem fog vissza alakulni. Ez a legveszélyesebb.
Kevésbé veszélyes, de nem jótékony a benzin komponensekrõl levált vízmolekula. Ebben vita van a motor konstruktõrök körében is! Ha a benzin hõmérséklete a motortérben és az injektorok környezetében nem éri el a 100fokot, és még nyomás alatt is van, nincs nagy probléma. Folyadékszerûen beinjektálható diszpergált formában is.
Víz spriccel kísérletezik pld. a BMW is. Sajnos negatív hatások lépnek fel, mint a tartósság romlása, a csökkent oktánszám, elfagyások, korrózió és számos más jelenségek.
Mire figyeljünk? A jármûvekbe több helyen is lehet benzin szûrõ, melynek eltömõdése is okozhat gázosodást. Ez a gázosodás a tank közeli tömõdésnél fizikai, míg a motor környezetében kémiai átalakuláson átesett gáz is lehet! Megoldás a szûrõ cseréje, vagy üzemanyag tisztító adalék használata. Jelzem, szilárd fém eredetû leválások, szennyezõdésekre a csere a megoldás. Míg a gyantás, hosszú szénláncú lerakódásokat oldatban tartja, valamint a vizet diszpergálja egy minõségi üzemanyag adalék, pld a SPURI. Természetesen egyszeri lökésszerû használat gyenge eredménnyel jár, míg az állandó kis mennyiségû használat biztosítja a folyamatos hiba nélküli üzemmódot. Nem is lenne jó, ha nagy mennyiségû vizet oldatba tudnánk hozni egyszerre, mert az káros a motorra!
Továbbá a benzin tartalmaz olyan fejadalékokat, mely minimális módon megoldja a gázképzõdés közbeni végleges molekula bomlást. Ezek mellett is számos mennyiségû káros, instabil molekula konfiguráció marad. Ezért hatásos a külön adalékolt SPURI. A szerkesztési alapelv az, miszerint stabilabb szerkezû benzin jöjjön létre. Ez különösen jó azon alkotókra, melyek illékony komponensek. Az elv egyszerû, amint felszabadul a gáz, máris csatlakozik egy másik molekulához, mely intenzíven egyesülni tud vele. Jelentõsége akkor kiemelkedõ, amikor a több-száz féle molekulából külön a hidrogén, és külön az oxigén szabadul fel. Legegyszerûbb, ha más nagyméretû molekulához apportáljuk az oxigént, mert ezt könnyebb, mint a hidrogént egyesíteni bármivel. Így a folyadékban lévõ durranógáz megszûnik, és nem rontja az oktánszámot.
A benzinbõl felszabaduló gázok így nem károsítják a benzinpumpát, a nyomásszabályzót, a szelepeket, az injektort, és magát a motort. A gázképzõdés egyenetlen járást, káros rezgéseket, gyújtás idõbeni nehézségét, kopogó égést, szelep és dugattyú károsodást, és más bajokat okozhat!
A nyomástartó egyirányú, valamint kétirányú szelepek folyadékra méretezettek, nem pedig gázra, vagy vegyesen fellépõ halmazállapotra. Ráadásul sok olyan nyomásszabályzó, és visszacsapó szelep is van melyek maguk gerjesztik a gázképzõdést.
Benzines autónál kevésbé szokták fontosnak találni a szûrõcserét, valamint ellenõrizni a benzinnyomást. A karbantartásoknál ezeket is figyelni kell! Meg kell különböztetni karburátoros, központi injektoros, hengerenkénti injektoros benzin bejuttatást, melyeknél a szívócsõbe kerül a benzin, keverve a levegõvel. A legújabb és leggazdaságosabb, egyben precízen szabályozható a közvetlen hengerbe fecskendezõ injektor. Itt többszöri benzin bejuttatásra van lehetõség. Gyorsaságra, precíz benzin befecskendezésre van szükség a másodperc törtrésze alapján. Ha gáz keveredik a folyadékkal együtt a injektorba, az megviseli, és a tönkremenetel irányába hat! Egyben az égéstérben a gázosodás okozta szegényebb keverék is a legnagyobb károkat is okozhat. Pld a kipufogó szelepek tányérjainak elégése is bekövetkezhet. Manapság ilyen érzékeny benzines autókat gyártanak. Ezért érzékenyek az üzemanyagra a korunkban gyártott benzines jármûvek.
Ezt nem szabad tetézni azzal a gonddal, hogy gázképzõdés keletkezzen. Szegény keverékképzés gázinjektálás miatt dominó szerûen egy tucat más hibát is generálhat. NOx dúsulás, magas égéshõ, nem megfelelõ idõzítések, ECU be van csapva hamis érzékeléssel. Szelepeket megviseli a nagy igénybevétel, hamarabb feljut a forgattyús házból a motorolaj, a nyomás-vákum lengések miatt, elégtelen emisszióból károsodik a kipufogórendszer minden eleme. Pld katalizátor, ha van EGR, ha van turbó, és minden elhelyezett szonda és érzékelõ!
Az külön odafigyeléssel adalékolt jó minõségû üzemanyag nagyon sok motor konstrukciós hibát ki tud küszöbölni. Nem is gondolná az egyszeri autós aki a kezdetektõl SPURI üzemanyag adalékkal jár, mennyi javítástól, kellemetlenségtõl óvta meg magát! Gondoljunk az etanolra önmagára, mint veszély forrásra a gázosodás térképén elõkelõ helyet foglal el. Vizes keverék elgõzöléses lepárlással készül a pálinka is. Minden benzin pedig Az EU-ban kötelezõ jelleggel min. 7% etanolt kell tartalmaznia. Ezért is kell a benzin keverékképzést ügyesen módosítani.
Az elhasználódás ténye legtöbbször csak soká derül ki, vagy csak akkor, amikor szerelõre van szükség. Márkatársak cserélnek tapasztalatot, akik adalékolnak, és akik nem. Ilyenkor kezd körvonalazódni elõttük, hogy a jó benzin szinte fogalom. Tehát megéri a minél jobb minõségû adalékolt benzinnel közlekedni.
Pláne, ha tudjuk azt a tényt, hogy minden benzint adalékolnak. Kérdés az, mennyire értékes alkotókkal. Milyen minõségig bezárólag teszik bele a fejadalékot. Nagyüzemileg minden beinvesztált 1Ft-ra, 10Ft óriás multi rezsi rakódik. Tehát a SPURI adalék literenkénti kb. 12Ft többlet költsége bizonyára 120Ft lenne a társaságoknál. Amit a pld. 360Ft-os jelenlegi gázolaj árhoz hozzáadva vállalhatatlan lenne. Persze mindkét ár, kiskereskedelmi ár!
Egyszerûen meg lehet oldani ezt az antagonisztikus problémát. Nem tesznek a benzinbe olyan alkotókat, melyeket másokkal blokkolni kellene. Így szegényebb lesz a keverék a gázosodásra hajlamos alkotókkal, viszont a lángterjedés nulladik-típusú, begyújtó szakaszában nagyon nagy szükség lenne rá. Egy kicsit a folyamatos nyomatékosság sérül. Ez bizony a benzin hatékonyságát rontja. Ha viszont tartalmaz ilyen kis fajsúlyú, illékony, indító anyagokat, akkor adszorbenssel együtt kell alkalmazni! Ez pedig ritka. Mégpedig a költségek miatt.
A gázosodás épp ezért, a vártnál több, összetett problémát is gerjeszt. Nem szabad félvállról venni, mert ritkán okoz ugyan azonnali üzemzavart, de hosszantartóan bármely üzemanyag ellátó alkatrészben tud kárt okozni. Alattomossága, bizonyítatlansága, láthatatlan volta miatt komolyan kell venni! Ha a konstrukcióból eredõ összeesés miatt csak minden tizedik benzines autónál jelentkezik, akkor ez komoly meghibásodási részaránnyal lehet számolni! Legtöbbször nem tudják mitõl romlott el. Nézzük tovább.
Miket tehet tönkre? Nehéz megmondani.
A kisnyomású benzin (AC) szivattyú, nagynyomású pumpa, nyomástartó, és visszacsapó szelepek, injektorok, égéstér elemei, kipufogó rendszer alkotói stb. is elromlanak. Persze a teljesség igénye nélkül.
Pld. 50-100ezer km után köhögni kezd a motor gyengén húz, vagy furcsa torpanásokat produkál, akkor bizony már lehet késõ. Csodaszerek nincsenek! A károk visszafordíthatatlanok. Ezt az egyes szakszervizek sem tudják diagnosztizálni. Mûszer nem mutatja ki. csak azt, hogy melyik alkatrészt tette tönkre. Azért, mert nem az érzékelõk, szondák által mért értékek a hamisak, azok csak áttételes hibák.
Mi történik az autóval a szervizbe? Kezdenek a tulajdonos pénzére kísérletezni a szerelõk. Cserélgetni az alkatrészeket, amik tönkre mentek, míg rá nem találnak az összes károsult alkatrészre. Az okozót attól még nem szüntették meg.
Ezt kell jó minõségû benzinnel megelõzni! Természetesen biztos, ami biztos, gázlekötõt tartalmazó adalékot is használjon! Mint pld. a SPURI!
Látják, milyen fontos, hogy a benzin gázképzõdési hajlama igen csekély legyen?
Remélem segíthettem, más szemlélettel látni a benzin egy fontos jellemzõjével kapcsolatban.
Köszönöm, hogy végig olvasta, ezen néhány sort.
Tisztelettel, Farkas Kálmán
Legutóbbi hozzászólások