10. Kopáscsökkentők

Image Ha az elsõ három fontos benzin jellemzõt kellene megnevezni, akkor a kopáscsökkentés dobogós helyen lenne.
Mérhetetlenül fontos. Írok egy példát: Egy kétütemû robogó, vagy a SIMSON motorkerékpár igen kevés kilométert menne csak benzinnel, kopáscsökkentõ nélkül. Besülne. Ez a végletes példa azt mutatja, hogy négyütemû gépeknél is komolyan kell venni. Sok kísérleti kilómétert teszteltünk ezen a téren Wartburg autóval. Akkoriban a régi fejlesztésû 3-as komponensû kopáscsökkentõvel, kétütemû motorolaj nélkül 9.000 km-t tettünk meg, míg meg nem adta magát a SPURI-s, de olaj nélküli benzinnel. Ez aztán az extrém igénybevétel. Itt lehetett bizonyítani. És bizonyított is.
A donor SPURI nélküli benzinnel egy másik Wartburg 22 km-nél besült, megragadt.

Azóta SPURI több konfigurációs, egymástól független, több kopáscsökkentõt tartalmaz. Lássuk konkrétan a mai helyzetet. Az tény, hogy kezdenek rájönni, mennyire fontos ez a jellemzõ. Pedig mi már 1993-ban figyelmeztettünk mindenkit, hogy a benzinek nem megfelelõek e-téren. Televízión, interneten, rádión ömlik ránk, milyen csodás a tömegbenzin, sõt vásárolj 30-40.- Ft-tal drágább prémium benzint, mert kopáscsökkentõt tartalmaz. Hûha, de fontos manapság?
Mi hát a helyzet? Egy átlag autós mit tehet? Hitre megy? Elhiszi simán? Vagy kicsit utána néz?
Ki tudja. Van mindkét embertípus.

9. Vezetőképesség növelők

Image Õsi ellenségünk, mely szennyezõdésbõl és vízbõl keverve okoz károkat. Minden, ami elektrolit féle folyadék. Elhanyagolt jellemzõk közé sorolják manapság az olajtársaságok, ezért is gyengébbek a mai benzinek. Tény, hogy kevésbé fontossággal bír, de mégis hozzájárul a benzin hatékonyabb kihasználásához. Egységnyi üzemanyagból, minél több mozgási energiát tudunk kinyerni, annál kevesebb literrel utazhatunk az ország útjain. Továbbá az alkatrészek meghibásodását is okozhatják. Ennek figyelembe vételével kell a vezetõképességre tekinteni. 

8. Fém deaktivátorok

Image Az üzemanyagba olyan alkotókat is el kell helyezni, mely égéstér fém felületeit megvédi a szélsõséges körülmények között.

Körülmény pedig a magas égési hõfok, valamint az egyidejûleg fellépõ nagy nyomás. Problémát jelent a fém felületek tönkre menetelébe a hirtelen változó hatás is. Hideg-meleg, nyomás-vákuum, áramlások, stb. 

A megoldás erre a problémára a fém deaktivátorok. Feladatuk kettõs. Vegyileg és fizikailag nyújtanak védelmet. Bármennyire kiváló, ellenálló fémbõl is készül az égéstér, nehéz minden elvárásnak megfelelnie a henger blokknak, és a hengerfejnek. Pont ezt az elhasználódást a legkönnyebben az üzemanyagba helyezett deaktivátorokkal lehet kiküszöbölni.

 

7. Korrózió inhibitorok, Rézlemez korrózió!

Image Fejlõdõ technikai világunk igyekszik olyan anyagokat felhasználni a jármû gyártáshoz, mely minden körülmények között megfelel, sõt nem károsodik semmilyen üzemanyagtól. (krómacél, amid, stb.)

Az üzemanyagok, vegyi összetételét nehéz úgy összeállítani, hogy ne öregítse az alkatrészeket. (Lehet, csak drága!) Pld. az üzemanyag mûanyagtankot benzines autónál nehéz megválasztani. Ráadásul a fém, réz, gumi alkatrészek kikerülhetetlenek.  Egy válaszút létezik, nem szabad korrozív benzint tankolni.

Ezt azonban a mai világban senki nem tudja garantálni! Csupán a legszükségesebb limit szintet akarják az üzemanyag gyártók elérni. Természetesen anyagi okok miatt!

6. Szortimentizáció

Image A benzin szortimentizációja elfeledett, fontos tényezõ. Köztudott, hogy több száz szénhidrogén származék változatos keveréke a benzin. Manapság a benzin gyártás során, sok egyforma alkotó keletkezik a gyártás során.
Hosszú évtizedek tapasztalata azt mutatja, nem szabad félvállról venni ezt a tulajdonságot sem.
Mindenféle szénhidrogén benzinszármazékot kell, hogy tartalmazzon a benzin. Ez ma nem adatik meg a kapható benzineknél, mindig hiányoznak alkotók belõle.

5. Fűtőérték, égéshő

Image Látszatra, laikusan, sokan összetévesztik a két fogalmat. Mai szertelen kalandozásunk közepette fény derül arra, hogyan kell érteni ezeket? Továbbá mást jelentenek a szavak, de összefüggenek is egymással.
Kezdjük az elõbbivel a fûtõértékkel, ami egyszerûnek tûnik. Rögtön az elején leszögezzük, hogy az égés megindításához is kell hozzáadnunk energiát, hiszen lokálisan, kis mennyiséget olyan helyzetbe kell hozni, hogy a folyamat az egész térfogatba elterjedjen! Ezt a hozzáadott hõmennyiséget ki kell vonni a fûtõértékbõl. Pld. ha egy szál gyufával égésbe hozunk a kémcsõbe egy kis mennyiségû benzint. A motor égésterébe is segíti kell a benzint a begyújtáshoz, ez a segítség az elektromos szikra! Dízelnél természetesen az összenyomásból eredõ kompresszió gyújtás eredményezi.

Hírlevél feliratkozás