A mai idõkben az autósok is szeretik tudni, mitõl megy a kocsijuk, vagy éppen mitõl nem. 🙂
Mi a jó-, és a rossz benzin jellemzõje?
Melyek azok a paraméterek, melyekre figyelni kell, és mit kell a reklámokban figyelmen kívül hagyni?
Ezekre fogok választ adni az elkövetkezõ cikksorozatban.
A benzin összetevõk tervezése, keverése, komponálása egy külön tudományág! Hiába tudnának egy hatékony tulajdonságú benzint készíteni, ha az alapanyagok elérhetõsége ezt tömegesen nem teszi lehetõvé. Korlát lehet a nehéz, drága keverõkomponens elõállítása, vagy épp hiánya. Tehát az anyagiak itt is dominálnak, hiszen drága alapanyagból készítve nem lesz versenyképes a benzin ára!
Továbbá nagyrészt abból kell összeállítani a benzint, ami hosszú távon rendelkezésre áll vagy a kõolajból, vagy más nagy tömegben elérhetõ ipari termelésbõl. Erre jó példa a növényi olajok, és az alkoholok minden fajtája. Olcsó az elõállításuk.
Következõ a sorban a környezeti hatásként jelentkezõ füstgáz összetétele! Ezen sokat lehet vitatkozni, mert több tényezõ együttes hatásaként, minden környezetvédelmi elvárásnak-elõírásnak egyszerre nem lehet eleget tenni!
Szabványok!
Arra találták ki, hogy korlátok között lehessen benzint gyártani. Minden fontos vegyi fõcsoport korlátozva van. Sõt ezen belül is a benzin tulajdonságait is nagyjából elõírja a szabvány az egész világon, így Európában is. Végül is muszáj, mert erre tudnak jól mûködõ motorokat gyártani.
Utolsó, de talán a legelhanyagoltabb szempont a karbantartási, üzemeltetési költségek, valamint a motor tartóssága. Ez az a pont, ahol az üzemanyag gyártók, és a motor gyártók érdeke nem egyezik a gépjármû tulajdonosok érdekeivel! Hiszen mindkettõ a saját hasznát szeretné növelni, egy minimál minõséggel a gépjármû-motorok élettartamának terhére!
Az üzemanyagok különbsége, a fejadalékok mássága, a motorok jellegzetessége, mind meghatározó.
Ebben a nagyon nagy határozatlanságban az autós már nem is tudja mi az igazság!
Akit érdekel, hogy mitõl megy az autója, az tartson velem, egy nagyobb körutazásra a benzin körül!
Ígérem érthetõen, emészthetõ formában fogom közreadni a néha érthetetlent is!
Alkalmanként egy-egy benzin meghatározóról fogok írni. Látni fogják, hogy mennyire nem az oktánszám a legfontosabb paraméter, pedig a laikusok úgy vélik, ennél fontosabb nincs is, sõt „az a jó, ha 106-os oktánszámú benzinnel közlekedünk!” 🙂
Van sok egyéb fontos benzinjellemzõ, mely ismeretlen az autósok elõtt, ezért azt sem tudhatják, hogy ezek miért olyan lényegesek.
Kérem a jövõben tartson velünk, a 2-4 hetente megjelenõ újabb cikkünkkel!
A tervezett cikkek az alábbi témákat fogják érinteni:
Benzin tulajdonságok:
1. Fajsúly, sûrûség
2. Oktánszám
3. Végforráspont
4. Gázosodás hajlama
5. Fûtõérték, égéshõ
6. Szortimentizázió
7. Korrózió inhibitorok, Rézlemez korrózió!
8. Fém deaktivátorok
9. Vezetõképesség növelõk
10. Kopáscsökkentõk
11. Színezékek
12. Lerakódás gátlók
13. Detergensek- diszpergensek
14. Oxigén tartalom
15. Gyulladáspont, zárttéri lobbanáspont
16. Expanzió képesség
17. Égési gyorsaság, hevesség!
18. Víztartalom
19. Oxigenátok mennyisége: alkoholok észterek, éterek,
20. Gyantásodás gátlás, gyantatartalom
21. Jegesedés gátlás
22. Illékonyság
23. Kémiai stabilitás növelõk
24. Égés lefutás javítók
25. Zavarosodás gátlók
26. Maradék átalakítók
27. Desztillációs lepárlási maradék
28. Elpárolgási maradék
29. Kéntartalom
30. Ólomtartalom
31. Égési sebességek, lángterjedési képek
32. Oxidációs stabilitás
33. Benzol tartalom
34. Max. Metanol tartalom
35. Max. Etanol tartalom
36. Max. IPA tartalom
37. Max. Izobutil-alkohol
37. Max. terc-butil-alkohol
38. Max. Éterek
39. Max. egyéb oxigenátok
40. Max. Aromás tartalom
41. Max. olefin tartalom
Legutóbbi hozzászólások