Barion Pixel
Megosztás

 

A mai idõkben az autósok is szeretik tudni, mitõl megy a kocsijuk, vagy éppen mitõl nem. 🙂
Mi a jó-, és a rossz benzin jellemzõje?
Melyek azok a paraméterek, melyekre figyelni kell, és mit kell a reklámokban figyelmen kívül hagyni?
Ezekre fogok választ adni az elkövetkezõ cikksorozatban.

 

A benzin összetevõk tervezése, keverése, komponálása egy külön tudományág! Hiába tudnának egy hatékony tulajdonságú benzint készíteni, ha az alapanyagok elérhetõsége ezt tömegesen nem teszi lehetõvé. Korlát lehet a nehéz, drága keverõkomponens elõállítása, vagy épp hiánya. Tehát az anyagiak itt is dominálnak, hiszen drága alapanyagból készítve nem lesz versenyképes a benzin ára!

Továbbá nagyrészt abból kell összeállítani a benzint, ami hosszú távon rendelkezésre áll vagy a kõolajból, vagy más nagy tömegben elérhetõ ipari termelésbõl. Erre jó példa a növényi olajok, és az alkoholok minden fajtája. Olcsó az elõállításuk.

Következõ a sorban a környezeti hatásként jelentkezõ füstgáz összetétele! Ezen sokat lehet vitatkozni, mert több tényezõ együttes hatásaként, minden környezetvédelmi elvárásnak-elõírásnak egyszerre nem lehet eleget tenni!

Szabványok!

Arra találták ki, hogy korlátok között lehessen benzint gyártani. Minden fontos vegyi fõcsoport korlátozva van. Sõt ezen belül is a benzin tulajdonságait is nagyjából elõírja a szabvány az egész világon, így Európában is. Végül is muszáj, mert erre tudnak jól mûködõ motorokat gyártani.

Utolsó, de talán a legelhanyagoltabb szempont a karbantartási, üzemeltetési költségek, valamint a motor tartóssága. Ez az a pont, ahol az üzemanyag gyártók, és a motor gyártók érdeke nem egyezik a gépjármû tulajdonosok érdekeivel! Hiszen mindkettõ a saját hasznát szeretné növelni, egy minimál minõséggel a gépjármû-motorok élettartamának terhére!

Az üzemanyagok különbsége, a fejadalékok mássága, a motorok jellegzetessége, mind meghatározó.
Ebben a nagyon nagy határozatlanságban az autós már nem is tudja mi az igazság!
Akit érdekel, hogy mitõl megy az autója, az tartson velem, egy nagyobb körutazásra a benzin körül!

Ígérem érthetõen, emészthetõ formában fogom közreadni a néha érthetetlent is!

Alkalmanként egy-egy benzin meghatározóról fogok írni. Látni fogják, hogy mennyire nem az oktánszám a legfontosabb paraméter, pedig a laikusok úgy vélik, ennél fontosabb nincs is, sõt „az a jó, ha 106-os oktánszámú benzinnel közlekedünk!”  🙂

Van sok egyéb fontos benzinjellemzõ, mely ismeretlen az autósok elõtt, ezért azt sem tudhatják, hogy ezek miért olyan lényegesek.
Kérem a jövõben tartson velünk, a 2-4 hetente megjelenõ újabb cikkünkkel!

A tervezett cikkek az alábbi témákat fogják érinteni:

Benzin tulajdonságok:

1.   Fajsúly, sûrûség

2.   Oktánszám

3.   Végforráspont

4.   Gázosodás hajlama

5.   Fûtõérték, égéshõ

6.   Szortimentizázió

7.   Korrózió inhibitorok, Rézlemez korrózió! 

8.   Fém deaktivátorok

9.   Vezetõképesség növelõk

10. Kopáscsökkentõk

11. Színezékek

12. Lerakódás gátlók

13. Detergensek- diszpergensek

14. Oxigén tartalom

15. Gyulladáspont, zárttéri lobbanáspont

16. Expanzió képesség

17. Égési gyorsaság, hevesség!

18. Víztartalom

19. Oxigenátok mennyisége: alkoholok észterek, éterek,

20. Gyantásodás gátlás, gyantatartalom

21. Jegesedés gátlás

22. Illékonyság

23. Kémiai stabilitás növelõk 

24. Égés lefutás javítók

25. Zavarosodás gátlók

26. Maradék átalakítók

27. Desztillációs lepárlási maradék

28. Elpárolgási maradék

29. Kéntartalom

30. Ólomtartalom

31. Égési sebességek, lángterjedési képek

32. Oxidációs stabilitás

33. Benzol tartalom

34. Max. Metanol tartalom

35. Max. Etanol tartalom

36. Max. IPA tartalom

37. Max. Izobutil-alkohol

37. Max. terc-butil-alkohol

38. Max. Éterek

39. Max. egyéb oxigenátok

40. Max. Aromás tartalom

41. Max. olefin tartalom


Megosztás
×
Kosaram
A kosár üres.
Töltse meg kosarát
Vásárlás
Ft
A szállítás és az adók újra kiszámításra kerülhetnek a pénztárnál.
Ft
Tovább vásárolok