Egyre több dízel jármû van, melyek gazdaságossága kétségtelen! Eladni viszont a mai piaci viszonyok között csak füstölésmentes autót lehet! A gázolaj égési körülményeit sokat javították az autógyárak! Pusztán a motorok fejlesztésébõl még nem tökéletes teljesen a kipufogógáz! Pont ezért, muszáj a kipufogógázt tovább kezelni!
A kezelésnek több módja van! A katalizátor, mely után égetõ, füstgáz átalakító szerepe van. Valamint a fizikai korom átalakítás apróbb részecskére! Ezzel a füst emisszió minimalizálása, úgynevezett DPF szûrõvel.
Mit tehet az autós, aki nem akar 80-100 ezer km után kellemetlenséget? A megelõzés mindig olcsóbb szokott lenni, mint az utólagos javítás! Ez így is van ennél az alkatrésznél is! A teljesen beégett, elhasználódott részecske szûrõ cseréje nagyon drága dolog! Ez százezres tétel! Minél újabb az autó, annál drágább hozzá a DPF szûrõ! Esetenként az eredeti gyári cseréje eléri a 4-500 ezer Ft-ot is!
a., Melyek az elhasználódás okai?
b., Okoz e más járulékos kárt is a részecske szûrõ hibája?
c.,DPF mûködési elve, a fizikai magyarázata?
d., Fél megoldás, de ki lehet-e a részecske szûrõt mosni? Tehát javítható-e, csere helyett?
e., Végül, mi a megelõzés módja?
a., Az elhasználódás okai! Több tényezõ egybe esése! Fontossági sorrendbe a következõ.
Gázolaj rossz minõsége! Rövid városi forgalom! Esetleges motor vezérlésébõl, vagy más meghibásodásból származó égési elégtelenségbõl eredõ nagy füst, és ennek fokozott terhelése a DPF szûrõre!
Nem tudja a berakódott szûrõt regenerálni és nagyon felhevül, a kipufogóval együtt szinte elolvad a DPF szûrõ. Összecementálódik és nagy torló nyomásalakul ki, ami hátráltatja a motor normális mûködését.
Vagy pld. füstgázba jutott elégetlen motorolaj, vagy étolaj keményzsír /ráma margarin/ káros hatása! Ez egyéb iránt minden kipufogó alkatrészt károsít! Tompítja az érzékelõk jelét is! Így hamis vezérlést produkál a motornak! A tönkremenetel esélye négyzetesen nõ!
A sokat használt jármûveknél, melyek kopottak, nyílván jelen van az elégetlen olaj! Ha fogy a motorolaj, utána kell tölteni, akkor valószínû, hogy a kipufogón távozik! Ekkor a DPF szûrõbe bele is ég! Az autógyárak ezzel meg is határozták a jármûvek használhatósági életkorát!
Kb 150 ezer km. Ekkor a kopások a füstgázba okozhatják a szûrõ tönkre menetelt! Hiába cserélik, a kopott motorral hamar jelentkezik a baj ismét! Nincs már az, mint régen, hogy kicsit füstöl, de megy! Még 100-200ezer km-t elmegy! Kizárt dolog! Vegyél új autót! Fogyasztói társadalmat élünk, mely rabszolgává tesz!
Mint azt tudjuk, számos tényezõt változtattak a gázolaj szabványon, de nem a motor érdekében! Pontosabban csökkentették a kéntartalmat, de még így is magas! Kopáscsökkentõ értéke romlott vitathatatlan, viszont kevésbé füstöl! A DPF részérõl tehát teljesen számûzni kellene a kén minden konfigurációját! De ez drága kivonni maradéktalanul a gázolajból! Tehát SPURI segítségével kell semlegesíteni!
Másik probléma a bio komponens, kötelezõ EU bekeverése! Tudjuk, hogy az étolaj-növényolaj származékok zsírsav tartalma nagyon káros a motorokra! Észterezés ellenére marad keményzsír bennük! Ez a ráma-margarin nem tud elégni a hengerbe, csak akkor, ha SPURI-val adalékolunk!
Lerakódik a katalizátorba is, valamint a DPF szûrõbe! Csúnya eltömõdést okozva!
Pláne, ha a használati körülmények is olyanok, hogy nem tud felmelegedni a rendszer! Ezen nem segítenek a prémium gázolajok sem. Ez tapasztalat, ez biztos!
Tehát a gázolaj az elsõdleges oka a részecskeszûrõ tönkre menetelének!
b., Okoz-e más, járulékos kárt a részecske szûrõ hibája?
Igen, okoz! Mégpedig nagyon nagy, maradandó kárt! Egyszerû belátni miért!
Hiszen azt veszem észre, hogy a jármûvem gyenge, erõtlen, nem gyorsul és nem akar menni rendesen!
Pont azért, mert eltömõdött a DPF szûrõ! Nem tud kipufogni gyengítetlenül! Vissza tartja a kipugogó gázt. Mintha be lenne fogva az orra!
Rontja a hatásfokot! Ezzel nagyon felmelegszik a motor, és megviseli az alkatrészeket!
Minden alkatrésze a koszba, mocsokba fürdik! Ezzel már elképzelhetõ, hogy el is kopik hamar! Szelepek, dugók, kompresszió és olaj lehúzó gyûrûk, EGR szelep, és minden ezekhez kapcsolódó alkatrész és érzékelõ károsodik, hamis jelet ad! A normális mûködést gátolva!
Tehát a részecske szûrõ állapota fontos, megõrizendõ a tisztasága!
Ezért is érdemes SPURI üzemanyag adalékot használni!
c., DPF mûködési mechanizmusa!
Anyagában, elhelyezkedésében, szerkezetében többféle gyártmány van! Részletesen ezt most nem írom le, mert az alapelv ugyan az! Olyan apró átmérõjû szûrõt gyártanak, melynél a nagy korom részecskék az örvény kamrácskák végén lerakódnak. Addig rakódik a korom, míg az eltömõdés el nem ér egy igen nagy torló nyomás értéket! Közben egyre melegebb, és melegebb lesz a motor normálistól eltérõ üzemmódja! Az érzékelõ automatika jelére egy elviselhetetlen szintet elérve megkezdõdik a regenerálás! A nagyméretû fekete korom részecskéket apró darabokra szedi szét egy robbanásszerû detonáció! A kiváltó ok, hogy késleltetett fázisú üzemanyagot injektálnak a hengerbe. Ezzel nem a hengerbe, hanem a forró kipufogóba kezd égni, robbanásszerûen az üzemanyag. A nagy detonáció kiviszi porlasztva tovább égetve a kormot!
A régebbi DPF-nél látványos füst pamacsot dobott a jármû! Manapság ezt finomabban, lassabban észrevétlenül oldják meg. Ráadásul ritkábban is! Nehéz észrevenni, hogy épp regenerálási fázis van!
Hátránya, hogy hosszú motorüzem, felmelegedett jármû kell hozzá!
Aki városi forgalomba használja csupán, hogy épp mire csak a motor felmelegszik, de a kipufogó rendszer nem, akkor a jármû halogatja a regenerálást, mert nincs meg a feltétele! Ez nagyon káros!
Az is káros, amikor ezt padló gázon ki szeretné égetni az autó tulajdonos!
Miért is?
Mert az intenzív motorerõ túl sok felesleges gázolajat fecskendez be! Csak azért, hogy nagy nyomaték legyen! Dús keverékkel valósítható meg! Ez pedig elégetlen kormot okoz! Csak szaporítja a problémát! A motor forrón megy tönkre, viszont kis légáram miatt egyre kevesebb meleg jut ki a szûrõbe! A regenerálás nem tökéletes, hanem ront a helyzeten!
A mechanizmus méreg fogát úgy lehet kihúzni, ha nincs is korom, és nem kell regenerálni! Ne melegedjen a torló nyomás miatt feleslegesen üzemi hõ felé a jármû, ha nem muszáj!
Tökéletes kipufogó gáznál, nincs korom, nincs emelkedett torló nyomás, mintha nem is kellene a DPF szûrõ!
Ráadásul kevesebbet fogyaszt a motor! Két dolog miatt is! A plusz munkaütem után befecskendezett gázolaj munkát, nyomatékot nem végez, tehát pocséklás, mert a hengeren kívül ég el!
Továbbá a befogott kipufogójú motor többet fogyaszt erõtlen volta miatt! Nem optimális az égési folyamat!
Tehát az emisszió mondva csinált oltárán a füstölést így oldják meg! Sokak szerint lehet, hogy látványos és szakaszosan nem füstöl úgy a dízel, de ez az után égetéses módszerrel az apróbbra bontott részecskék még károsabbak is az egészségre.
Egyes elméletek szerint a nehéz fekete nagyméretû korom, hamar lecsapódik a talajra, mint a kovácsszén. Az apróbbra bontott részecskék pedig napokig lebegnek, míg be nem lélegezzük, és a káros anyagokat hordozza! Mert nem a korom a káros, hanem a káros anyagokat szénszerûen magába szippantja! Márpedig az apróbb részecske nagyobb összes felülettel alkalmasabb erre!
Ennyit a mûködési elvrõl!
d., Részecske szûrõ javítás!
Érdekes kérdés! Mindent a körülmény határoz meg! Sok tényezõt kell figyelembe venni! Nyílván van egy határ, amikor csere érett a DPF és nem javítható, mosható.
Erre vannak szakosodott cégek, akik az alkatrész vizsgálatával tudják megmondani, hogy érdemes-e kitakarítani, vagy nem! Ha összeolvadt, átjárhatatlan, károsodott, és nem tudja ellátni feladatát, akkor nem érdemes költeni a tisztításra!
Mindig az határozza meg a tisztíthatóságot, hogy mennyit erõltették a szûrõt! Mennyit autóztak vele káros üzemmódban. Ha sokáig, akkor nem valószínû, hogy tisztítással jó lesz!
Javítás helyett, tehát a megelõzés olcsóbb és biztos módszer!
E tekintetbe biztonságos SPURI-val adalékolt gázolajjal ez kiküszöbölhetõ! Tapasztalataink szerint, még sehol nem hibásodott meg DPF szûrõ a SPURI folyamatos használata mellett! Ha csupán fellángolás szerûen, néha adalékolnak SPURI-t, akkor nem lehet elvárni a hibamentességet!
Elkezdeni pedig a SPURI adalékolást sosem késõ! Ha még nincs baj megõrzi az állapotát, sõt minél több tankol SPURI-s gázolajat, még ki is takarítja a lazán ráégett részeket az adalék! Ha beolvadt és makacsul ráégett részek is vannak, akkor már ez kétséges! DE meg kell próbálni, egy biztos, kárt nem okoz a tiszta SPURI-s kipufogó gáz!
e., A megelõzés módja!
Sok mindenen múlik! A köztudatba rengeteg tanács hallható! Néhányat közülük leírok!
Iktassunk be autózásunkba hosszú utakat, ahol legalább 30percig 90km/h tempóval közlekedünk ötödik, vagy legalább negyedik sebesség fokozatban! Igen ez hasznos! Csak nem mindig megoldható!
Télen rövid 10-20km-es távolságokra dízelt ne használjunk! Sosem éri el a regenerálási körülményeket! Ez káros! Köszi! Akkor minek van autód?
Vigyük el 50ezer km-ként DPF szûrõ mosásra az autót! Ez kb. 50-60 regenerálási fázist jelent! Jó sokba kerül! És rengeteg kínlódással, kellemetlenséggel jár! Ha azt nézzük, hogy egyes autóknál 45ezres az olajcsere periódus, akkor ez tényleg kellemetlen! Akkor már inkább a Trabant. Az legalább igénytelen volt. Visszalépés az idõben minimum 30évet!
Padlógázon, magas fordulaton hajtsuk meg az autót, hogy kiégjen! Ezt ne! Ez Wartburgnál, Simsonnál igaz, de DPF-nél nem! Ecseteltem korábban, hogy miért! Azért, mert még több korom lesz a szûrõbe, hisz ekkor nem ideálisak a vegyi égési folyamatok! Márpedig a korom pont ekkor keletkezik!
Szereljük ki a részecske szûrõt, hajítsuk ki a belsejét! Az üres dob után programoztassuk át az ECU-t, mert megváltoznak az üzemelés körülményei! Ekkor kapunk egy 30évvel ezelõtti technikát, de új motorral szerelve! És belekerül olyan 150 ezerbe attól függõen mennyire profi a programozó! De ettõl még nem fogyaszt kevesebbet az autó, és nem megy jobban a szokásosnál! Viszont elköltöttünk 50 flakon 500ml-es SPURI árát, ami megspórolt volna egy csomó más alkatrész árat is a minõségi üzemanyag által, mint pld az EGR szelep. És megspórolt volna 50 flakon x 25 liter = 1250 liter gázolajat! A mostani 430Ft-os áron számolva is 537.500 Ft.
Gondolom ez a több a mint félmillió Forint elgondolkodtató!
Okostojásék azt javasolják, tegyenek benzint 5-10%-ot a gázolajba! ÓRIÁSI ötlet! Miért nem így árulják a benzinkúton a gázolajat? Nem is értem?
Meg ne próbálja senki, még kísérletként egyszer sem! Még a DIZIL vagy az 50-es MTZ elviselte, de nem tett jót ezeknek sem! Minden motorra igazított paramétert úgy megváltoztat, hogy rövidesen tönkre megy tõle a dízelmotor! Pont ellentétes folyamatok tucatját idézi elõ!
Felsorolni is sok! Majd egyszer errõl is érdemes lesz írni!
Kétütemû olajat öntsél bele komám! A 2T a lehetõ legrosszabb megoldás! Miért is gyártják? Hogy a kétütemû Trabant, fõtengelyét, kompresszió gyûrûjét stb. kenje, mert magas hõfokon aktiválódik, ragadós lesz! Nem ég el! Akkor a DPF szûrõbe biztosak lehetünk, hogy azonnali károkat okoz!
Nehogy kipróbálja valaki! Elõbb-utóbb halálát okozza a dízel rendszer, szinte minden elemének!
Majd a következõ cikkben kifejtjük részletesen is!
Egy komoly tribológiai szakember erre azt mondta: Ha a kétütemû olaj jó ötlet, akkor ilyen alapon lehetne beleönteni friss megkevert betont is! Az eredmény ugyan az!
Összefoglalva, mindent arra használjunk, amire gyártották! Eklatáns példa, hogyha egy hûtõt veszek, nem hentes asztalnak használom! Vagy a vásárolt televíziót sem céltáblaként alkalmazom!
Vagy a lap-top is jó lehet húsvágó deszkának? Lehet, de nem célszerû és fõleg nem gazdaságos! A mai világunkba el vagyunk kényeztetve minden jóval! Mindenre van speciális megoldás!
Akkor miért ne használnánk a SPURI-t az autónk és a DPF szûrõjének megóvására! Hisz erre gyártjuk! Hogy az autósok általa minél jobb, biztonságosabb minõségi üzemanyagot kapjanak!
Mióta több éve van DPF szûrõ, azóta nagyon jó tapasztalatokat szereztünk a SPURI-val üzemeltetve.
Legyen Önnek is gondtalan, örömteli autózása a SPURI-val jövõben!
Köszön, hogy megtisztelt figyelmével!
Kisújszállás, 2014, február 24. Farkas Kálmán
SZAKI Kft.
Legutóbbi hozzászólások