Sokan kérdezik, hogy jó-e fagyásgátlóként, dermedés gátlóként a SPURI üzemanyag adalék.
Valóban attraktívan kimagasló a hatása. További kérdés merül fel ezek után, hogy mínusz fokokban határozzuk meg azt, amit kibír a SPURI-s gázolaj.
Ehhez tudnunk kell, milyen szintû és minõségû gázolajból indulunk ki!
Vegyük azt az érthetõ esetet, hogy a nyári és a téli gázolaj közt óriási különbség van. Nyáron átlag 20 C⁰ van, télen mínusz 20 C⁰. Az ebbõl eredõ 40 fok különbségre kell olyan gázolajat szerkeszteni, mely megfelel a szivattyúzhatósági határértéknek! Nem válik ki a parafin, vagy legalábbis nem nagy csomókban, hanem finom részekben, valamint a vízcseppek megfagyása is gond! És még számos hosszú szénláncú szénhidrogén több tucat változatával is gond lehet!
Hogy küszöbölhetõ ki mindez? A kutak ezeket mellõzik belõle, sõt rövidebb fagytûrõ komponenseket kevernek bele! Gondolható ez milyen olcsó, és rontja a gázolaj amúgy is csapnivaló kopáscsökkentõ képességét. Nõ a korróziós veszély!
Ami még fontos és mélyen elhallgatják, gyengül az cetánszám, vele a cetánindex. Mindennek a tetejébe az energia tartalma is csökken a gázolajnak!
Már nem véletlen, hogy tavasszal gyorsan visszaállnak a normál változatra! Mert bizony nagyon megviseli a tél a dízel motorokat, de a kiegészítõ szerkezeteit is! Persze lehetne a tuti jó adalékkal is megoldani mindezt, miért is kerítenék 8-10-szer annyiba az adalékot, ha nem muszáj!
Így már érthetõbb a téli gázolaj körüli pánik, pláne akkor, amikor az új autók gázolaj szûrõje manapság a 5 és 2 mikron körüli. A gyártók szeretnék megóvni a motort a szilárd szennyezõdésektõl! Vele együtt megszületett az újabb probléma, a bioétolaj származék kicsapódása.
Még ezzel sem lenne baj, ugyanis a mai korszerû gépek a forró gázolajat forgatják a résolaj csövön keresztül, a szûrõt melegítve! Mondhatjuk, hogy még a kicsapódott alkotók sem zavarnak, csak addig, míg a szûrõ kb. 20 fokra felmelegszik. Csak ennyi tartaléknak kell lennie a rövid ágon lévõ rendszerben! Itt kezdõdik a második fontosabb fogalom, mely meghatározó!
Az indítókészsége a gázolajnak!
Ez meghatározó minden üzemanyagnál. Bonyolult összetett fogalomról van szó! Számos alkotó befolyásolja, de a legfontosabb az, hogy a fizikai pontot tudja teljesíteni abban a folyamatban, hogy a levegõ-gázolaj keverék sûrítésénél a kompresszió gyújtás létrejöjjön. Mégpedig pont ott, ahol kell! Ez némi vezérlés, dúsítás, elõtöltés és egyéb paraméterváltozást is jelent. Természetesen jeladókon keresztül!
Itt jön az érdekesség, hogy van az a határ, ahol ezeket már nem tudja a gép teljesíteni, mert lehetetlen! Nos ezért kell adalékolni!
Mindig az a kritikus pont, hogy beindul-e a dízelmotor, és második szempont addig jár-e, míg a gázolajat vissza nem tudja melegíteni. Nos, erre született meg az a megoldás, mely a maga nemében korszakalkotó. Minden nagyon hosszú szénláncú szénhidrogént lehetetlen ilyen kistérfogatú 2 ezrelékkel oldatba hozni! Akkor megszületett az a megoldás, hogy legyen a szûrõben szûrõ elv! Az úgynevezett „FILTER-CELL” kiképzés, egy sajátos megoldás, mely utat ad a gázolaj azon komponenseinek, mely nem csapódtak ki! A zsírsav és a parafin kristályok ugyan kicsapódnak, de nem tudnak szorosan összetapadni, hanem mindig lesz egy csomó kapilláris járat a keményzsír szerû lerakódásban! Szivacs szerkezetûvé válik a kiválás, mely átjárható. Ez egy keményítõ hatáson alapszik, mely a parafin kristályok felületén jelentkezik!
Az elv azon alapszik, hogy ne tudjanak a kivált megdermedt gázolaj származékok teljesen plasztikusan eggyé olvadni, azaz összesimulni, hanem szûrõszerûen, legyen közöttük mindig elegendõ kapilláris csõ, melyen a megmaradt komponensek áramlanak!
Ezzel a visszaoldódás is gyors és problémamentes!
Így már a gép indul, tovább jár problémamentesen, mert automatikusan kiolvassza önmagát! Ehhez már csak azt kellett megoldani, hogy a motor, változó összetételû gázolajjal üzemel, hisz amikor újra lökésszerûen megkapja a nagy dózisú parafint, és a zsírsavmetil-észtert besokallhat a porlasztócsúcs, EGR, katalizátorok, részecskeszûrõk és egyéb alkatrészek! Nos, a SPURI tartalmaz olyan komponest, mely elég gyorsan orvosolni tudja, ezt a hatást is. Ehhez viszont folyamatos SPURI használat szükséges!
Összegezve elmondhatjuk, hogy tapasztalatunk, és kísérleteink alapján, a dermedés gátlás hatása a SPURI leírásában kimagasló hatású, ami donor gázolaj szintjérõl kiindulva újabb mínusz 15 C⁰-t jelent. Tehát egy nyári +5 C⁰-os gázolajból egy mínusz tízest tud képezni, míg a mínusz 10-esbõl elvileg –25 C⁰-t.
Személyes tapasztalatom is elmondom!
Bár sosem hihetünk a kutak -30 C⁰ reklám kommunikációjának, mert láttam már januárban Karcagon az OMV kútnál 2010-ban a megjött tartálykocsiban a lecsavarozott tartály tetõn keresztül lapáttal szedték ki a fehér lerakódást. Nyílván parafin származékot! Fotózni akartam, de durván kitiltottak a kútról! Azóta pedig tönkre is ment a kút!
Egy másik tartálykamion szintén ilyen felirattal Karcag-Pusztán állt meg, a vasúti átjáró elõtt. Igazi szégyen volt ugyebár!
Akkor ugyebár ezzel mindent elmondtam az ígéretekrõl!
Mérlegeljen a tisztelt autós, és gondolja meg, mit választ! Mi már bizonyítottunk 1993-óta. Sosem volt panasz a SPURI-ra. Használatát áldás követi! Akkor miért ne ismerkedne meg vele Ön is!
Kisújszállás, 2015.12.02.
Farkas Kálmán
Fejlesztõmérnök
Legutóbbi hozzászólások