Kell-e félni a turbósított benzines autóktól? A kérdés válasza egyértelmûen: NEM kell félni! Vannak azonban fontos üzemeltetési feltételek. Oda kell figyelni, hogy mindent megadjunk a gépnek, valamint a vezetési stílust is szerényebbre kell választani! De akkor mi értelme a turbónak?
Fontos, és jó a turbó, mert a következõ jellemzõi vannak.
Elõnyök:
Kisebb köbcentis motor, könnyebb önsúly, nagyobb nyomatékkal rendelkezik. Súly-lóerõ arány jobb, a súly nyomaték arány legalább duplája a turbós motornak. Dinamikus, erõs motorok, kisebb fordulaton üzemeltethetõk. Arányosan kevesebb fogyasztás, kisebb káros kipufogógáz emisszió!
Hátrányok:
Drágább autó ár! Drágább üzemeltetési költségek! Magas fokozatú motorolaj, sûrûbb csereperiódussal. Odafigyeléses vezetési stílus, váltások, indítás utáni türelmi felmelegedési idõ, leállítás utáni hõsokk kikerülése. Jó benzin megválasztása! Stb.
Most ebben az írásban legfõképp a benzinnel foglalkozunk.
Röviden azért el lehet mondani, hogy a nagyobb mechanikai, és termikus igénybevétel miatt a motorolaj minõségi, gépkönyv szerinti megválasztása mérvadó. Valamint a csereperiódus gyári értékének kétharmadánál mindig le kell cserélni az olajat! A motorolajnál a teljesítményszint a legfontosabb! A turbó miatt a magas kipufogógáz hõmérsékletét is el kell bírnia, a turbótengely kenése közben.
A gyertya elõírás szerinti cseréje is fontos, az összes többi átvizsgálási lépéssel együtt.
Mindent eldöntõ az üzemanyag minõsége! Milyen benzint tankolunk! Legfontosabb 17 benzin paraméter a turbómotorok élettartalmát hosszabbítja meg. Jelentõsen, akár dupla futásteljesítményt is jelenthet a kiváló minõségû benzin.
Kúti benzinnél nincs igazán turbós benzin, pedig kellene!
Miért is?
Nem véletlen, hogy minden alkatrészt a szívóbenzineshez képest nagyobb szilárdságúra készítenek. Mert nagyobb az igénybevétel!
Azt is tudni kell, hogy nem készítik nagy sûrítési arányúra ezeket a motorokat, mert nem kell. Ebbõl következik, hogy nem kell extra oktánszámú benzin sem! Ez is nagy könnyebbség mert, ahogy az oktán fokozók mennyiségét növeljük a benzinbe, úgy csökken a benzin fûtõértéke, valamint expanzív jellege. Milyen is valóban, az a benzin, amit szeret a turbós benzines autó?
- Magas fûtõértéke legyen!
- Kipufogógáz hõmérséklete turbókímélés okán kisebb legyen!
- Szekvenciális folyamatos egymásba öltõdõ robbanásos égés legyen!
- Több rétegû kopáscsökkentõ legyen a benzinben!
- Hûtõgél hatása a kipufogó szelepet, turbót kímélje!
- Gátolja meg a gázosodási hajlamot az injektorok közelébe!
- A szikragyújtás utáni gázterjedéskor minden égési gyorsaságú benzinkomponenssel rendelkezzen az üzemanyag, így lineáris nyomaték lesz!
- Elõzõbõl eredõen a motorrezgések, alapjárat, gyorsulási tényezõ ideálissá válik!
- A benzin gyantás kormos lerakódásait oldja fel!
- A benzinbe került esetleges vizet egyenletesen diszpergálja el, nehogy lökésszerûen tönkretegye a motort! A turbós motorok különösen érzékenyek a vízre!
- A kipufogógáz minõsége, összetétele, hõmérséklete legyen tiszta korommentes, és hûvösebb az átlagnál! A hengertõl a katalizátorig, és a kipufogó végéig! Kímélje a turbót!
- Óvja a jó benzin a motorba épített érzékelõket, jeladókat, melybõl az ECU dolgozik! Hamis jel esetén elégtelen, rossz üzemmód következik! Ez dominóelven mûködõ egymásból következõ meghibásodásokat eredményez! Jelentõs javítási költséget okozva!
- Polírozó hatása lévén, egyre kifinomultabb, összeillesztett alkatrész felületet képezzen ki! Könnyen sikló dugó, hengerpalást, gyûrûket eredményezzen!
- A fokozott igénybevétel által égéstérbe feljutott motorolaj a lehetõ legtökéletesebben égjen el, koromképzõdés nélkül!
- A motor leállítás után, kipufogó rendszerbe, turbóba rekedt gázból, párolgás útján a hûtõgél gondoskodjon a gyors alkatrész visszahûtésrõl!
- Minden tankba lévõ oldható szennyezõdést tartson lebegtetett, vagy oldott állapotba, hogy mindig tiszta legyen az üzemanyag rendszer. Gyantás lerakódások ne legyenek!
- Folyamatosan tisztítsa az égéstér összes felületét, hogy tökéletes környezetbe ideális égési folyamat tudjon létrejönni. Mindez hosszú távon is mûködjön!
Természetesen vannak még fontos tényezõk, melyek befolyásolják a turbós, benzines motorok élettartalmát és üzemi megbízhatóságát, de ezek már kisebb jelentõségûek, mint a fent felsoroltak.
Hol van ilyen benzin a minden napokban?
Mit tehet egy ilyen autó tulajdonosa?
Hogyan lesz ez gazdaságos, mégis tartós üzemeltetés?
A tankolt benzin mindig legyen alap 95-ös, semmiféle extra felségjelzés nélkül. pld. 95plusz, 95Nitro+ stb. Ezek feleslegesek, drágák és rosszak is turbós autókba.
A magas oktánú prémium 100-as benzinektõl is óvakodjunk, mert az oktán oltárán, amire nincs szükségünk, a rétegzett összetétel sérül, szûkül!
Tehát a nagy forgalmas helyrõl vásárolt normál LUKOIL, v. MOL 95-ös benzint tankoljunk.
Ebbe adalékoljunk 2 ezrelék (50 lit./1dl) SPURI üzemanyag adalékot. /piros/
Ha még jobban szeretnénk kímélni a gépünket, és a dinamikus gyorsulást is szoktuk használni, akkor bátran adalékoljunk a SPURI JG-2 sportból akár 3 ezreléket, (50 lit./1,5dl) /kék/.
Ha így jár el, mindjárt az új, bejáratós autójánál, szinte örökre hibamentesen mûködik majd a turbós benzines technikája! Nem kell tartania, szélsõséges igénybevétel, vagy kánikula közben sem a problémáktól.
Gazdaságosságban, pedig nem kerül semmibe, mert a SPURI okozta fogyasztás csökkenés megtérülése bõvel kétszerese, mint a SPURI vásárlási ára! Tehát csak nyerhet, de próbálja, ki!
Tartozzon Ön is a SPURI használók népes köréhez!
További biztonságos célba érést kívánok!
Kisújszállás, 2016.június 02. Farkas Kálmán
fejlesztõmérnök
Legutóbbi hozzászólások