Nehéz elhinni, hogy a színezékek is befolyásolják a benzin minõségét. Az is igaz, hogy nem mindig. Utólagos adalékolásnál lehetséges a szín mellett más hatást is elérni. Hogyan is? Ezt néhány sorban kifejtem.
Takarékos és precíz világunkba a mai technikai színvonal mellett nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyan üzemanyag adalék komponenst válasszunk, mely csak egy funkcióval rendelkezik. Így a színezéshez is társul egyéb üzemanyag javító más hatás! A felhasznált térfogat koncentráltsága miatt nem pocsékolhatunk még egy milliomod részt sem, pláne, ha megoldható vele az elõrejutás, a benzin valódi minõség javítása.
Mennyiségük nagyon csekély, kicsi. Az üzemanyagokba általában 0.000 0002- 0.000 0010.
Az adalékokban természetesen koncentráltabb szükséges. Azért, hogy a kezelt üzemanyagon is meglátsszon, igazi színében. Adalékoknál ez a gyakorlatban kb. 500-szoros, ami pontosan 0.000 25-0.0005-ad része! A szennyezõdés jelleget sem éri el, mert a tízezred, százezred közötti tartományt jelent.
Ebbõl is kiderül, hogy milyen intenzív anyagok a színezõk.
Alap funkció, hogy meg tudjuk különböztetni egymástól az adalékokat. (Pld. SPURI, vagy SPURI JG-2 sport adalék, piros, vagy kék) Másik fontos funkció, hogy a már adalékolt üzemanyagba szemrevételezéssel is látható legyen, hogy meg van kezelve, tehát elvégeztük az adalékolást.
Nagyon kevesek tudják, hogy az üzemanyagnak a motorindítási késsége is létezik. Ez hidegindításnál a lényeges. Fõleg téli mínuszokba. A normál SPURI vörös színezõje is javít ezen a paraméteren, a SPURI JG-2 kobaltkék színezõje pedig ötszörös hatóanyagot tartalmaz az elõzõhöz képest. A gyulladási hajlandósághoz óriási segítséget tud adni, akár tízmilliomod részben is. A hideg hengerbe az üzemanyag jelentõs része lecsapódik a felületekre. Így az égés begyújtása nehezebben megy végbe a hengerbe. Ebben segítenek a nagyfelületû, és rövid szénláncú szénhidrogén származékok. A felületet, és a kezdeti ionpriccet az ultra kis mennyiségû atomi fémekkel kombinált molekulákkal is jelentõs aktivitást érnek el. Természetesen a színezõknek azért van színe, mert atomi ultra kicsi szinten vas, kobalt, kadmium stb. is van a molekulában. Ez azonban sokkal kevesebb, mint a motorból súrlódással leváló, fémek mennyisége! Érzékeltetés képen a kéntelenített benzinben is van kén, kb. 10ppm. A benzinbe lévõ színezõ összmennyisége: 0,2-1.0ppm, tehát ötöde tizede a kénnek. Ha az összes színezõkön belül vizsgálnánk magát a nem szénhidrogén benzinre vetített arányát, az még kisebb lenne legalább tizedes résszel. A koromszûrõnél pedig ezek a fém, és fémoxid részecskék akadálytalanul át tudnak haladni. ebbõl következik, hogy nem okoznak semmi problémát.
A szénhidrogén származékok a valóságban, sok egyéb más tárggyal együtt úgy mûködnek, hogy minden színt elnyelnek, akkor az színtelen, ha például kék, akkor minden színt elnyel, csak a kéket veri vissza. Ezért látjuk a kéknek a SPURI JG-2 Sport adalékot.
Mind ehhez olyan színezõ anyag kell, mely zsírban oldódó. Tehát a vízben oldódó változatok nem jöhetnek számításba, nem teszik színessé a folyadékot.
Ez is feltétel, az üzemanyag adalékoknál.
További jellemzõ az UV fényre felbomló, és kevésbé felbomló színezék típusok. Nem követelmény az UV állóság, mert kevésbé éri napsütés az üzemanyagot. És természetesen a hozzá adalékolt SPURI-t sem. Láthatjuk, néha amint az autós bolt kirakatában fakulni kezd az adalék, az átlátszó flakonba. Ettõl még a minõsége jó marad, csak más színe miatt kell magyarázkodni a boltosnak.
A tárolási körülmény ezért nagy jelentõséggel bír. Ha fogy a termék és sûrûn cserélik a kirakatban nincs látható fakulás. Ha ottfelejtik a napon, akkor fakul.
Ezért ajánljuk a tárolási körülményeket az alábbiak szerint. Száraz, hûvös, fényvédett helyen tárolandó. A normál vörös színezék kevésbé fakul, mint a kék. A SPURI JG-2 tárolási körülményekre érzékeny. Nagyon tömény, koncentrált adalék.
Felvetõdik a kérdés, hogy a hõmérséklet is számít? Igen, a magasabb hõ is bontja a színsprektumot adó molekulákat. Ha ez így van, megkérdezheti a vásárló, hogy miért nem fedett, nem átlátszó flakonba gyártjuk a SPURI-t?
Vagy miért nem szeretik, a fém 200 ml-es kiszerelést, melyet kifejezetten a nagyobb tankkal rendelkezõ mikrobuszokhoz, vagy SUV jellegû családi egyterûekhez gyártjuk, egyszeri beöntéshez, kb. 80-100 literes tankmérethez. Lényeg az, hogy nem látja a vevõ a szintet, és nem lett kedvelt kiszerelési forma, pedig a fémbõl nem párolog el, szinte soha nem illan el az energia tartalom. Mégsem kedvelt ez a csomagolás.
Lassan töröljük is ezt az alumínium flakon formát.
Mindig érvényes az a mondat, hogy a SPURI-t csûrölni, kitöltögetni, levegõn sokat érintkezve nem szabad. Csak eredeti zárt, csomagolásba tárolható!
Pont azért, mert legtöbb vásárlónk a kalibráción figyeli az adalékolt mennyiséget. Ha nem látszana a folyadék szint, akkor a részarányt nem tudná a felhasználó könnyen kimérni az eredeti flakonból. Az 500 ml-es kiszerelésnél van a legnagyobb jelentõsége, mert 250 liter benzint a személyautók ritkán tankolnak. A 125 ml-es változatot is darabolják többször, hiszen gondoljunk a motorosokra, vagy akik csak fél, vagy negyed tankot tudnak megtölteni a benzinkúton. Extrém példa, a Babetta segédmotor, ahol 2-3 literrel tele a tank. Nos, ennél a helyzetnél is megoldás a 125 ml-es több részre arányosan kalibrálva az áttetszõ flakon. Minél több élethelyzetbe használható egy termék, annál szélesebb körben terjed el.
Nagyon jó példa a nagyfelhasználóknál az üzemanyag színezése, mert visszatartó ereje van a lopásoknál. Bizonyítható, hogy pont ezt a kezelt az üzemanyagot tulajdonították el. Szemre is látszik, mert külön szolgáltatásunk van az intenzívebb színezésére, kékre, zöldre. Ez a benzinkutakon is mûködik, ha különlegesen kezelt SPURI-s benzint árusít a benzinkutas. Azoknál a cégeknél, ahol megszíneztük a SPURI-val kezelt üzemanyagot, ott látványosan csökkent a gépek fogyasztása, mert nem mertek lopni belõle, azon felül, hogy az adalék miatt is spórolt gép. Ezen megoldással a lehetõségek óriási távlata látszik, szinte fillérekért. Feltétele, hogy legyen saját tartálya a felhasználó cégnek.
A mindennapi autósnál, motorosnál is külön jelentõsége van.
Kipróbáltuk színezetlen, víztiszta SPURI nehezen látható, hogy meddig van a folyadék szintje. Téveszteni lehet, ha betöltésre kerül. Felezni, harmadolni, negyedelni, színezve könnyen látható a folyadék szint.
Megjegyzem, nincs semmilyen mûszaki hátrány, ha akár ötszörösét is töltik bele a tankba az ajánlott 2 ezrelék helyett. Csupán gazdaságtalan, nem produkál nyereséget. Tehát pocséklás. A színezõ ebben az adagolási fázisban is segítséget nyújt.
Egyetlen hátránya, ha véletlenül kiömlik más felületre, lehetséges, hogy megszínezi a ruhánkat, vagy a környezeti eszközeinket. Mivel nem UV álló, ezért az napfénybe bomlik, színtelenné válik.
Remélem, hogy a benzinszínezõk ezen a negatív tulajdonsága kevesebb bosszúságot okoz, mint a pozitív segítsége.
Kisújszállás, 2017. december 18
Legutóbbi hozzászólások