4. A benzin gázosodás hajlama

ImageAlapvetõen egyszerû jellemzõ, ám több gépjármû alkatrésznél jelentõsen befolyásolja azok tartósságát. A gázosodás csekély mértéke, vagy hiánya jótékonyan hat a benzines jármûvek számos szerkezeti elemére.
Ez a rémes, alattomos tulajdonság réme mindig, minden tankoláskor a fejünk felett lebeg! Mint egy pallos, lecsap néhányszor, ha gázosodásra hajlamos benzint sikerült tankolni. Sajnos bármely benzinkútnál elõfordulhat, mert két egyforma tanker gyártás nem létezik! A molekula összetétel és arány mindig változó!
Mondja is a bölcs Hérakleitosz mondása: "Nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni!"  

AJÁNDÉKCSOMAG SZUPER ÁRON!!!

AJÁNDÉKCSOMAG SZUPER ÁRON!!!

MEGÉRKEZETT A LEGÚJABB KISZERELÉSÜ TERMÉKÜNK!  1 DB SPURI 200 ML ÉS 1 DB SPURI JG-2 200 ML. A CSOMAG ÁRA MOST AKCIÓSAN  2.681.-+ÁFA= 3.405.-.

TERMÉKÜNKET KERESSE PARTNEREINKNÉL: AUTÓSBOLTOKNÁL, BENZINKUTAKNÁL.

 

 Image

AJÁNLJUK NÉVNAPRA, SZÜLETÉSNAPRA……VAGY CSAK ÚGY!!!!

3. Végforráspont

Image Látszólag kevésbé fontos, ám meghatározó, hiszen alapjaiban is korlátozza a benzint alkotó szénhidrogén származékok több száz fajtáját, és arányát. Ha valamely molekula kiugróan alacsony végforráspontú, akkor abból kevés kell a benzinbe, és másokkal kompenzálni kell. A forráspont alsó, valamint a felsõ határ között befoglalt tartományban helyet foglaló molekulakonfigurációk között kidesztillált rész minden kõolajfajtának sajátos jellemzõje. A desztillátumok százalékos megoszlása, és azon belüli is összetétele függ attól, hogy földrajzilag honnan származik az olaj. (Pld. Texas, Dubai, Ural, stb.)

2. Oktánszám


Image A benzinkutakon ezzel a jellemzõvel találkozik a jármûvel közlekedõ ember. Ezért gondolják, hogy szinte, csak ez a paraméter a legfontosabb. Valóban kell, egy bizonyos szintet teljesítenie a benzinnek, hisz e nélkül nem mûködne jól a motor! Az is igaz, hogy nagyobb expanziót és hatékonyságot akkor lehet  a szikragyújtású motorral elérni, ha jól összenyomható magas hõfokon, és fordulaton sem robban be magától a benzin-levegõ keverék.
Mégis, túlmisztifikált ez a paraméter a mai világban. Túl sokat várunk el a magasabb, pld. 100-as oktánszámú benzintõl. Holott a motornak az a jó, amire tervezték. Biztonsági tartalékot még így is kalkulál, az üzemanyag gyártó. Minden benzin bõven teljesíti a szintet, mert olcsóbb! Ha az olcsó etanol kötelezõ az EU-ban a 7%, akkor pompásan, kényelmesen túl lehet teljesíteni. Lévén 105 körül van, ha egyéb kisebb más szennyezõ molekulák is vegyülnek bele! Valójában, hogy ne legyen gond, bõven megvan a 95-ös benzin minden kútnál 96-97.
Erre azért is van szükség, ha az oldott víztartalma a benzinnek kicsit magasabb a vízoldható alkoholok, oxigenátok miatt, akkor romlik az oktánszám is, és még mindig van tartalék benne.

 

1. Benzin fajsúly, sűrűség

Image EN ISO 3675 szabvány szerint is megvizsgálható hivatalosan a benzin sûrûsége. Korlátok között tartja a  benzin minõségét, energia tartalmát. Egyszerû paraméter, mégis lényeges szerepet játszik a benzin összetevõinél. A sûrûség által sok minden meg van határozva. Ha egy halmazból szûkítjük bizonyos jellemzõkkel a kört, akkor az alkotók arányát is részben meghatározzuk.
Ez az, amivel a szabványok szerint is 0.720-0.775gr/cm3  korlátok közé szorítjuk a benzint.

Az alkotók aránya  pedig utal az energia szintre is. Az alkotó atomoknak is jellemzõ súlya van, mely meghatározza az égési energiát. Példaként tudom mondani a hidrogén és a szén oxigénnel való egyesülési energiáját. Nyílván a szénnek magasabb, csak nem lehet annak arányát növelni a végtelenségig, hisz akkor már nem benzin jellemzõket mutatna, és nem lehetne ilyen típusú benzines motorokhoz használni! Általános, de nem mindig alkalmazható szabály, hogy a hidrogén atom száma legyen legalább kétszerese a szénnek. Valamint a folyadék fázist ne lépjük át gázzá, tehát rövid, egyszerû, kicsi, szénhidrogén molekulák nem lehetnek mint például a CH4 metán molekula.

Benzin tulajdonságok cikksorozat következik rövidesen!

 
Image

A mai idõkben az autósok is szeretik tudni, mitõl megy a kocsijuk, vagy éppen mitõl nem. :-)
Mi a jó-, és a rossz benzin jellemzõje?
Melyek azok a paraméterek, melyekre figyelni kell, és mit kell a reklámokban figyelmen kívül hagyni?
Ezekre fogok választ adni az elkövetkezõ cikksorozatban.

 

Hírlevél feliratkozás