II.rész 95-ös benzin vizsgálatok
(Hová lettek a vírusölõ alkoholok? Az E10 nem E10???)
Közzé tesszük az analizációnkat. A vizsgálat célja azon molekuláris elemzés, melybõl kiderül, tovább adalékolható-e utólagosan, hatékonyan, gazdaságosan a normál E10,- 95-ös oktánszámú benzin, valamint a milyen donor tulajdonságokkal bír a mai olcsóbb kategóriás új, E10-es benzin. Hiányzik-e belõle alkotó, és túlsúlyt képvisel-e valamely komponens? Jó-e az ideális molekula, és atomi összeállítás? Milyen komponensekkel kell pótolni a jövõben?
1.pont becsült(számított motoroktán) 81 követelmény 85 tehát mélyen alatta van. A számítási hibaszázalékon is túl van. Semmiképp nincs meg. Ez már viszont probléma a „4” értékkel kevesebb.
3.-7. -8. pont rendben, szabványon belüli érték.
9. pont Éppen megfelel, de lehetne jobb. A porlasztási paramétereket negatívan befolyásolja, valamint indítási készség is gyenge tõle, minden egyes munka ütemben.
12.pont Oxigén tartalom mondhatni megfelelõ, bár nem mindegy milyen típusú molekulával, mennyire kötött oxigén konfigurációban van jelen. Ez pozitívum! De nem elég!
13. Etanol tartalom érdekesen az E5-höz hasonlít 4,3tf%. Nincs nagyon sok, nincs túlsúlyba. Sõt nem is éri el azt. Ezzel viszont semmi gond nincs. Ez így teljesen korrekt, és kezelhetõ utólag hozzáadott adalékkal. Igaz a biotartalmat az etanolból tovább feldolgozva is bele kell számítani a követelménybe, ami itt a mérésünk szerint a 2.2tf.% , így 1.1tf.%-ba számít bele!
14. Olefin tartalom 4,2tf.%, ez már majdnem megfelel, de mégse! Mondhatnánk, jó úton járunk. Azonban a szortimentizáció több eleme hiányzik, némi alkotó féleség pótlásra szorul. A kívánatos kb. 9-11tf.%-nál lenne. Utólagos adalékkal, égésáthidaló kis mennyiségû alkotókkal pótolható.
15. Aromás tartalom nagyon nagy túlsúlyba van. Nem hasznos, hiszen a magas fûtõérték ebben a keverékbe nem hasznosul megfelelõen. De jobban, mint a 100-as benzinbe. ezért nem annyira veszélyes az után-égés miatt! Több olyan molekula kombináció kellene, mely kisegíti, megindítja, szinten tartja, és hasznosan befejezi az expanziós folyamatokat! Sajnos, a szabványos 18tf.% helyett, a valóság 45tf.%.
További tulajdonság:
Kopáscsökkentés
Közép kategóriától gyengébb kopáscsökkentés.
Elvárható lenne az aromás túlsúly miatt. Kiegészítés a benzin keverékbe viszont nem elegendõ e tulajdonság javításra szorul. A megfelelõ szintre hozás utólagos kis mennyiségû adalékkal megoldható.
Itt is látszik, a rövidebb szénláncú parafinok hiányzanak a benzinbõl, bár sokkal jobb az összetétel, mint a prémium benzinbe. Íme az összetétel:
Más tulajdonág szerint rétegesebb, egyenletesebb eloszlású üzemanyagról van szó, mely alkalmas a kíméletes motor üzemmódra. Érdekes, miszerint ebben a benzinbe megjelenik az ETBE is. Határértékig kellett volna az arányt elvinni. A 2.2tf.% helyett a duplája optimális lenne! Jótékonyan hat az emisszióra, és minden kémiai átalakulási folyamatra. Annak ellenére, hogy némi módosítás szükséges az eredményhez, pozitív tény, hogy az égési folyamatok elõtt is, közben is, és utána is, kímélõ benzin válhat belõle.
Összefoglalva:
Gondoljunk a rétegesebb elosztásra, a kopáscsökkentésre, víz-oldékonyságra, vezetõképességre, egyenletes nyomatékra, kisebb hõ-terhelésre, jobb indítási készségre, gyengébb maró hatásra az alkatrészeknél, mely keverék jellegébõl fakad.
Nem kis elõny az is, hogy ez a benzin legjobban eltartható, némi utólagos adalékkal alkalmas akár egy-másfél évig a tárolásra! Azért felhívom a figyelmet, csak a ma vett mintára vonatkoznak a megállapítások. Ha változtatnak az összetételen, és ismét felviszik az oxigenátok mennyiségét 30% fölé, mint az elmúlt évekbe mértek szerint.
Összességbe azt látjuk, hogy a mai kínálatba ez a benzin alkalmas a jármûvek tartósságának megóvására, igaz némi kiegészítéssel. Lehet, hogy pillanatnyi elõny látszik más benzineknél, de ez hosszú távon nem elõny. A gazdasági helyzet ezen év elején szintén azt eredményezte, hogy az alkohol fajtákat csökkentsék, vagy végleg kivonják a keverékbõl, mivel, nagyon drága, a benzin kiskereskedelmi árának ötszöröse lett, vírusfertõtlenítés miatt! Konkrétan IPA flakononként csomagolva 10 szereséért is eladható volt. Érthetõ, hogy nem találtuk egyik benzinbe sem! Sõt meglepõ, hogy 95-ös benzin minõsége sokkal egyenletesebb, jobban lehet rá számítani, mint a prémium fajtákra! A két benzinfajta összehasonlítása a követkõ cikkben lesz!
Kisújszállás, 2020.05.25. Farkas Kálmán
Legutóbbi hozzászólások